Objekt skandinávského dua Elmgreen & Dragset v Kunsthalle Praha. První dva (Hlídač a Já) vzniklé přímo pro výstavu Read, třetí Ovoce poznání nese vročení 2011.

Objekt skandinávského dua Elmgreen & Dragset v Kunsthalle Praha. První dva (Hlídač a Já) vzniklé přímo pro výstavu Read, třetí Ovoce poznání nese vročení 2011. Zdroj: Dawn Blackman

Objekt skandinávského dua Elmgreen & Dragset v Kunsthalle Praha. První dva (Hlídač a Já) vzniklé přímo pro výstavu Read, třetí Ovoce poznání nese vročení 2011.
Objekt skandinávského dua Elmgreen & Dragset v Kunsthalle Praha. První dva (Hlídač a Já) vzniklé přímo pro výstavu Read, třetí Ovoce poznání nese vročení 2011.
2
Fotogalerie

Výstavou Read navazuje Kunsthalle Praha na to nejlepší ze třicetiletého programu Galerie Rudolfinum

To, jak velká jména pražská Kunsthalle oslovila, ilustrovala u výstavy Read skandinávské dvojice Elmgreen & Dragset vernisáž, kde to vypadalo jako na večírku who is who domácího výtvarného provozu. Přítomni byli hned tři bývalí šéfové Národní galerie, odcházející ředitel i nastupující ředitelka Galerie Rudolfinum. Právě na programové vrcholy této po revoluci vzniklé pražské kunsthalle (zmiňme například skvělé výstavy Cindy Shermanové, Nan Goldinové nebo bratří Chapmanů) dává vzpomenout aktuální expozice, která prý začala vznikat už před šesti lety. Hlavní kurátorka budoucí Kunsthalle Praha, otevřené v únoru 2022, Christelle Havranek, tehdy vyrazila do berlínského ateliéru skandinávských umělců, kteří se právě připravovali na bienále do Istanbulu.

Volba je to skvělá: velký výstavní projekt v Praze už dlouho nerealizoval někdo tak „hot“ v současném světovém uměleckém kontextu jako letos dvaašedesátiletý Dán Michael Elmgreen se čtyřiapadesátiletým Norem Ingarem Dragsetem. Během třiceti let, co společně tvoří, se některé jejich solitérní objekty i instalace staly ikonickými. Půjčují si formu i myšlenky, komentují a střídají materiály ne nepodobným způsobem jako například Krištof Kintera. Asi nejslavnější je jejich realizace Prada Marfa – butik slavné módní značky odložený kdesi v texaské poušti. V berlínském parku Tiergarten instalovali malý kvádr s průhledem připomínajícím peep show jako pomník homosexuálním obětem nacistického režimu. Na designovém festivalu v Miami se jim pod rukama postavil bazén na zadní, a ještě se zvládl přehnout na opačnou stranu.

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!