Odvážný bojovník s filmovou kritikou odpočívá v hotelovém pokoji.

Odvážný bojovník s filmovou kritikou odpočívá v hotelovém pokoji. Zdroj: Profimedia.cz

A takhle to vypadá v pařížských hračkářstvích.
A takhle očekávají premiéru snímku pařížská knihkupectví (ano, to vpravo dole je úvodní díl třetí části Millerova Temného rytíře).
V propagaci filmu jsou přitom obrovské peníze: takhle vypadá průčelí jedné z budov v pařížské La Défense.
3
Fotogalerie

První recenzenti dávají filmu Batman v Superman strašlivou sodu: 36 % je shnilé rajče

Hodnocení snímku, ve kterém se proti sobě postaví muž v černém a muž v červenomodrém, se na stránce Rotten Tomatoes podle prvních recenzí odrazilo do prozatímního verdiktu 36 %. To pro film vůbec není dobré.

Stránka Rotten Tomatoes je tzv. recenzní agregátor, čili systém, který k sobě stahuje recenze certifikovaných kritiků („top critics“, kteří se na stránce objevují, jsou davem odkývaní odborníci z uznávaných listů a serverů) a vypočítává z nich povšechné hodnocení snímků. Na jednu stranu je Rotten Tomatoes web, který je v hodnocení mnohdy považován za relevantnější než výsledky na filmové databázi IMDB, na druhou stranu je to také web, který podle svých kritiků přispěl k vulgarizaci „filmového hodnocení“ a recenzní žurnalistiky jako takové: tím, že – podobně jako česká ČSFD – sofistikované filmové recenze ve výsledku redukuje na pár čísel, která (ač se tváří bombasticky) logicky nemají výpovědní hodnotu dvanáctistránkové filmové recenze.

Podle toho, jak si kritici na filmu pochutnají (nebo jak zásadní stravovací potíže jim způsobí), uděluje systém Rotten Tomatoes filmům tři kategorie „rajčat“. Buďto jim nadělí zaručeně čerstvé (Certified Fresh – získá-li film 75 % - 100 %), čerstvé (to je pořád ještě dobré a týká se filmů s hodnocením 60 % - 74 %), nebo po něm hodí shnilé rajče (Rotten, 0 – 59 %).

Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti, což je monumentální pokus o odpověď vydavatelství DC na hozenou rukavici v podobě marvelovských Avengers, zatím nasbíral prohnilých 36 %. (Pozn: tento článek obsahuje pár ilustračních fotografií, které se pokoušejí zachytit masivnost očekávání snímku v západním světě.)

V propagaci filmu jsou přitom obrovské peníze: takhle vypadá průčelí jedné z budov v pařížské La Défense.V propagaci filmu jsou přitom obrovské peníze: takhle vypadá průčelí jedné z budov v pařížské La Défense.|autor

Zahraniční kritikové, které snímek v předpremiérových projekcích nepotěšil, říkají například toto:

Skoro neustále drhnoucí Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti vypadá jako volný, neoficiální remake Podivného páru za čtvrt milionu dolarů, ve kterém se Oscar s Felixem snaží navzájem se doslova zabít.“ (Michael Phillips, Chicago Tribune) (Pozn.: Podivný pár je ta stařičká komedie s Jackem Lemmonem a Walterem Matthauem.)

Těžkotonážní boj mezi Batmanem a Supermanem je rána všem smyslům, jaká vám při automobilové havárii, kdy se auto točí kolem své osy, rozemele organismus.“ (Adam Graham, Detroit News)

Spíš než jako prequel k Lize spravedlnosti to působí jako bestofka největších hitů ze všech superhrdinských filmů, co kdy vznikly – tuhle trochu Temný rytíř povstal, ždibec Batman začíná támhle, okořeněno špetkou tématiky X-Menů. Probém je v tom, že nic z toho není přesvědčivé.“ (Stephen Witty, Newark Star-Ledger) (Pozn.: Úsvit spravedlnosti má ambice sloužit jako startovní plocha pro sérii dalších filmů – na způsob Avengers - s mnoha a mnoha dalšími hrdiny, jak napovídá třeba přítomnost nadlidské divoženky Wonder Woman.)

Zastavte někdo Zacka Snydera. Zachraňte někdo svět.“ (Michael Roffman, Consequence of Sound)

A takhle očekávají premiéru snímku pařížská knihkupectví (ano, to vpravo dole je úvodní díl třetí části Millerova Temného rytíře).A takhle očekávají premiéru snímku pařížská knihkupectví (ano, to vpravo dole je úvodní díl třetí části Millerova Temného rytíře).|autor

Dívat se na to, jak jsou na sebe Batman a Superman načuření jak malí caparti, jsou tedy pěkně otravné dvě a půl hodiny.“ (Jen Yamato, The Daily Beast)

Superhrdinské filmy jsou dnes už jako webové stránky, na kterých vyskakuje jedna reklama za druhou; zahlcují svou stopáž ukázkami na budoucí filmy, které rovněž nebudou moc zábavné.“ (Matt Prigge, Metro)

Ajajaj. Ne, že by na Rotten Tomatoes nefigurovaly žádné pozitivní recenze; bohužel pro film Batman v Superman: Úsvit spravedlnosti jsou ale (zatím – komiksový fanda v mém srdci s nervy napjatými jako špagáty doufá, že se to zvedne) v minimu. Tady je pár z nich:

Když se do toho Úsvit spravedlnosti dá, je to zázrak. Když se vleče, pořád vypadá dobře a dává naději, že hned za rohem se skrývá lepší scéna.“ (Richard Roeper, Chicago Sun-Times) A takhle to vypadá v pařížských hračkářstvích.A takhle to vypadá v pařížských hračkářstvích.|autor

Snyder, posilněný nakofeinovaným doprovodem Hanse Zimmera, hází na plátno všechno tak dlouho, dokud není veškerý odpor marný.“ (Peter Travers, Rolling Stone) (Pozn.: Na soundtracku k filmu dělal také Junkie XL, autor té fantastické hudby ve filmu Šílený Max: Zběsilá cesta.)

Tohle není planý poplach, komiksoví fanoušci.“ (Peter Canavese, Groucho Reviews).

Původně se to tvářilo, že půjde o to, zda ve filmu vyhraje Batman, nebo Superman. Začíná to ale vypadat, že ten největší boj budou muset naši superhrdinové vykonat bok po boku: proti armádě nepříznivých recenzí.