První velkou sólovou výstavu měl v hotelu Alcron

První velkou sólovou výstavu měl v hotelu Alcron Zdroj: Vojtěch Tesárek

Z výstavy Homecoming
Bicanův upcyklovaný kousek oblékla například Ewa Farna
2 Fotogalerie

Beru oblečení jako umělecký předmět. Baví mě posouvat ho dál, říká výtvarný umělec Jan Bican

Klára Čikarová

Svými malbami upcykluje oblečení ze sekáčů, účastnil se reality show o udržitelné módě, spolupracuje se sportovními značkami i luxusními hotely a natáčí vlastní podcast. Především ale JAN BICAN (26) maluje. Právě vystavoval v Hongkongu a v Bangkoku, kde zažil zemětřesení, a chystá výstavu v Praze.

Dokázal jste se prosadit ve světě, aniž jste vystudoval uměleckou školu. Kdy a jak vám malování přišlo do života?

Malování pro mě už odmala znamenalo vysvobození z okolního světa. Ve škole si dokonce zavolali mé rodiče s tím, že si jen maluju a nezačleňuju se do kolektivu. A to se mnou šlo postupně celý život: uzavíral jsem se do svého světa s tužkou v ruce a dělal si věci po svém. Od začátku jdu ale spíše komerční cestou, skrze digitální svět a propojení se značkami. Myslím si, že i to je v dnešním světě forma, jak si umělec může probojovat místo na scéně. Chtěl jsem umění i studovat, ale na AVU ani na UMPRUM jsem se nedostal. Zpětně to hodnotím jako velké plus.

V čem?

Motivovalo mě to, abych se snažil sám. Hned po maturitě jsem založil vlastní značku. Napadlo mě tisknout své obrázky na textil – viděl jsem to jako nejjednodušší cestu, jak poslat své umění do světa. Nežil jsem v uměleckém prostředí, neměl kontakty. Obraz by si ode mě jako od neznámého umělce asi jen tak někdo nekoupil, ale tričko za pár stovek ano. A tak jsem si udělal chodící galerii z oblečení. Zpětně tenhle nápad vnímám jako své největší štěstí.

Jak jste navázal spolupráci se značkou Puma, pro niž jste vytvořil několik kolekcí oblečení?

V roce 2020 jsem napsal do Adidasu, Nike, Pumy a dalších oděvních značek s tím, že bych rád vytvořil upcyklovaný „drop“ z jejich mikin. Bavila mě myšlenka využít věci, které mají na skladě ze starých kolekcí a jinak by je zničili. Ihned mi přišla odpověď z marketingového oddělení Pumy a během dvou měsíců jsme realizovali první kolekci. Vznikla v době pandemie a nazvali jsme ji My děti ze stanice 2020. V motivech jsem vycházel z toho, že jsme si v té době vyměnili role se zvířaty: zatímco lidé byli zavření doma jako v kleci, zvířata mohla volně běhat venku a procházet se kolem našich domovů stejně, jako my pozorujeme výběhy v zoo. Spolupráce s Pumou pokračovala i v roce 2022, a to s upcyklovanou kolekcí Horská dráha. A o rok později jsem vytvořil kolekci k 75. výročí značky pro český trh, která obsahovala dresy nebo mikiny na běhání.

My děti ze stanice 2020 byl i název vašich podcastů, které nyní pokračují jako Bican Talks. Koho si zvete?

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!