Velkoplošné nástěnné malby, takzvané muraly, mají pomoct s čištěním ovzduší ve městě

Velkoplošné nástěnné malby, takzvané muraly, mají pomoct s čištěním ovzduší ve městě Zdroj: ČTK/PA

Obří nástěnné malby požírají smog a čistí vzduch. Obuvnická firma a umělci se spojili za lepší ovzduší ve městech

Obří nástěnné malby, které vznikají ve 13 městech po celém světě, prý dokáží rozkládat znečišťující látky ovzduší. Cílem projektu Converse City Forests je „zasadit“ stromy do oblastí, kde nerostou. Například varšavský mural vznikající hned vedle rušné stanice metra Politechnika, má mít samočistící sílu srovnatelnou s téměř osmi sty vzrostlými stromy.

Americká obuvnická společnost Converse se dohodla na spolupráci s umělci ve 13 městech po celém světě, aby vytvořila obří nástěnné malby s jasným poselstvím. „Speciální technologie barev využívá světelnou energii k rozkladu škodlivých látek znečišťujících ovzduší a jejich přeměnu na neškodné látky,“ uvedl mluvčí firmy Converse. „Jakýkoli povrch potažený touto barvou se stává aktivním povrchem čistícím vzduch, který pomáhá chránit lidi před škodlivými plyny,“ dodal.

První nástěnná malba v Bangkoku byla vytvořena ve spolupráci se dvěma umělci: Teerayutem Puechpenem, známým jako TRK, a Sorravisem Prakongem. Dvě ruce ve středu muralu symbolizují jednotu, a kromě zkrášlování města má nástěnná malba citelný dopad na životní prostředí. „Je to, jakobychom do rušného města vysadili 150 stromů,“ nechali se slyšet autoři.

Les uprostřed Varšavy

Varšavská nástěnná malba obsahuje slova „Vytvořme společně náš zítřek“. Na svědomí ji má zahradní architekt a grafik Dawid Ryski ve spolupráci s malířem Maciekem Polákem. Výsledky jsou opět nejen estetické, ale především šetrné k životnímu prostředí. Vize umělců, kterou provedlo studio Good Looking Studio, ožila pomocí barvy, která ve skutečnosti snižuje znečištění.

„Varšavská nástěnná malba se nachází hned vedle stanice metra Politechnika, velmi rušného dopravního uzle. Samočistící síla muralu bude mít sílu přibližně jako 780 vzrostlých stromů,“ uvedl Ryski.

Celkový koncept varšavské nástěnné malby spojuje městské prostředí s přírodou. Ryski se zaměřil na architektonické prvky, zatímco Polak převzal péči o přírodní motivy, které jakoby tečou přes budovu. Spojením svých schopností dokázali vytvořit harmonickou a vyváženou kompozici, která cituje slogan celé kampaně.

Cílem projektu je vyprodukovat umění o síle 3 000 stromů. S vizí dobýt touto nevšední artovou záležitostí Sydney, Manilu, Sao Paulo, Jakartu, Bělehrad, Limu, Santiago, Johannesburg, Melbourne, Bogotu a Panam, se zdá, že jim nic nebrání v dosažení cíle. Lepší reklamu si firma Converse vymyslet už prostě nemohla.