
Mlátička, zakladatelka sekty i únosce. V Benátkách mají premiéry filmy podle skutečných životních osudů
Nevyčerpatelným zdrojem inspirace pro filmaře zůstává realita. Na benátském festivalu se tak světu ukázaly i snímky podle skutečných osudů. Pohled do života průkopníka MMA Marka Kerra Mlátička a hudební drama o zakladatelce církevního hnutí Shakerů The Testament of Ann Lee soutěží o Zlatého lva.
Mlátička do Benátek dostala bývalého wrestlera a nynější filmovou hvězdu Dwaynea Johnsona, který ve filmu využil šanci ponořit se do charakterního herectví. „Po téhle proměně jsem dlouho toužil,“ svěřil se na tiskové konferenci. Drama o bolesti, závislosti a přijmutí prohry natočil Ben Safdi – poprvé bez svého bratra, s nímž stvořil hity jako Dobré časy a Drahokam.
„Mark byl kdysi nejlepším zápasníkem na světě, ale tento film není ani tak o boji v ringu – je to milostný příběh,“ uvedl Johnson na tiskovce se slzami v očích. „Je to love story o vztahu Marka a jeho přítelkyně a také o lásce Marka k tomu, co dělal – o jeho boji o úspěch, o jeho výzvách a jejich překonávání,“ doplnil. Snímek, který 13. listopadu dorazí do českých kin, si v Benátkách vysloužil čtvrthodinové ovace.
Stejně dlouho se na premiéře tleskalo i historickému dramatu The Testament of Ann Lee. Život zakladatelky minimalistického křesťanského hnutí Shakerů, kteří žili v celibátu a během svých bohoslužeb extaticky tančili, film vypráví i pomocí muzikálových scén. Režijně za ním stojí Mona Fastvold, scénář napsala spolu se svým partnerem Bradym Corbetem, s nímž se podílela i na jeho oscarovém Brutalistovi.
„Nic mě neomezovalo. Následovala jsem Monu a všechno bylo možné. Měli jsme tolik svobody, že nám hrozilo jen to, že bychom jí dost nevyužili. Nikdy jsem nebyla na natáčení tak uvolněná,“ chválila si vznik netradičního životopisu představitelka titulní role Amanda Seyfried.
Zatím nejlepší film festivalu přivezl Gus van Sant, zařazený je ovšem mimo soutěž. Novinka Dead Man’s Wire převypravuje příběh Tonyho Kiritsise, který v únoru 1977 unesl prezidenta hypoteční banky, která ho podle něj zákeřně ožebračila.
„Je to příběh člověka, který má pocit, že nemá žádné prostředky ani vliv. A tyhle příběhy musíme vyprávět znovu a znovu, protože přesně tohle se stane, když jsou lidé zahnaní do kouta. Takovým situacím můžeme zabránit tím, že se na ně budeme dívat jako na lidské bytosti a ne jako na někoho, kdo s námi nemá nic společného,“ myslí si Colman Domingo, jenž si v černohumorném thrilleru zahrál lokálního DJe, přes nějž únosce komunikoval s policií.
Zatímco Van Sant v Benátkách ukázal první film po sedmi letech, na novinku oscarové režisérky Kathryn Bigelow jsme čekali ještě o rok déle. Její politický thriller A House of Dynamite ze skutečné události nevychází – naštěstí, protože sleduje reakci USA na jadernou hlavici vypálenou neznámou stranou na její území. Podle Bigelow však má film s realitou společného až příliš mnoho. „Musíme být mnohem lépe informováni, a v tom vidím největší naději – že skutečně zahájíme diskusi o nešíření jaderných zbraní. Náš film je výzvou k tomu, abychom rozhodli, co s těmito zbraněmi udělat. Jak může být představa zničení celého světa dobrým obranným opatřením?“ shrnula režisérka na tiskové konferenci své motivace k natočení snímku. Netflix ukáže A House of Dynamite 24. října.














