God of War Ragnarök
God of War Ragnarök
God of War Ragnarök
God of War Ragnarök
13

Recenze God of War Ragnarök: Jaké je pokračování krvavého rodinného výletu severskou mytologií?

V roce 2018 vyšel první severský díl původně antické videoherní série God of War. A byla to obrovská událost. Hra slavila úspěchy na všech frontách. Devátého listopadu vychází odkládané pokračování s podtitulem Ragnarök, na které netrpělivě čeká celý herní svět. A stejně jako v případě předchozího dílu jde o jednu z nejlepší her posledních let. Více (a bez spoilerů) v tomto článku.

God of War z roku 2018 není třeba představovat. Připomínáme tak například naši recenzi PC verze nebo rozhovor s odborníkem Petrem Floriánkem. Osobně je to pro mě nejlepší herní titul za posledních deset let. Těsně, ale je. Ano, jsou hry, co mají lepší příběh nebo herecké výkony. Hry s více ikonickou hudbu. Určitě jsou tituly se zábavnější nebo vynázavější hratelností. Jsou i krásnější hry. Ale God of War je něco jako fotbalista Leon Goretzka – má všechny své aspekty na tak vysoké úrovni, že v celkovém přehledu poráží ostatní. A hlavně si váží vašeho času a respektuje, co si chcete ve hře užít. Můžete tak Ragnarökem projít rychle a soustředit se jen na příběh. Nebo si zapnout nejtěžší obtížnost a dostat prakticky zážitek podobný hrám ze série Dark Souls. Mnohovrstevnatý soubojový systém si tak užije skoro každý. A jaké je jeho pokračování? V každém aspektu ještě lepší.

Konec fimbulské zimy a příchod konce světa?

Časový rozestup mezi předchozím a novým dílem skoro kopíruje, kolik času uběhlo od vydání. Zatímco první díl končil se začátkem fimbulské zimy, v aktuálním díle to naopak vypadá, že po třech letech tato velká zima skončí a začne konec světa. Ragnarök. Jak praví věštby. Hlavní hrdinové jsou tak o něco starší, ale jinak žádná velká příběhová změna v mezidobí nenastala. Vše, co se stalo v prvním díle, má své následky. Není vám sice úplně nevysvětleno, proč nemáte skoro žádné vybavení a proč se musíte učit některé věci znova. Ale nějak zásadně to nevadí.

Vývojáři totiž na vás od začátku budou chrlit tolik akce, že než si to uvědomíte, budete schopnostmi a vybavením skoro tam, kde jste v minulém díle končili. Během prvních několika hodin bude jedna zásadní scéna střídat druhou. A teprve po čase se hra uklidní, abyste se mohli věnovat vedlejší úkolům. V tomto ohledu je pokračování trochu méně open world než první díl a trochu více linární. Budete tak primárně sledovat hlavní příběh a v některých momentech budete mít možnost si na chvilku odskočit k nepovinným aktivitám a prozkoumávání světa. I v tomto díle je přitom část vyhrazena na bojové výzvy.

Příběh God of War Ragnarök je úžasně napsaný, a to jak svým námětem, tak jednotlivým dialogy. Je vidět, že herní průmysl zestárl a nebojí se dospělých témat jako je rodičovství nebo předurčení a role vlastního rozhodování v životě. Rozhodně ale nejde o žádné komorní drama. Celý příběh pokračuje v nádherných kulisách norské mytologie. Dočkáte se tak zároveň velkolepých dobrodružných scén, kde s hlavními hrdiny bude bojovat s obrovskými monstry. Hra tak velmi vkusně kombiuje intimní dojemné momenty s epickými událostmi.

K příběhu je třeba dodat jedno – není předvídatelný. Několikrát jsem se zastihl, že jsem byl naprosto přesvědčen, co bude následovat. A nikdy jsem se netrefil. Příběh umí překvapit, ale zároveň není zbytečně šokující a drží si po celou dobu svou uvěřitelnost, atmosféru a lidskost. Snad se vám poveden nenechat si nic vyspoilerovat, protože byste se zbytečně ochudili o famozní herní zážitek. Díky českému distributorovi je titul navíc opatřen kompletními českými titulky. Takže si tento úžasný příběh vychutnáte, i pokud máte rezervy v angličtině.

Pokračování aneb více všeho

Herně jde o typické pokračování. Ve hře tak narazíte na více vybavení, více hádanek, více monster, více bohů, více světů (tentokrát se skutečně podíváme do všech), více bojových stylů a tak dále. Jde tak o velmi příjemnou evoluci. V základu je pokračování stejné jako první díl – většinu herní doby bojujete z pohledu třetí osoby a občas řešíte enviromentální hádanku, abyste se dostali v příběhu dále nebo odemkli truhlu, která vám umožní vylepšit vaše vybavení. K tomu ale připojuje nové vrstvy a variace. Mně osobně se tak dostavil velmi příjemný pocit kombinace něčeho velmi známého a zároveň dostatečně nového a inovativního.

Pokračování se přitom vyvarovává některých nešvarů, jako je zbytečně natahovaná herní doba, kdy jde Ragnarök dohrát za 40 hodin s většinou vedlejších úkolů. V zásadě je tak stejně dlouhá jako první díl. Některé herní mechaniky dostaly velmi příjemný update. Cestování mezi lokacemi (fast travel) je mnohem přímočarější. Zabíjení havranů má svůj herní význam. Nebudete trávit většinu hry v jedné loďce, ale užijete si spoustu různých dopravních prostředků. Souboj mi také přišel ještě plynulejší a zábavnější než v prvním díle, ale tady byla laťka nastavená tak vysoko, že jakýkoliv posun je málo patrný.

A to je jediné negativum, které mě napadá. Nelze vyloučit,  že vám God of War Ragnarök nebude připadat tak dobrý z důvodu, že je do značné míry stejný jako předchozí díl. Jak ale lze překonávat něco tak dobrého? Souhlasím, že nejde o takovou zásadní změnu pro sérii jako při jejím restartu. Nelze však dělat zásadní obraty při každém díle po čtyřech letech. Navíc, ani nedošlo k tak razantnímu technologickému posunu jako mezi posledním dílem antické části série (2010) a prvním díle severské části (2018).

Technicky také bez chyb

God of War Ragnarök běží na PS5 plynule a bez větších bugů (ty zásadnější byly opraveny ještě před vydáním). Můžete si také zvolit mezi dvěma grafickými mody – výkon a rozlišení, přičemž pokud máte displej s podporou 120 Hz a rozhraním HDMI 2.1., hra vám u výkonnostního modu slibuje až 120 FPS. Subjektivně vždy dávám přednost více snímkům za vteřinu a i v tomto režimu si vychutnáte hru v celé její kráse a detailech. České lokalizace je také téměř bez chyb a ty drobné nepřenosti se zřejmě časem opraví. K technickému stavu nelze tak nic vytknout – titul dokáže úžasným způsobem vykreslit obrovské bitvy i dojemné rozhovory mezi unavevným Kratem a jeho hledajícím se synem. Za co je nutné God of War Ragnarök také pochválit, je obrovská paleta možností přístupnosti, tedy pro hráče s fyzickými omezeními, ať již motoriky, sluchu či zraku. Hra vychází také na PS4, ale tuto verzi jsme netestovali. PC verze není oznámena a osobně si nemyslím, že se jí dočkáme v nejbližších měsících.

Obrovské díky vývojářům

Vývojářskému týmu v Sante Monice tak i po čtyřech letech patří znova obrovské díky. Pokračování God of War bylo nesmírně očekávané a vývojáři podle mého názoru vůbec nezklamali. Dokonce bych řekl, že očekávání ještě překonali. Boj o hru roku 2022 bude opět těsný a sám nevím, zda to pomyslně hodím Elden Ring nebo God of War Ragnarök.

Není tedy důvod se obávat nebo váhat s koupí. Pokud jste hráli první díl severského pokračování God of War, pravděpodobně už máte dávno předobjednáno. Jestli nikoliv, nemá cenu začínat druhým dílem, na to jsou příliš příběhově svázané. Dejte si oba nejednou – docela vám závidím.