Letos se soutěže účastnilo 129 autorů, což ukazuje, že zájem o scenáristiku v Česku rozhodně neutuchá

Letos se soutěže účastnilo 129 autorů, což ukazuje, že zájem o scenáristiku v Česku rozhodně neutuchá Zdroj: Archív Innogy

Letos se soutěže účastnilo 129 autorů, což ukazuje, že zájem o scenáristiku v Česku rozhodně neutuchá
Letos se soutěže účastnilo 129 autorů, což ukazuje, že zájem o scenáristiku v Česku rozhodně neutuchá
Letos se soutěže účastnilo 129 autorů, což ukazuje, že zájem o scenáristiku v Česku rozhodně neutuchá
3 Fotogalerie

Scénáře, které chtějí být vidět. Filmová nadace slaví 20 let a spouští verzi 2.0

Adéla Nosková
Diskuze (0)

Dvacet let podpory scenáristů, množství výrazných jmen a přes dvě desítky realizovaných filmů. Tuzemská FILMOVÁ NADACE letos slaví výročí s odvahou měnit zaběhnutá pravidla: chce nejen vybírat nejlepší scénáře, ale i více jim pomáhat s převedením na filmové plátno.

Z atímco většina filmových cen dává tvůrcům zpětnou medaili, FILMOVÁ NADACE dělá pravý opak. Hledá kvalitu ještě dřív, než vznikne první záběr. A funguje to. Už dvě desetiletí vybírá vítěze scenáristické soutěže mezi začínajícími i zkušenými autory, rozdává vysoké finanční příspěvky, ale hlavně, dodává jim jistotu, že jejich příběh má šanci to dotáhnout do zdárného konce. Letos poprvé však nejde jen o ocenění. FILMOVÁ NADACE právě nyní vstoupila do své třetí dekády s novou strategií, nazvanou „verze 2.0“. A především s konkrétní vizí, jak intenzívněji převést scénáře z papíru na stříbrné plátno za dlouholeté podpory energetické firmy innogy, Barrandov Studio a České televize.

MIDPOINT jako lepší startovní pozice pro film

„Letos jsme se rozhodli pro zásadní posun. Ocenění scénáře pro nás není konec, ale spíše začátek,“ říká nová členka správní rady nadace a vedoucí komunikace innogy ­Zuzana Tylčerová.

Právě díky této změně mají vybraní autoři po­prvé možnost dalšího vývoje scénáře ve spolupráci s prestižním MIDPOINT Institute. Ten je jedním z důležitých partnerů nadace, ať už v rámci programu MIDPOINT FOCUS CZ ve spolu­práci s festivalem Finále Plzeň, nebo skrz individuální on-line konzultace s českými i zahraničními lektory. Program představuje jeden z nejucelenějších mentoringových modelů u nás. Jde o workshop ­určený pro české tvůrčí týmy ve složení scenárista, režisér, producent, který pod vedením mezinárodních mentorů rozvíjí nejen samotný scénář, ale i celkovou dramaturgickou a produkční strategii projektu. Právě díky FILMOVÉ ­NADACI se letos touto cestou vy­dají tři vítězné projekty.

Od myšlenky ke kameře

Za dvacet let existence podpořila FILMOVÁ NADACE scénáře, z nichž vznikly výrazné snímky, jako Modelář Petra Zelenky, Teroristka Radka Bajgara, Il Boemo Petra Václava nebo Mord Adama Martince. Některé z nich sbíraly ceny doma, jiné slavily úspěchy na zahraničních festivalech. Teď přichází fáze, kdy by těchto filmů mohlo být víc. Nový model podporuje nikoliv jen talent, ale i výdrž. A to je možná ta nejcennější energie pro tuzemskou kinematografii.

Ne papír, ale potenciál

„Filmová nadace 2.0 není jen změna loga, ale především filozofie,“ komentuje aktuální ročník Tylčerová. Letos se soutěže účastnilo 129 autorů, což ukazuje, že zájem o scenáristiku v Česku rozhodně neutuchá. Nadace přitom zůstává věrná své zásadě: všechny scénáře jsou posuzovány anonymně. Porotu tvořili zkušení odborníci Ivo Mathé, Ivo Trajkov, Kristián Suda a Zuzana Kopečková.

Příběhy ze současnosti i z minulosti

Výběr letošních vítězných projektů ukazuje, že čeští scenáristé se nebojí emocí, společenských tabu ani historických ohlédnutí za skutečnými lidskými příběhy. Nejvyšší příspěvek, dvě stě padesát tisíc korun, letos získal scénář Mezi světy autorek Diany Cam Van Nguyen a Milady Těšitelové.

Příběh pětadvacetileté Mai, dcery vietnamských přistěhovalců, jež se zmítá mezi rodinnou tradicí a vlastními sny, nabízí jemnou sondu do života „druhé generace“ početné vietnamské komunity v Česku. Autorky mají zkušenosti z animace i dětské tvorby, ale tady míří k celovečernímu hranému debutu. A téma je to opravdu aktuální!

Silné zastoupení má i téma víry. Scénář Vysvěcená od Lucie Vaňkové, odměněný dvousettisícovou finanční injekcí a možností účasti na dramaturgické konzultaci MIDPOINT Institute, zpracovává osud Ludmily Javorové, ženy, která byla v 70. letech tajně vysvěcena na katolického kněze. Drama stojí na dobových dokumentech a táhne se jím motiv hledání sebevědomí i duchovního smyslu v době komunismu. Lucie Vaňková, známá mimo jiné jako spoluautorka scénáře k filmu Citlivý člověk, ukazuje, že autentická ženská zkušenost může být v kinematografii stále nedoceněným zdrojem silných příběhů.

Téma vykořenění a kulturní ­izolace zase zpracovává scénář s názvem Kámen v botě od reži­sérky a střihačky Maji Benc. Ma­puje poutavý příběh srbské architektky Dany, žijící v Praze. Emigrace tu není pouhým pozadím, ale stává se existenciálním stavem. Maja Benc má cit pro obrazotvornost a její drama nese prvky magického realismu. Právě ona dostala sto padesát tisíc korun a rovněž možnost účasti na MIDPOINT ­FOCUS CZ.

Zcela odlišným a novým způsobem se do minulosti dívá publicista Viktor Labský se scénářem Temno­svit, což je příběh o barokním malíři Petru Brandlovi. Labský, který většinu života strávil v Kanadě, přistupuje k tématu s erudicí historika a jemnocitem romanopisce.

Brandlovo bytí plné pádů a vzestupů tento filmový portrét doslova rámuje jako příběh umělce i člověka posedlého tvorbou. Labského FILMOVÁ NADACE podpořila částkou sto tisíc korun.

Podpora i pro mladé autory

V kategorii Hvězda zítřka, určené autorům do 33 let bez dosud ­realizovaného scénáře, zaujal porotu právník Matěj Soulek se scénářem Je to hřích. Vychází z reálné události: večírek katolických duchovních na česko-polském pomezí se stává odrazovým můstkem k tématu hříchu, viny, pokrytectví a skrytého násilí. Soulek se ve své tvorbě věnuje společenským tabu, se­xualitě a duševnímu zdraví. Jeho debut působí jako manifest nové generace, nebojí se nahlížet do míst, kam česká kinematografie často nechce. I on získal díky FILMOVÉ NADACI sto tisíc korun a možnost dramaturgického vedení přes ­MIDPOINT Institute. Máme se tedy jako diváci na co těšit!

Začít diskuzi