Festival, jak má být

Už při zběžném prohlédnutí webové stránky festivalu Enter Multimediale 2005 je poučenému návštěvníkovy internetu jasné, že se chystá něco na české poměry neobvyklého. Internetová prezentace největšího letošního festivalu umění nových médií u nás není nijak převratná, je jen příjemná, kvalitně informativní, obsáhlá i přehledná a především stylová (koneckonců, pochází z dílny klasiků slovenského net artu i web designu, skupiny Satori).

Už při zběžném prohlédnutí webové stránky festivalu Enter Multimediale 2005 je poučenému návštěvníkovy internetu jasné, že se chystá něco na české poměry neobvyklého. Internetová prezentace největšího letošního festivalu umění nových médií u nás není nijak převratná, je jen příjemná, kvalitně informativní, obsáhlá i přehledná a především stylová (koneckonců, pochází z dílny klasiků slovenského net artu i web designu, skupiny Satori).
Obsahuje nejen popisy mnoha projektů, které budou na festivalu předvedeny, ale také řadu textů které bez nadsázky objevují světy, o nichž ještě česky nebylo napsáno ani zbla. A tak už styk s virtuálním obrazem festivalu, který bude v Praze probíhat od příštího pondělí do čtvrtka (od 9. do 12. května 2005) je nadmíru přínosný. A jak bude vypadat jeho otisk do atomového světa? Letos půjde v Praze doslova o invazi.
Ve čtyřech lokacích budou návštěvníci seznámeni s 74 projekty umělců z 20 zemí. Po letech ožije památník na Vítkově. Naposledy uvnitř osedlával obřího robota Exoskeletona australský umělec Stelarc, v rámci letošního festivalu se zase bude po okolí Vítkova potloukat mobilní interaktivní instalace Artmobil, podle slov tvůrců biologický hybrid – automobil s duší. Ejhle – neotřelá záminka pro procházku překrásným parkem okolo Vítkova. Uvnitř památníku najdete třeba belgického robota YOYO, výsledek více než desetiletého výzkumu laboratoře Loeil, která podrobuje oblast robotiky, ale také formování 3D virtuálního prostoru estetickým a sociálním otázkám. Futurismus jako od bratrů Strugackých.
Pomyslným centrem festivalu je však Žižkov. Kultovní televizní vysílač jednoduše činí z této pražské čtvrti prostor pro úvahy o nových věcech a tak také v jeho okolí a prostorách se v těchto dnech nadějí kolemjdoucí nečekaných zážitků. Když kupříkladu zabloudí ke společnému projektu Transmediální akademie Hellerau a Institutu molekulární biologie a genetiky Maxe Placka, může užasle sledovat na dvou projekcích nanoprocesy, zaznamenané dvěma různými mikroskopy a učinit si jasnou představu o tvrzení, že to, co vidíme, je dané tím, čím na to koukáme. Rozhodně lepší zábava, než zůstat sama doma.
A pokud zabloudíte do žižkovského klubu Akropolis narazíte na další krásnou věc – instalaci Leinbrock Ideal ver. 0.3, která vznikla spoluprací Tomáše Hrůzy a Standy Filipa. Kombinace čtyř mlýnků a zařízení pro přenos MIDI signálů ukazuje, že i na brněnské FAVU se občas objeví hlava otevřená.
To všechno se vám může udát zcela náhodou, pokud se budete potloukat Prahou. Pokud si však podrobněji pročtete program festivalu Enter Multimediale 2005, zjistíte, že jeho součástí je celá řada přednášek, dalších instalací i performancí, že se tu můžete dozvědět o oboru umění nových médií tolik, kolik se dá za čtyři dny vypovědět. Můžete, pokud vás to zajímá.