nahoru

Když se domácnost stane chytřejší než my. Za 5 let budou kromě televizí chytrá také světla či reproduktory

-bam-, ČTK 2. června 2021 • 10:00
Pánem vlastní domácnosti
Pánem vlastní domácnosti
• foto: 
Computer

V roce 2024 nakoupí evropští spotřebitelé přes 200 milionů zařízení pro chytrou domácnost. Mezi lety 2019 až 2024 odbyt poroste v průměru o 16,2 procenta ročně. Dominovat budou zařízení pro video zábavu s 80,6 milionu dodaných produktů a meziročním růstem o osm procent. Jejich podíl ale klesne z letošních 53 procent na 40 procent. Největší nárůst se očekává v kategorii osvětlení, která poroste v průměru o 47 procent na 33,5 milionu v roce 2024. Chytré reproduktory si udrží druhou pozici s podílem 23 procent. Uvedla to dnes analytická firma IDC.

V delším horizontu poroste podle analytika IDC Jana Přenosila kategorie chytrých televizorů. "Lepší kvalita obrazu, rozšiřující se nabídka služeb HbbTV, integrace se streamovacími platformami nebo s chytrými asistenty budou mít v kombinaci s relativně nízkou saturací chytrých televizorů v domácnostech pozitivní efekty na poptávku v regionu střední a východní Evropy," uvedl.

Jak mít chytrou domácnost už teď zjistíte zde >>>

V letošním 2. čtvrtletí evropský trh zařízení pro chytrou domácnost meziročně poklesl o 7,2 procenta. Celkem spotřebitelé odebrali téměř 20,3 milionu přístrojů. S poklesem poptávky se potýkaly všechny produktové kategorie, nejpatrnější byl u chytrých televizorů. Důvodem poklesu byla pandemie koronaviru a s ní spojené restrikce. Negativně se projevilo například i odložení hlavních sportovních událostí na rok 2021, které se promítlo do snížené poptávky po chytrých TV. Mnoho spotřebitelů nemělo důvod k jejich pořízení nebo obměně. Ve střední a východní Evropě prodej klesl o 19,5 procenta.

Analytici předpokládají, že na trhu dojde v nejbližších čtvrtletích k oživení a k jeho návratu k růstu. Pozitivní očekávání souvisejí mimo jiné s blížícím se obdobím vánočních nákupů nebo s očekávaným uvolňováním omezení druhé vlny pandemie koronaviru. K obratu vývoje v segmentu přispívají i sami výrobci. Průběžně na trh uvádějí nová a inovovaná zařízení, která nabízejí oproti minulosti širší funkcionality a ve výsledku i vyšší přidanou hodnotu.

-bam-, ČTK




Diskuse ke článku