Záběry ze hry Outriders
Záběry ze hry Outriders
Záběry ze hry Outriders
Záběry ze hry Outriders
6

Recenze Outriders: Střílečka ve světě, který vám nedá nic zadarmo a všechno vás tu chce zabít

Jarní pandemické měsíce se nám vydala zpříjemnit střílečka Outriders. Hra od polského studia People Can Fly (autoři her Gears of War, Bulletstorm a Painkiller) nás vezme na vzdálenou planetu, kterou si ke svému přežití vybrali lidé poté, co zničili Zemi. Z ideálního světa se ale stane peklo, ve kterém se vás snaží vše zabít. Pokud máte rádi videohry jako Destiny, Warframe, Borderlands nebo The Division, neuděláte s Outriders chybu.

Ačkoliv zápletka hry není nijak zvlášť originální, příběh umí vtáhnout. Lidstvo si zničilo Zemi, a tak se obří kosmické lodě jako Noemovy archy vydaly do vesmíru hledat nové světy k osídlení. Vy se ujímáte role Outridera, tedy jakéhosi průzkumníka, který se má vydat na vyhlédnutou planetu a odsouhlasit, že je všechno v pořádku a mateřská loď sem může vyslat miliony svých pasažérů.

Planeta Enoch ale není zdaleka tak růžová, jak se na první pohled zdálo. Přijde záhadná magnetická bouře, která pořádně zamíchá kartami a změní svět na místo, kde se každou vteřinu musí bojovat o holé přežití. I když vybíráte pro svou postavu jméno i vzhled, nikdo vám nebude říkat jinak než Outrider.

Outriders patří do žánru tzv. looter shooter her. To znamená, že jak procházíte hrou, nacházíte stále lepší a lepší vybavení, které vám slouží k zabíjení stále tužších nepřátel. Zároveň to je okouřené trochou RPG, protože máte nejen strom schopností, které můžete rozvíjet, ale na výběr máte i ze 4 „povolání“, které mají speciální schopnosti.

Trickster si umí hrát s časem a ovládá boj na blízko. Devastator toho vydrží opravdu hodně a je to čistokrevný tank. Pyromancer bojuje z dálky pomocí ohně a Technomancer si hraje s technickými vynálezy, jako jsou automatické střílny apod. Nenarazíte tu na volbu obtížnosti, ale na tzv. World Tier, tedy že si zvolíte, o kolik levelů budou nepřátelé výše, a od toho se bude odvíjet i kvalita nalezených předmětů.

Hra nabízí v hlavní dějové lince kolem 30 hodin zábavy a spolu s vedlejšími questy tu můžete strávit opravdu hodně času. Nejlepší je sejít se s dvěma dalšími přáteli a celou hrou projít za jejich doprovodu. Ale pozor! I když hra obsahuje 4 povolání, v partě můžete z nepochopitelných důvodů být maximálně 3. Hru si však užijete i sami, protože obtížnost a počet nepřátel se počtu hráčů přizpůsobí. Zkusit také můžete párování s neznámými lidmi, ale tam herní zážitek pochopitelně dost závisí na tom, ke komu vás připojí.

A právě tohle je momentálně největším kamenem úrazu celých Outriders. První dny po vydání servery nestíhají nápor hráčů a kolabují, lidé tráví více času připojováním se do hry než samotným hraním. Rozdílné jsou údajně i verze hry na různá zařízení. Zatímco na Playstationu 5 běží vše parádně a načítací obrazovky jsou tak rychlé, že jsem nestíhal číst ani herní tipy, jinde se hra seká a načítání trvá. Hráči na XBoxu mají výhodu, že Outriders jsou ode dne vydání zdarma ve službě game pass. PC hráči si na technický stav stěžují, často jim padá, laguje, nenačítají se textury a tím pádem hru vrací a dávají ji kvůli tomu špatná hodnocení.

Hra samotná je zábavná. I když má hra systém krytí, lépe uděláte, když budete pořád v pohybu. Vzhledem k tomu, že jsem hrál za Trickstera a rozdával si to s nepřáteli na blízko, mi místy Outriders připomínali Dark Souls a většinu situací jsou řešil stylem hit and run. Grafika mě příliš neoslnila, od her vydaných ve světě konzolí nové generace bych čekal už něco víc. Stejně tak se mi nelíbily i filmečky, které mají místy opravdu otřesnou kameru. Co se týče násilí, tak jsou Outriders přijemně krvavé. Vzhledem k žánru tu pochopitelně kosíte nepřátele po stovkách, a pokud vezmete do ruky těžší kalibr, nepřátelé se před vámi doslova rozprsknou v krvavém obláčku.

Outriders jsou solidní řežbou z pohledu třetí osoby, které nejlépe chutnají s partou podobně naladěných kamarádů. Pro fanoušky looter shooter her se jedná o povinnost, a až se zlepší stabilita serverů a vychytají některé bugy, své místo na slunci si hra určitě obhájí.