Soubojů jsou ve filmu různé druhy. Zde se mistr šermu Clément Lacaze (Roschdy Zem, vlevo) utkává s plukovníkem Berchèrem (Vincent Perez) na šavle.

Soubojů jsou ve filmu různé druhy. Zde se mistr šermu Clément Lacaze (Roschdy Zem, vlevo) utkává s plukovníkem Berchèrem (Vincent Perez) na šavle. Zdroj: Artcam

Souboj s pravidly: Vítěz divácké ceny na loňských Varech je starosvětskou podívanou s moderními přesahy

Duel, to je přece ten vznešený způsob, jakým opravdoví mužové v minulých staletích řešili otázky cti a hrdosti! Tak to aspoň máme zafixované z románů a filmů více či méně romantizujících historii. Snímek Ve jménu cti tohle pojetí relativizuje, respektive uvádí na pravou míru. Ano, v prvních fázích duel skutečně vypadá jako vysoce ritualizovaná záležitost, v níž vyzvání, vybírání zbraní, fungování sekundantů nebo stanovování průběhu podléhají jasně daným pravidlům. I trénování na souboj působí tak nějak sokolsky ušlechtile. Ale když dojde na věc, najednou je všechno civilizační pozlátko pryč a milí gentlemani se řežou hlava nehlava, krev, pot a sliny všude.

Švýcarský scenárista, režisér, herec a jeden z hostů loňského festivalu v Karlových Varech, Vincent Perez, ve filmu, který napsal se svou manželkou Karinou Silla, usiluje o realismus na řadě úrovní. Fyzická intenzita duelů je jen jednou z nich. Perez si také důkladně nastudoval učebnice, z nichž se při soubojích na sklonku jejich éry čerpalo – a vězte, že mezi knihou vikomta de Chateaubriand z roku 1836 a o padesát let mladší publikací Umění souboje Eugèna Taverniera jsou zásadní posuny. A do třetice režisér nechtěl, aby duely vypadaly jako v hollywoodských spektáklech, kde jsou z herců vidět jen detaily tváří a rukou a většinu práce odvedou dubléři. U Pereze herci skutečně bojují.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!