nahoru

Mořská železnice jako od Julese Verna: Fantastický „pavouk“ nepřežil ani pět let

20. července 2020 • 13:50
Mořská železnice jako od Julese Verna: Fantastický „pavouk“ nepřežil ani pět let
foto: Library of Congress

Devatenácté století s sebou přineslo celou řadu vynálezů, které navždy změnily svět. Rádio, telefon, automobil a mnoho dalších. U většiny si dodnes nemůžeme být jisti, kdo s nápady na ně přišel jako první. Ne však u mořské železnice. Možná to bude tím, že vynález Magnuse Volka záhy selhal. Stále ale dokonale ilustruje dobu, kdy technologický pokrok znamenal vše. A pořád také působí jako bláznivá představa sci-fi autorů o civilizaci v daleké budoucnosti.

Magnus Volk pocházel z anglického Brightonu a dodnes je po něm v tomto přímořském letovisku pojmenována železnice. Jde o vůbec nejstarší, plně elektrickou železnici na světě, která je stále v provozu. A to již od roku 1883. Úplně první elektrickou železnici uvedl do provozu Werner von Siemens v Berlíně roku 1879. Ta již ale v provozu není. Magnus Volk postavil i několik typů elektrických vozů, vynalezl elektrický požární hlásič, snažil se o elektrifikaci rodinných domů a věnoval se mnoha dalším projektům. Z nichž tím nejunikátnějším byla zcela jistě mořská železnice.

Když 28. listopadu roku 1896 vyjel mořský „Pionýr“ poprvé, byla to veliká sláva. U mola v Brightonu se shromáždily davy lidí, které se chtěly svézt po moři v podivuhodném stroji, jemuž přezdívali pavouk. Už po šesti dnech ale přišla vichřice, jež poškodila molo i samotný stroj. Ke znovuotevření došlo v červenci následujícího roku. První jízdu absolvoval i princ z Walesu, tedy dědic britského trůnu.

Vynálezci ale ani to příliš nepomohlo. Mořská železnice jela rychlostí jen asi 10 kilometrů za hodinu. Příliv navíc pavouka ještě zpomaloval. Všem tak přišla jízda příliš pomalá a příliš drahá. Časté poruchy navíc znamenaly, že železnice nejezdila i dlouhé týdny. Trať rovněž začala překážet v dalším rozvoji města, a tak byl nakonec v únoru roku 1901 provoz zcela přerušen. Následujícího roku pak došlo k oficiálnímu uzavření atrakce.

Pavouk byl ukotven na jedno místo a postupně chátral. V roce 1910 byl odvezen a sešrotován. Z fantaskní atrakce proto zbylo jen několik betonových pilířů na anglickém pobřeží.

Na to, jak mořská železnice vypadala, se můžete podívat v naší galerii:





Diskuse ke článku

 

Nejčtenější komentáře
Články odjinud
Nejčtenější