nahoru

Schmarc: Nic nebude jako dřív, kinům hrozí zánik, filmový průmysl se změní. Oscaři nechtějí být jen pro bílé muže

Čestmír Strakatý 22. září 2020 • 06:00
Prostor X: Rozhovor s Vítem Schmarcem
• video: 
Prostor X

Musíme se naučit fungovat v nové realitě, říká filmový distributor a publicista Vít Schmarc. Epidemie koronaviru podle něj už teď na kina tvrdě dopadá a řada z nich to asi nepřežije. Změnit se ale bude muset celý filmový průmysl. Doba před covidem už se nikdy nevrátí.

Kina se snaží nové situaci přizpůsobit a třeba udělat projekce atraktivnější. Lidé se ale bojí a podle Schmarce do kin nechodí. A kdo ví, jestli v blízké době budou. Tvrdí, že jemu se možná ani nevyplatí v říjnu nějaké premiéry uvádět, protože i kvůli přístupu vlády nikdo netuší, jaká opatření budou platit. Situace může být likvidační pro kina, ale i pro distribuční společnosti a filmaře.

Schmarc popisuje, jak moc se filmová krajina i v Česku změní, když skončí například velké multiplexy. Do určité míry teď vyhrávají streamovací platformy jako Netflix, ale k nějaké formě streamování budou muset přejít prakticky všichni distributoři. Vidět je to i na úspěchu filmu Mulan, na kterém vydělalo studio Disney právě díky uvedení na internetu. Naopak film Tenet, který měl být filmovou událostí v kinech a vrátit diváky do kin, propadl.

Schmarc říká, že i díky epidemii, která zasáhla do distribuce festivalových filmů, v poslední době asi neviděl film, který by ho vysloveně zasáhl. Doporučuje naopak dokumentární sérii Univerzita poslední šance, která se zabývá prostředím univerzitního amerického fotbalu a mimo jiné taky rasismu. Schmarc v souvislosti s tím říká, že tlak na větší diverzitu v americkém filmu není problém a neomezuje tvůrčí svobodu tvůrců. České publikum se rozčiluje nad články o nových pravidlech pro Oscary, které ale ve skutečnosti tak zásadní nejsou.

Jak je to s tlakem na větší zastoupení menšin v amerických filmech? Jak je na tom teď český film a proč lidé pořád preferují spíš nenáročné komedie? Přežijí kina? Jaké filmy se do nich budou dostávat? A znamená posilování streamovacích platforem úpadek ve kvalitě filmů?

Na další zajímavé rozhovory se podívejte zde  >>>





Diskuse ke článku