Prahu je potřeba zahustit, zasáhl ji ale legislativní black out, řekl na Designbloku architekt Vít Máslo | Reflex.cz
nahoru

Prahu je potřeba zahustit, zasáhl ji ale legislativní black out, řekl na Designbloku architekt Vít Máslo

Marek Stoniš19. října 2019 • 15:18
Prahu je potřeba zahustit, zasáhl ji ale legislativní black out, řekl na Designbloku architekt Vít Máslo

„Praha je jedno z nejřidších evropských velkoměst a budoucí rozvoj a velké projekty, včetně bydlení a energie, je třeba orientovat dovnitř města. Volných ploch, vhodných k zástavbě, je v Praze hodně, jenže stavět je skoro nemožné,“ řekl v pátek večer před zaplněným auditoriem v Reflex stage na Desingbloku architekt Vít Máslo. Aby město uspokojilo poptávku, potřebuje postavit minimálně šest tisíc bytů ročně, staví se však pouhá polovina, tvrdí architekt. A dodává: „V kombinaci s byrokracií a regulacemi jde o hlavní příčinu nedostupnosti a vysokých cen bydlení. Dneska už byt nekoupíte pod sto tisíc korun za metr čtvereční.“

Vít Máslo nesouhlasí s nápady na vyšší zdaňování prázdných bytů, případně jejich zabavování státem. „To není řešení bytové krize. Ani to, že by se město mělo stát developerem a stavět vlastní byty.“ Řešení startovacích bytů pro potřebné lidi vidí v možnosti, že město by vykupovalo část bytů, postavených developery, a nabízelo je jako byty nájemní.

Za hlavní problém budoucího rozvoje Prahy však vidí neuvěřitelné množství regulací a byrokracie, které brání rozvoji města. „Stavební řízení trvá deset let, to je snad nejdéle na světě. To má na počet a ceny bytů fatální dopad.“ S tím souvisí i neexistence moderního metropolitního územního plánu, proti jehož nové verzi stále bojují ekologická sdružení, aktivisté a některé liberální politické strany. „Ten plán je přitom k Praze velmi šetrný a ekologický. Praha už opravdu nemůže expandovat do Středočeského kraje, je třeba, aby lidé, kteří do Prahy dojíždějí za prací, tady mohli i bydlet a žít. Denně do Prahy přijede za prací přibližně čtyři sta tisíc lidí. To je jako by se do ní ráno nastěhovalo celé Brno, a večer se zase odstěhovalo zpět. To je mimo jiné obrovský problém pro dopravní infrastrukturu. Je absurdní dívat se ve vnitřní Praze na tolik volných míst, například nevyužitých brownfieldů, ideálních pro bytovou výstavbu,“ zodpověděl Máslo dotazy návštěvníků především z řad mladší generace.





Diskuse ke článku

 

Nejčtenější komentáře
Články odjinud
Nejčtenější