
Benátky vyhrála rodinná setkání Jima Jarmusche, příběh zavražděné malé Palestinky získal Velkou cenu
Poprvé soutěžil Jim Jarmusch na benátském festivalu – a hned ho také vyhrál, jako svůj první velký festival v kariéře. Ikona amerického nezávislého filmu, která většinu svých filmů představila v Cannes, získala Zlatého lva díky novince Father Mother Sister Brother. V ní v trojici povídek z různých měst a různých rodin pozoruje vztahy mezi rodiči, dětmi a sourozenci.
„Oh shit,“ reagoval Jarmusch při přebírání prestižní sošky. Než poděkoval celému štábu, vyzdvihl Benátky jako krásné město „Casanovy, Vivaldiho a Terence Hilla“ a s odkazem na děkovnou řeč svého amerického kolegy Bennyho Safdieho oceněného za režii poznamenal: „Umění nemusí přímo řešit politiku, aby bylo politické. Může vyvolat empatii – což je první krok k řešení našich problémů.“
Jarmuschův klidný, jemně humorný film o obtížnosti i snadnosti komunikace mezi příbuznými nemá tak daleko od tvorby amerického režiséra Alexandera Paynea (Zimní prázdniny), který letos porotě předsedal. Spolu s ním o vítězích rozhodli íránský režisér Mohammad Rasoulof (Semínko posvátného fíkovníku), brazilská herečka Fernanda Torres (Navždy s vámi), rumunský filmař Cristian Mungiu (4 měsíce, 3 týdny a 2 dny), francouzský režisér Stéphane Brizé (Do boje), čínská herečka Zhao Tao (Popel je bílý jak sníh) a italská režisérka Maura Delpero (Vermiglio).
Zmíněný Safdie dostal Stříbrného lva za režii díky životopisnému dramatu Mlátička, které popsal jako „cvičení v radikální empatii“. Jeho snímek o průkopníkovi MMA Marku Kerrovi má českou premiéru 13. listopadu, do kin se dostane i Father Mother Sister Brother či La Grazia, novinka Paola Sorrentina o odcházejícím italském prezidentovi, za jehož roli získala italská hvězda Toni Servillo Volpiho pohár pro nejlepšího herce. Nejlepší herečkou byla vyhlášena Číňanka Xin Zhilei za drama The Sun Rises on Us All. S cenou pro nejlepší mladou herečku, v tomto případě Lunu Wedler, se musel spokojit favorit kritiků Tichá přítelkyně, novinka Maďarky Ildikó Enyedi, jejímž hlavním hrdinou je jinan dvojlaločný.
Z filmů, které se k současné situaci ve světě vyjadřovaly přímo, si nejlépe vedl Hlas Hind Radžab, převyprávějící pohledem pracovníků Červeného půlměsíce tragický osud palestinské holčičky prchající s rodinou z Gazy. „Hindin hlas byl voláním o pomoc, které slyšel celý svět, ale nikdo na něj neodpověděl. Její hlas bude dál znít, dokud nebude dosaženo spravedlnosti. Film ji nemůže přivést zpět, ani nemůže vymazat zvěrstva, která byla na ní spáchána. Ale může zachovat její hlas. Toto není jen její příběh, je to i příběh zločinného izraelského režimu, který jedná beztrestně,“ prohlásila tuniská režisérka Kaouther Ben Hania ve své emotivní řeči. Tuniského kandidáta na Oscara, který si vysloužil na premiéře nejdelší potlesk v benátské historii (skoro 24 minut) a jejž produkčně zaštítily hvězdy jako Brad Pitt nebo Joaquin Phoenix, také uvidíme v českých kinech.
Druhou soutěžní sekci Orizzonti vyhrálo mexické drama En el camino (Na cestě), zároveň vítěz Queer lva pro nejlepší film s LGBT+ tématikou. Drama o traumatu, paměti, truchlení a vině Otec od Terezy Nvotové se u poroty vedené francouzskou držitelkou Zlaté palmy Julií Ducournau (Titan) neprosadilo, zanechalo ale velmi dobrý dojem u diváků i kritiky. „Největší předností Otce je pravděpodobně jeho neuvěřitelná empatie. Snaží se opravdu pochopit něco, co se vymyká chápání, odpustit někomu, kdo si myslí, že si odpuštění nezaslouží. Jde o dílo jemné režisérky,“ napsala v recenzi pro Cineuropu novinářka Marta Balaga.














