Cirk La Putyka přivezl z Edinburghu domů emocionálně silnou a artistně přesnou inscenaci

Cirk La Putyka přivezl z Edinburghu domů emocionálně silnou a artistně přesnou inscenaci Zdroj: Cirk La Putyka

Cirk La Putyka přivezl z Edinburghu domů emocionálně silnou a artistně přesnou inscenaci
Cirk La Putyka přivezl z Edinburghu domů emocionálně silnou a artistně přesnou inscenaci
Cirk La Putyka přivezl z Edinburghu domů emocionálně silnou a artistně přesnou inscenaci
4
Fotogalerie

Cirkusový BOOM, část druhá! La Putyka přivezla z Edinburghu emočně silnou a artistně přesnou inscenaci

Je jim mezi čtrnácti až osmnácti, nejstaršímu dvaadvacet. Někteří z nich se stali plnoletými až v Česku – z Ukrajiny do Prahy uprchli letos v březnu. Před válkou studovali Kyjevskou akademii cirkusového umění, teď díky Cirku La Putyka žijí, pracují a trénují se skupinou českých performerů Young Blood. V srpnu část z nich zažila měsíční hostování na elitním mezinárodním festivalu Fringe ve skotském Edinburghu se světovou premiérou inscenace BOOM vol. 2. V pátek 30. září se se stejnojmennou, ale v mnohém upgradovanou verzí BOOM vol. 2 představili v české premiéře v pražském prostoru JATKA78.

Nová česká verze inscenace BOOM vol. 2 Cirku La Putyka je unikátním uměleckým dílem, které má velkou výpovědní hodnotu a „hodí se“ pro širokou cílovou skupinu diváků; divadelní kus BOOM vol. 2, který měl světovou premiéru letos v létě v Edinburghu na prestižním festivalu Fringe a hrál se tam dvaadvacetkrát, tak režisér a principál La Putyky Rosťa Novák dotáhl v české premiéře k dokonalosti.

Na JATKÁCH78 se začíná projekcemi o tom, co vlastně dělala česká generace Z před válkou: trávila čas na sociálních sítích. Zaplevelená hashtagy typu #FakeItTillYouMakeIt, #NewNails či samozřejmě zvířátky, třeba #Puppies (to s největším jásotem), má své hlavy zahalené do obrovských plastikových koulí, vytvořených všudypřítomným virtuálním světem. Jejich onlinovou opilost umějí rozbít snad jen počítačové střílečky, po kterých pak všichni leží na zemi jako mrtví…

Najednou se ale z pravé strany vecpe na jeviště skupina lidí stejného věku, zachumlaná v různobarevných zimních kabátech. Stejně jako čeští umělci mají v rukou mobily, jsou ale rozpačití, vyděšení, jeden má místo batohu plastikovou tašku, v kapse kanystr s pitnou vodou. Ti domácí si s těmi nově přišedšími, ukrajinskými, nejdřív nerozumějí ani pozdrav: anglicky umí jen někdo, je třeba se dorozumět symbolicky, zkoumáním podané ruky, objetím, pohybem…

Asi nejzásadnější obsahovou novinkou BOOM vol. 2 jsou pak původní, ryze osobní videoukázky a fotky ukrajinských performerů, kteří je promítají a komentují přímo na jevišti: tohle jsem dělal, když začala válka. Tohle jsou fotky, když jsem utíkal, tahle momentka je přímo z vlaku, takhle to u nás vypadalo den po invazi. Unikátním divadelním jazykem bez přemíry slov tak inscenace dává prostor „malým dějinám“, těm, na které v médiích ani v historii není místo, a přitom jsou tak důležité.

Ale ano, jsme především v cirkuse: scéna s hashtgatem Winter Swowball Fight, koulování, startuje za zvuku energické hudby živou ochutnávku nejsložitějších čísel moderního nového cirkusu, vzdušnou akrobacii na šálách, na kruzích. Následuje čínská tyč, žonglování, párová akrobacie, klauniáda, break i street dance, moderní tanec. A co je důležité, od světové premiéry v Edinburghu přibylo radosti z pohybu, lehkosti a humoru.

Mladí Češi a Ukrajinci se v příběhu BOOM vol. 2 začínají seznamovat, zběžně dojde na české a ukrajinské tradice, zvyky, jídlo a samozřejmě hudbu – v závěru nechybějí ani scény ryze úsměvné, například Borisova klauniáda s překladem, výtvarně krásný tanec červených káč nebo kultovní číslo na hudbu zpěvačky Beyoncé (ve vtipných černých kostýmech), na kterou, ano, tančil prezident Zelenskij v ukrajinské verzi StarDance. Na tanec v cyklámové sukni, kterou si už z Edinburghu přivezl Oleksii Vakal, žonglér a specialista na diabolo, jen tak nezapomenete.

Ukrajinští artisté žijí v laputykovském divadelním světě víc než půl roku; jsou dokonale technicky vybaveni, Cirk La Putyka zase oplývá svobodomyslnými nápady a schopností improvizace, na kterou si vydrilovaní kyjevští studenti teprve zvykají. „This is really us,“ je proto poslední, zhruba desetiminutová scéna, kterou si Češi a Ukrajinci z generace „head down“ připravili sami, společně, dle jejich slov bez přispění režiséra Rosti Nováka. Ten konec má možná některé školácké, repetitivní chyby, kdy spolu s kulisou nafukovacího srdce zažijeme až příliš jednoduchých úvah o svobodě, ale vůbec to nevadí. Ten hlas, kterým mladí artisté mluví, možná není hlubokomyslný, ale proč by ostatně takovým, proboha, být měl?

Už při jednorázové, improvizované inscenaci BOOM vol. 1 z letošního března se zmiňovaná preciznost kyjevských artistů kongeniálně setkala s improvizační kreativitou Cirku La Putyka; tato symbióza fungovala i letos na velkém turné v Edinburghu, kam byla La Putyka pozvána díky koprodukci s britským producentským domem Underbelly a odkud si přivezla několik pětihvězdičkových recenzí.

Emocionálně silné i artistně přesné představení BOOM vol. 2 s živou hudbou z dílny Igora Ochepovského ale mohlo rozkvést teprve v české premiéře na domovské scéně JATKA78; právem byla česká premiéra ceněna potlesky na otevřené scéně a na konci ovacemi ve stoje.

Na Jatkách můžete BOOM vol. 2 vidět do 5. října 2022 a pak i koncem listopadu.