České hry bodují ve světě: Gaming je zábava, ale také byznys a riziko závislosti. Jak to řeší herní velmoc?
Český herní průmysl roste. Stát poprvé spouští dotační programy a posiluje export. Kingdom Come: Deliverance se stal symbolem úspěchu – ale bude to stačit? Gaming už dávno není jen zábava, ale i byznys s miliardovým obratem. A svými riziky. Závislosti, sociální izolace, dopady na děti. Vydali jsme se do Japonska – herní supervelmoci, kde podobné problémy řeší už roky. Jaká je zkušenost z Tokia?
Zvenku vypadá jako Eiffelova věž – jen v lehčí konstrukci a oranžovo-bílé barvě. Japonská Tokio Tower však na rozdíl od francouzského originálu neláká jen na vyhlídky, restaurace a suvenýry. Uvnitř této věže se totiž skrývá zábavní aréna plná nejrůznějších typů her a technologií. V digitálním labyrintu o rozloze pěti a půl tisíce metrů čtverečních se míchá e-sport, svět technologických inovací a turistická atrakce v jednom. Herní chrám pro generaci on-line zábavy. Původně měla Tokio Tower v 50. letech symbolizovat poválečný vzestup Japonska. Dnes ukazuje, jak digitální hraní prorůstá celou městskou kulturou. Běžně tu tráví čas teenageři, rodiny s dětmi, ale i školy.
Tokio Tower
Už při příchodu do první části je jasné, že nejde o běžnou hernu, jaké bývají třeba v obchodních centrech. Uvnitř Tokijské věže je svět, kde se dají vyzkoušet ty nejnovější technologické herní hity. Je vidět, že v Japonsku se gaming bere opravdu vážně. V prvním prostoru jsou hry zapojující fyzickou aktivitu. Například souboj v robotickém obleku – zvítězí ten, kdo lépe zvládne řídit vlastní tělo i stroj. I u dalších je tu potřeba zapojit pohyb, ať už jde o hru ve virtuální realitě, nebo tu připomínající seriálový korejský hit Hra na oliheň, nebo její japonskou variaci Darumasan ga koronda (u nás Cukr, káva, limonáda).
Vyšší patra ukazují japonskou herní scénu i v tradičnější podobě. Jsou tu závodní simulátory, střílečky, arkády i zkušební verze nejnovějších titulů pro konzole. Právě konzole, mobilní platformy a PC hry podle odborníků ovládají současný trh.
„Japonský trh mezi mladými dospělými z poloviny ovládají mobilní hry a 30 až 40 procent konzole. Počítačové hry a konzole jsou trend, jaký v historii neměl obdoby, hodně lidí hraje hry na počítači, FPS (First-Person Shooter, tedy střílečky z pohledu první osoby; poznámka redakce), PC hry se vracejí. A potom jsou oblíbené konzole Monster Hunter, Nintendo Switch, Mario Kart, Street Fighter 6 a další,“ říká japonský publicista Kósuke Mijazaki, vedoucí herní a anime divize japonských herních zpravodajských webů IID.
Japonsko herní velmoc?
Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.
Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!




















