Starosta Prahy 7 Jan Čižinský

Starosta Prahy 7 Jan Čižinský Zdroj: Michal Protivanský

Praha Sobě
Praha Sobě
Praha Sobě - Jan Čižinský, Hana Třeštíková
Praha Sobě - Jan Čižinský, Hana Třeštíková
Praha Sobě - Jan Čižinský, Hana Třeštíková
7
Fotogalerie

Svoboda bude Prahu řídit 6 dní za měsíc, město bude stagnovat, říká Čižinský

Po zvolení nového vedení Prahy odchází do opozice starosta Prahy 7 Jan Čižinský a jeho uskupení Praha sobě. „V minulém období jsme inspirovali ostatní radní, teď budeme hnát do práce všech 11 radních,“ říká Čižinský v rozhovoru. Co čeká od nové magistrátní koalice a jaké má teď vztahy s Piráty, kteří odešli z Aliance pro stabilitu?

Praze vládne nová koalice SPOLU, Piráti a STAN, Praha sobě odchází do opozice. Co Prahu čeká v příštích letech?

Zatím na nás nová koalice působí ospale. Praze bohužel hrozí stagnace. Koaliční prohlášení je hrozně vágní, tato koalice se na ničem konkrétním nedohodla. Navíc byl zvolen čtvrtinový primátor, protože jak jsme spočítali, Bohuslavu Svobodovi bude zbývat na řízení Prahy šest dní v měsíci.

Jaký primátor byl Zdeněk Hřib a jaký primátor bude Bohuslav Svoboda?

Ty koalice se nedají srovnávat. Koalice, která končí, měla velmi dobře vydiskutováno, co chce dosáhnout a hodně toho rozběhla. V té nové koalici se liší názory na základní věci o 180 stupňů. Bohužel do zvolení nové rady nic konkrétního nebylo dohodnuto, což je nepochopitelná chyba všech členů koalice. Co se totiž nedomluví do volby radních, už se nedomluví.

Praha sobě není v koalici, Piráti a STAN si však vyjednali většinu v radě. Nemyslíte, že reálně bude pokračovat kurz nastolený starou radou?

Co se týče těch abstraktních frází, tak to vypadá, že Praha pokračuje dál. Ale jinak se Starostové ukázali jako ti, kdo hlasují se SPOLU, nikoli s Piráty. To je podle mě pro tu stagnaci určující. Ta dynamika v rozhodování, která by navázala na minulé 4 roky, v té koalici prostě není a nebude.

Jaký je teď váš vztah s Piráty poté, co vystoupili z Aliance? Zjevně máte podobný pohled na město – nevyčítáte jim, že Alianci opustili?

Ty vztahy byly vždycky profesionální, jak předtím, tak potom.

Hned 7 z 11 vašich zastupitelů jsou zároveň radní na městských částech. Není to pro vás handicap? Budete mít vůbec čas na magistrát?

My jsme navrhovali do rady Pavla Vyhnánka a Adama Scheinherra, kteří byli náměstkové v minulém období a věnovali se jen magistrátní politice. Takže se Praze věnujeme na 100 %.

Teď ale budete v opozici…

Co se týká opoziční práce, budeme dělat totéž co doteď. Když jsme měli 4 radní, tak jsme těch zbývajících 7 popoháněli k práci, aby posouvali důležité projekty dopředu. Teď budeme z opozice hnát do práce všech 11 radních.

Jak to myslíte? Ptal jsem se na to, zda vedle práce na městských částech budete mít na „velkou“ Prahu čas.

My přesně víme, co je ve městě potřeba. Naši radní na tom pracovali. Naši radní byli radními s dostatečnou vnitřní energií. Ty jsme popohánět nemuseli. Hodně jsme ale inspirovali ostatní radní, kterých bylo sedm a teď prostě budeme takovým způsobem popohánět do práce všech jedenáct radních.

Co je teď pro Prahu nejdůležitější? Co se musí stihnout v příštích 3,5 letech?

Hlavně se nesmí rezignovat na ty projekty, které se nestihnou za tři roky. Tady je moje velká obava, že nová koalice bude mít pokušení dělat jenom to, co se stihne za tři roky a nechají stranou ostatní dlouhodobé projekty. Tím myslím třeba okružní metro O, které se bude připravovat určitě přes 20 let, ale když se nebude teď skutečně aktivně připravovat, tak nebude hotové nikdy. Takže tahle koalice právě na ty dlouhodobé projekty bohužel může rezignovat, toho se obávám.

Zmínil jste to okružní metro, Piráti chtějí místo něj realizovat tramvajový okruh. Není to lepší a levnější alternativa?

Není kapacitně dostačující. Tam, kde je to nejvíce potřeba, to znamená na jihu Prahy, by muselo v případě tramvajového okruhu k získání srovnatelné kapacity dojít k úplnému předělání ulic a křižovatek. A ani tak se nikdy nedosáhne požadované rychlosti. Rychlost metra a tramvaje je prostě jiná. Okružní metro jako podzemní dráha má v zastavěných oblastech úplně jinou dynamiku, navíc v Praze se povrchová doprava staví velmi těžko, protože v zástavbě je to téměř nemožné. Podzemní stavba jako třeba metro D se nakonec staví mnohem snáz, takže okružní metro O ve většině úseků nemá v tramvaji dostatečně rychlou a kapacitní alternativu. Adam Scheinherr třeba taky navrhl stavbu té lanovky z Podbaby do Bohnic, aby se mohla během tří let dokončit. Tam tramvaj také určitě ještě 20 let nebude. Lepší, než čekat 20 let se založenýma rukama, je na 20 let postavit lanovku.

Praha sobě bude v Praze poprvé v opozici, většina vašich politiků z Prahy 7 také opozici nezažila. Jak velká to bude změna?

My jsme vzešli z opozice na Sedmičce, kde jsme ani nebyli v zastupitelstvu, předtím než jsme poprvé kandidovali. A z opozice jsme řešili a vyřešili nejvážnější potíže Prahy 7. Takže my umíme velmi dobře z opozice pomáhat Pražanům.