Ostrov San Jorge v Azorském souostroví

Erupce vulkánu Cumbre Vieja. Podobná se očekává i na Azorech
Přístroje průběžně sledující aktivitu vulkánu Nea Kameni na Théře
3
Fotogalerie

Vulkán na Azorech vysílá varovné signály. Čeká souostroví velká erupce?

Když loni explodovala sopka Cumbre Vieja na kanárském ostrově La Palma, mohly tamní úřady reagovat s předstihem, protože vulkanologové zaznamenali příznaky blížící se erupce. Nyní se stejné varovné signály už několik týdnů objevují na ostrově San Jorge v Azorském souostroví.

Ostrov proto do konce března opustilo více než 1500 obyvatel a úřady jsou připravené dopravit do bezpečí i zbytek, ale jistota, že k erupci opravdu dojde, stále chybí. Vědci vulkán, který nese stejné jméno jako celý ostrov, pečlivě monitorují, jenže navzdory pokrokům vulkanologie zůstávají sopky stále nevyzpytatelné - jak dosvědčuje i obrovský výbuch podmořského vulkánu Tonga v Pacifiku, který začátkem roku odborníky zcela zaskočil.

Ostrov San Jorge je součástí vulkanického Azorského souostroví v Atlantiku a žije na něm přibližně 8400 obyvatel. K probuzení sopečné aktivity tu došlo 19. března odpoledne, kdy přístroje zaznamenaly sérii zemětřesení (zemětřesný roj) podél sopečné trhliny Manadas na severu ostrova. Jejich síla postupně rostla a na stupnici vulkanických rizik se škálou V0 až V6 se ostrov postupně posunul až na stupeň V4.

Zemětřesné roje jsou zatím slabé - z 20 000 otřesů zaznamenaných přístroji, jen okolo dvou stovek mělo takovou intenzitu, že je pocítili i lidé. Nejsilnější otřes dosáhl magnitudo M 3,8, při kterém ještě ani nevznikají větší materiální škody. Navzdory zdánlivě malé síle však jsou považovány za vážný příznak hrozící erupce, protože se objevují před výbuchy mnoha sopek. Vulkanologové se domnívají, že zemětřesný roj vzniká, když se žhavé magma prodírá k povrchu.

Není bez zajímavosti, že k zemětřesným rojům dochází i na našem území v okolí obce Nový Kostel (okres Cheb). Tady však většina vědců zastává názor, že je způsobují horké roztoky pohybující se v tektonických zlomech.

Na San Jorge jak pozemské stanice, tak i satelity zaregistrovaly zdvih zemského povrchu, což je další varovný příznak. Používá se při tom metoda satelitní interferometrie, kdy se porovnají dva radarové snímky povrchu pořízené satelitem, v toto případě evropským Sentinel-1. Data naznačují, že na cestu k povrchu vyrazilo okolo 20 milionů krychlových metrů žhavého povrchu, což je obdobné jako před nedávnou erupcí Cumbre Vieja na La Palmě.

V posledních dnech však intenzita varovných příznaků poněkud polevila. Někteří vulkanologové proto připomněli případ řeckého ostrova Théra, kde se vulkán Nea Kameni roku 2011 podle všech dat také připravoval k erupci, ale na poslední chvíli si to rozmyslel.