A tak ho vysunul... Jak vypadal špatný sex v české próze roku 2019
Milý čtenáři, vítej v master bedroomu! Rozpohybuj pánev, sklouzni až k vyduřelým záhybům ochlupeného pahrbku, dej prst do rybičky a klidně si drandi kačera – ale především si přečti desatero nejhorších erotických scén, které se nám v české próze vydané v kalendářním roce 2019 podařilo zachytit. A setřít, jako „spadlé sperma“ z nejnovějšího románu Davida Zábranského, o němž ještě bude řeč.
Sex v románech v éře Pornhubu
A místo aby si s úctou připomněl listopadové osmdesáté výročí narození spisovatele a publicisty Auberona Waugha, jenž ocenění pro směšnohrdinské scény s hřebci a lepivými šťávami roku 1993 pro měsíčník Literary Review vymyslel, pan Gough namítá, že je to celé pěkně nefér. Že porotci a posléze i média, která peprné ukázky i zprávy o výsledcích literárně-erotického klání nadšeně přejímají, pracují jen s kratinkým úryvkem autorova díla. Že nominované velikány od Kinga přes Murakamiho a Rotha po Rushdieho lidé ostouzejí na sociálních sítích pomocí „krátkých videí se zvracením“, často výhradně na základě jediných několika řádků, jež z jejich próz přečetli – díky Bad Sex in Fiction Award. A že oceněným autorům klesají vinou tohoto „antiBookera“ počty prodaných výtisků a že vlastně ani neexistuje žádná hmatatelná trofej!
V mnoha argumentech má Julian Gough pravdu. Na základě několika z kontextu vytržených vět skutečně lze stěží posuzovat kvalitu literátova psaní; není též leckdy možno plně porozumět motivacím či jednání aktérů, jejichž charakter je popsán na stovkách stran erotické scéně předcházejícím… A proto zdůrazňujeme: tato výroční anticena týdeníku Reflex nechce urážet spisovatele ani je zrazovat od popisování erotiky. Zvláště ne v době, kdy sexualita z mnoha různých důvodů mizí z veřejného prostoru – ať už ji zakazují Tumblr či Facebook kvůli obavám z propagace pornografie, nebo prudérní příslušníci náboženských skupin s kořeny zapuštěnými hluboko v devatenáctém století. Bad Sex in Fiction Award dle Reflexu je tu proto, aby čtenáře pobavila, příjemně vzrušila a upozornila na záludnost setkání přirozeného jazyka, literátovy imaginace a pohlavních orgánů.
1. Jan Svěrák: Bohemia

„To místo, kam se chodí pro tvůj orgasmus, je to ještě hodně daleko?“ zeptám se mezi polibky.
„Ach, velmi daleko,“ vzdychne Sylvie.
Je tak sladká, když je upřímná.
„Ale nic si z toho nedělej. Opravdu. Já jsem šťastná.“ Prsty mě přitom laská ve vlasech. „Opravdu velmi šťastná.“
V prozaické prvotině známého českého režiséra se s erotikou setkáme několikrát, bohužel však nejde o setkání příjemná. A nejen proto, že před našima očima podnikají erotické hrátky s nutelou obšourný, skoro čtyřicetiletý režisér s přiléhavým příjmením Šustil a o deset let starší producentka Sylvie, již protagonista vidí jako „po sexuální stránce zanedbané, léta neorané pole“. Jejich, ehm, namlouvání si představte jako bolestnou připomínku toho, co bylo koncem předchozího milénia v exsocialistické společnosti považováno podnikateli ve fialových sakách a koženkových mokasínech za tzv. sexy; už jen termín „master bedroom“, tedy ložnice pána domu, je beznadějně přežitý, neboť sexistický. Sylviina plochá osobnost je v Bohemii pojednána s tak nemilosrdným despektem, že erotické scény, do nichž ji rejža obsadil, působí jako prvňákův popis série černobílých snímků z NEI Reportu: „Věnujeme tichou vzpomínku našemu obědu. Uprostřed jeho přípravy Sylvie odhrnula rozkrájenou zeleninu, prkýnka, mísy i nože stranou a místo nich se položila na pult a vystrčila na mne zadek, abych si ji mohl vzít zezadu. Něco tak efektního bych od ní nečekal.“
2. David Zábranský: Logoz aneb Robert Holm, marketér dánský

Když jezdila nad rozepnutými kalhotami rukou nahoru a dolů, připadalo jí to milé a velmi běžné. Něco, co se pravidelně opakovalo, věčně navracelo, a díkybohu za to. Jesperových pětačtyřicet už byl přece jen věk. Celá ta ruční práce nicméně spíše než díkuvzdáním za potenci skutečně byla jen nezajímavou směsicí běžných skutků a běžných pocitů.“
Dvaačtyřicetiletý prozaik a dramatik David Zábranský, enfant terrible české prózy, v naší soutěži roku 2017 zvítězil, díky podivuhodným scénkám „šukavého Čechoslováka“ a spol. ze svého kontroverzního (podle pomýlenců údajně „prvního českého fašistického“) románu Za Alpami. V něm kupříkladu jistý Mathias v souvislosti s netradičním sexuálním aktem „chtěl Ilince přinést k puse kus jejích hoven na zlatém podnosu; chtěl jako Odysseus doplout do černé Tróje, otočit se tam a vrátit se s hovnem za sladkou Pénelopé do Ithaky“. V páně Zábranského letošním společenskokritickém románu se sice řeší zásadní problémy dnešní doby, ale leckterého čtenáře bude spíše než rozdělování společností a aluze na aktuální politické dění ve světě šokovat, že „Jesper šoupl nohou a setřel spadlé sperma z koberce do své ponožky“. Spadlé sperma je podobný nesmysl jako spadlé mléko; tekutina, není-li uvězněna v nádobě, by měla stéci, splynout či skapat (což ostatně chvílemi přejeme i hrdinům překombinovaného příběhu). V ukázce zmíněné „pochytání spermatu“ je obrat podobně toporný jako posléze nastíněná „ruční práce“. O generacích Y a Z, tedy o mileniálech a následující ryze internetové generaci, se tvrdí a porůznu i dokládá, že je erotika už tak nezajímá; nedoporučujeme jim tedy četbu Logozu, neboť akty pro nás, starší a pokročilé, tolik vzrušující, jsou zde popisovány tak mechanicky a odpudivě, že by národ jen v důsledku prosté četby mohl vyhynout.
3. Jan Štolba: Nezastavitelný den

Jako by se sám „disaster artist“ Tommy Wiseau, režisér úžasných filmových propadáků, pokusil napsat erotickou scénu pro legendární Pokoj, nejhorší počin dějin kinematografie! Na více než sedmi stech stranách své „filosoficko-erotické grotesky z filmově-sportovního prostředí“, už jen to zní jak ze špatného filmu, se literární kritik, nositel Ceny F. X. Šaldy a saxofonista Jan Štolba pokusí popsat mj. sex z perspektivy jeho aktérů, leč spojení pekelných pohlavních přívlastků s archaickým slovesným tvarem „bylo lze dohlédnout“ a pozoruhodným „tichounkým hřímáním“, se stařeckým hekáním (komu se hekání jeví jako sexy, nechť zamíří na hekárnu) a hastrmanským „mokrým slápáním“ evokujícím Bažináčův ponor do žumpy bude spíše zdrojem čtenářova posměchu než vzrušení, neboť přiblblejší způsob miliskování by pohledal.
4. Jan Němec: Možnosti milostného románu

Jeden z nejambicióznějších románů tohoto roku přináší nostalgickou vložku, jejíž perverzní metafora s pedofilním přídechem ovšem upomene na mytický ozubený pohlavní orgán, vaginu dentatu. Čtení úryvku o Ninině vagině, zde zaplaťbůh bez zoubků, dá cinefilům vzpomenout na Kim Ki-dukovo perverzní drama Ostrov (2000): stydké pysky, zaseknutý rybářský háček, áááááá! Epiteton constans „nekonečně dlouhé nohy“ sem oceňovanému prozaikovi, skvělému stylistovi a vyhledávanému redaktorovi próz proniklo odkudsi z céčkových povídek prastarého Playboye; stejně tak si nejsme jisti, zda jde poulit cokoli jiného než oči. Aktualizovaný idiom je však to poslední, co by mělo čtenáře na rybím odstavci znepokojovat; sice se v něm nezmiňují čichové počitky, aby byl obraz kompletní, ale ty čtenáři naskočí jaksi automaticky.
A komu by to nestačilo, v Možnostech milostného románu se testují i Meze čtenářova vkusu. Klitoris je zde protagonistou v žertu nazýván „kolíbkovým ovladačem“, načež jeho postelová sparing partnerka obratně přirovná penis k „joysticku“, „veselé hůlce“. Snažte se to vytěsnit, aby vás asociace nepřekvapila, až budete pařit gamesy na nějakém archaickém zařízení. A když už jsme u staré techniky: „,Promiňte,ʻ zašeptal jsem jí přímo mezi nohy. ,Sex po telefonu je nuda, radši použijeme potrubní poštu. To jsem zvědavej, když tady dole teď podám podnět, jak rychle doputuje až do ústředí…ʻ“ Áááááá!
5. Lukáš Horák: Setkání žádného druhu

Utřít, spláchnout, vystoupit na konci vlaku, nebýt spatřen.“
Ta práce se světlem! Ty změny rytmu, popisy počitků, poetický asyndetický popis dramatických činností v poslední větě, ba i nemístné (protože neexistující) adjektivum „naběhnuté“ namísto správného tvaru „naběhlé“! Jsme samozřejmě daleci toho, abychom třicetiletého autora, někdejšího redaktora Deníku Referendum, pro tu zářící penilní špici posměšně nazývali Caravaggiem tuzemské prózy. Bezejmenný hrdina jeho románového debutu, ghostwriter na internetových seznamkách, holduje fantě, pornu, seznamování se s dívkami ve vlacích a následné masturbaci na místech tak utěšených a romantických, jakými jsou záchodky ve vagonech. Samozřejmě že popis takového erotična musí za zmíněné konstelace být přiznaně béčkový… Ale už jen fakt, že vypravěč-muž popisuje svoji vlastní zadnici jako určenou k „hnětení“ a k tomu „kyprou“, tedy pomocí přídavného jména rezervovaného doposud půdě, sněhu, těstu a ženským tvarům, je bohapustá nechutnost, vábná a vzrušující asi tak jako ona smutná tepláková sukně z první věty.
6. Pavel Hak: Warax

7. Jiří Šimáček: Prvotřídní hajzl

Nic. Zase jen přihlouplej výraz. ,Utři se, počkám v pokoji.ʻ
Během pěti minut s ní byl hotový. Proběhlo to bez konverzace, bez zbytečných dotyků, mechanicky a jak nejrychleji to šlo. Pak ji odstrčil, zapnul si kalhoty a šel k pracovnímu stolu.“
Veselé hlaholení, biblický citát, mechanická triviálnost – a zpátky do práce! To je, panečku, sex jak víno! Není těžké uhodnout, že protagonista čtvrtého publikovaného románu brněnského prozaika je velký romantik. Název knihy, Prvotřídní hajzl, sice primárně nesměřuje k tomuto zkorumpovanému fízlovi, ale padne mu jako ulitý. Pán si rád vychutná nejvybranější alkohol i své tupé podřízené, zato se ženami to nebožák neumí, tudíž je nenávidí. „Zkusmo rozepnul zip kalhot a v rychlosti nahmátl nářadí; zjistil, že přístup k němu je snadný a rychlý, ovšem taky zjistil nulovou odezvu, prostě nic. Zkusil si ji představit zabalenou v igelitové fólii – a nic, zkusil si představit, jak běhá po pokoji nahá jen s obojkem na krku – a zase nic.“ Antihrdinu, častujícímu ženy vulgarismy namísto orgasmů, politujme, autorovi pak poblahopřejme ke krásnému sedmému místu.
8. Pavel Hénik: Korporace

Nezaměnitelný styl Pavla Hénika, šéfa scénického provozu v České televizi, si možná pamatujete z předminulého ročníku našeho literárně-erotického klání, kdy jeho prvotina Manekýni získala hned po románu Za Alpami Davida Zábranského krásné druhé místo. Novinka, dystopický thriller Korporace, představuje osmadvacetiletého Adama Krammera, jenž pracuje jako špičkový vývojový manažer jedné z největších společností Unie. Očipovaný nebožák s plnou šrajtoflí a vymytým mozkem se stává obětí firemní čistky, ještě předtím ovšem sám stihne znečistit empatickou prostitutku Alinu. Neobvyklá, např. v Němcově podání (Dějiny světla) výsostně literární du-forma ukázky ostře koresponduje se stylistikou návodu na obsluhu automatické pračky („aby mohlo dojít ke spojení“) a lacinými kulisami pornofilmu. Nebojte se však, brzy přejdeme, alespoň terminologicky, do gynekologické ordinace: „,Dneska to chci jinak, chtěla bych tě cítit v pochvě,ʻ pronesla Alina procítěně.“ A to vše v románu, jehož stafáž dokáže „stříkat prudce jako yellowstonský gejzír“ – no nekupte to.
9. Josef Moník: Pazdera pláče a jiné povídky

„Drandit si kačera?“ Frazeologové a idiomatici slzí radostí nad novým přírůstkem do příručky lidové mluvy, my ostatní, co podobná sousloví neznáme z putyk a pajzlů, slzíme z jiného důvodu. Dnešní obyvatel západního světa si stěží umí představit něco horšího než provozování činnosti související s tělesnou láskou s tchyní za zády. Příznivci Wild Lucille posíláme v útěchu desáté místo a loučíme se, samozřejmě „takovým tím nevtíravým způsobem“.
10. Nela D. Astonová: Jájínek

„Bába neukojená bydlela v chalupě na konci osady, žila z důchodu, občas si něco přikradla, občas někoho očarovala, ale libido měla obrovské, že by povalilo i Freuda, toho, který to všechno vymyslel. Pětkrát denně si Jájínka aplikovala mezi nohy, vrtěla se přitom jako Frank Faria, zpěvák ze skupiny Boney M., achichovala, a protože byla neobyčejně zdravá, měla tuhý kořínek, pokaždé zařvala jako tur z uspokojení.“
Řeč je v knížce údajné bohemistky, mající na kontě již řadu bestsellerů včetně Knihy o čuráku či Knihy o mrdání, o penisu Jájínkovi, který se podobně jako jeho hrdina Malý princ vydal na vandr. Chudáčka protagonistu, jmenovaného v podtitulu veledíla „čuráčkem pošetilým“, citovaná prasáž zachycuje v situaci, kdy si „připadal jako na galejích, ještě ke všemu bábina kunda byla otlemená, nevychovaná, hloupá a nemytá díra“. Knížečku o potížích jednoho „šulína, vohona, rákose, lulana, kuřáka, brka, obtahováka“ atp. vydal s ilustracemi Jaromíra Plachého Dybbuk a srandovního sexu se tu vlastně mnoho nedočkáte, spíš popisů otvorných, potvorných: „Pak mu ukázala nočního motýla, lišaje kundího, když svými prsty roztáhla velké stydké pysky do stran, to však spíš připomínalo pohled zdola na plachtící poletuchu vlnatou.“
A ještě bonus mimo soutěž: Oto Linhart: Historky z koule

Vzrušilo mě to. Lehl jsem si za Soňu na bok a nemohl se jí nabažit. Hlasitě sténala a Alena se tiskla k mým zádům a držela nás za ruce.
Když jsme skončili, otočil jsem se. Alena mě nechala vydechnout a pak mě za něj čapla.
,Jo!ʻ zašeptala.
Nechtěl jsem to, ale Soňa mi zezadu dávala pokyny a vzrušeně dýchala. Alena pomalu a vytrvale pumpovala a pak mě přemohla.
Jejího polibku jsem měl najednou plnou pusu, ležel jsem na té velké tlusté holce a strkal jí ho mezi nohy.
Vzdychala ze všech sil, ale něco bylo špatně. Uvědomil jsem si, že naříká do ticha. Udělal jsem se jí na břicho uprostřed ztichlého buzeráku a Soňa seděla v koutě a plakala.“
Autor sbírky deseti povídek (včetně té citované, Simulanta) bývával editorem českého Playboye, je mu jedenašedesát a obojí je na stylu, tematice a obecně úhlu pohledu na svět (tj. kouli) dost znát. V pamětníkových větách se skrývá velké moudro, hrdinství, um umělecké zkratky i pozoruhodný pozorovací talent – „Pokud se dobře pamatuju, sex s ní byl brutální jako dnešní dětské filmy, udělala mi to v sedě na pařezu a řekla si o služné,“ případně „Pošeptal mi, že má v sobě mašli, takže jsem si nedával pozor. Po čtvrtém čísle už nebylo na co. Páté číslo trvalo od dvou po půlnoci do šesti do rána a Markéta se při něm udělal osmnáctkrát. Tou dobou jsem už neměl co na práci, většinu času jsem proležel na zádech a mohl jsem to spočítat. Markéta na mě (sic!) seděl jak na koni, nohy pevně v třmenech a Velká pardubická byla nekonečná…“ A ano, Otův Markéta byl ženou a dobře oběma tak.





























