Video placeholde
Školení hasičů s mobilní elektrocentrálou
Školení hasičů s mobilní elektrocentrálou
Školení hasičů s mobilní elektrocentrálou
Školení hasičů s mobilní elektrocentrálou
Školení hasičů s mobilní elektrocentrálou
12
Fotogalerie

Velké jako vagón a v případě blackoutu mohou napájet nemocnici. Podívejte se na mobilní elektrocentrály

Ačkoli je energetická síť v České republice v dobrém stavu, musíme být připraveni i na krizové scénáře. Základní služby a instituce musí zůstat v chodu i v případě, že dojde k nějaké nenadálé události jakým je například blackout, neboli rozsáhlý výpadek dodávky elektřiny. Správa státních hmotných rezerv pro tyto případy disponuje kontejnerovými záložními zdroji dodanými společností Zeppelin CZ. Práci s nimi si na školení vyzkoušelo sedmdesát členů Záchranného útvaru HZS ČR a hasičských záchranných sborů z Královéhradeckého, Plzeňského, Zlínského a Ústeckého kraje. Jak to vypadalo zjistíte ve videu v úvodu článku i přiložené fotogalerii.

Výpadky proudu během živelných katastrof a dalších nenadálých událostí dokážou nahradit mobilní elektrocentrály. Správě státních hmotných rezerv je dodala divize Energetické systémy Zeppelin CZ. Elektrocentrály jsou navržené tak, aby se daly snadno a rychle převést na místo potřeby. Nenahradí sice dodávku energie do celého města, ale vystačí pro napájení samostatných objektů nebo skupin objektů, jako jsou třeba nemocnice.

„Správa státních hmotných rezerv se významnou měrou podílí na zajištění věcných zdrojů potřebných pro řešení krizových situací. Prostředky pro zabezpečení náhradních zdrojů energie mezi důležité věcné zdroje rozhodně patří. Proto jsou na základě požadavků ústředních správních úřadů spolehlivé záložní zdroje součástí našich pohotovostních zásob,“ říká Vít Kunický ze Správy státních hmotných rezerv.

Mobilní záložní zdroj je umístěn v technologickém kontejneru, který lze přepravovat na běžném kontejnerovém nosiči, případně letecky. Nakládání a vykládání z podvalníku zajišťuje jednoramenný podélně uložený hák. Díky kotevním bodům v rozích konstrukce lze s kontejnerem manipulovat i za pomoci jeřábu. Celkově lze říct, že kontejner lze dopravovat také námořní, vlakovou a leteckou dopravou, například pomocí vrtulníku do nepřístupných míst. Uvnitř pracuje dieselagregát s motorem Cat C9, který dává výkon 200 kW. Kontejnerové provedení i speciální uložení dovoluje hasičům provozovat zařízení v širokém spektru podmínek, jako je teplotní rozpětí od minus 25 °C až plus 40 °C, v nadmořské výšce do 2 500 metrů nebo v relativní vlhkosti do 90 procent. 

„Kontejnerové energetické centrum (KEC) je schopné napájet objekt s různými typy napájecích sítí. Má obrovskou variabilitu použitelnosti. Může pracovat v ostrovním režimu nebo paralelně s jiným dieselagregátem nebo distribuční sítí bez potřeby vybavení synchronizačním systémem mimo vlastní KEC. Tento systém umožňuje dělení výkonů mezi KEC a jinými zdroji napájení,“ říká Dalibor Zamykal ze společnosti Zeppelin CZ.

„Je to skutečně univerzální zařízení. Dokáže se připojit prakticky na libovolnou rozvodnu, popřípadě na přípojné místo k tomu určené a dodávat tak energii tam, kde je to potřeba. Výhodou těchto kontejnerů je jejich výbava. Všechno potřebné si vezeme s sebou, vše má v kontejneru své místo. To je skutečně klíčové, protože v případě krizové situace se na postiženém místě nemůžeme spoléhat vůbec na nic. A i díky těmto zálohám každý takový zásah lépe zvládneme,“ říká Jiří Rosenkranz z generálního ředitelství HZS ČR.