Martin Kupka, ministr dopravy a místopředseda ODS

Martin Kupka, ministr dopravy a místopředseda ODS Zdroj: Nguyen Phuong Thao

Všechny státy, jež se dívají dopředu a které jsou úspěšné, se snaží omezovat negativní dopady dopravy a průmyslové výroby na životní prostředí.
„Pro nás je důležité, aby se opravdu jak domácím, tak zahraničním řidičům kamiónů měřilo stejným metrem. A aby kontroly přímo na místě, jež jsou nejefektivnější, probíhaly ve větším rozsahu.“
2
Fotogalerie

Martin Kupka: Do kritické doby vstupujeme s nepřipravenou strukturou energetiky i dopravy

Na dopravu, obzvlášť stav silnic a železnic, má u nás názor téměř každý. A je to názor dost často velmi kritický. Mimo jiné i proto, že si čeští řidiči dlouhá léta připadají jako rukojmí. Některá města či silniční úseky, kterými se bez několikahodinových kolon v podstatě nedá projet jindy než ve tři ráno, se už staly legendárními. Ministr dopravy Martin Kupka (48) přiznává, že na poli dopravní infrastruktury ze všech sil doháníme vlak, jenž nám téměř ujel. Ale podle něj jsme přece jen naskočili a už bude líp.

Příští rok máte otevřít 118 kilometrů dálnic. Je to k chlubení, nebo spíš z nouze ctnost po všech těch letech?

Důležité je, že se situace mění a že se daří výrazně rychleji rozvíjet dopravní infrastrukturu.

Co to znamená? Rychleji ji plánovat, nebo ji reálně dokončovat?

Reálně dokončovat. V letošním roce jsme zahájili víc než 80 kilometrů dálničních úseků, v příštím roce to bude 93 a do toho otevíráme těch 118. Směju se útokům opozice, která říká, že se chlubíme cizím peřím. To bude osud každého ministra dopravy, jenž nebude chtít přerušit kontinuitu a bude navazovat na to, co udělaly předchozí vlády. Ovšem podstatnější je, co ministr nachystá. My teď musíme dokončit přípravu stěžejních dálničních spojení, což je D35 (plánovaná na trase Úlibice-Hradec Králové; poznámka autorky), alternativa přetížené dálnice D1 a spojnice východu a západu země. K tomu Pražský okruh. Klíčové stavby na Moravě a příprava vysokorychlostních tratí. Tohle může naši zemi do budoucna posilovat i v ekonomickém růstu. To je stimul, po němž teď logicky volají všichni.

Sliby podobného ražení jsme už slyšeli mnohokrát, ovšem ­realita…

Ale tentokrát je ta změna jasná z čísel, co jsem řekl. Dostali jsme se na rekordní rozestavěnost skoro 270 kilometrů dálnic a silnic první třídy. To opravdu znamená hmatatelný posun.

Český řidič je bohužel zvyklý na to, že je neustále něco rozestavěno, ale otázkou je, jak rychle to bude dokončeno.

V okamžiku, kdy se začíná stavět, tak se ještě naštěstí nestalo, že by se stavba nedokončila. My jsme navíc teď, a to je víc zásluha stavebních firem, úspěšní i v tom, že se drží termíny. Samotná výstavba je jen zlomek celkové délky přípravy stavby. Povětšině jsme schopni úseky otevírat za dobu dvou, dvou a půl, maximálně tří stavebních sezón. To znamená, začneme-li teď stavět 80 kilometrů dálnic, že je budeme otevírat v roce 2026 nebo pak další rok.

A oprava nechvalně známé D1?

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!