Obálka třetího vydání komiksové klasiky

Obálka třetího vydání komiksové klasiky Zdroj: Archiv nakladatelství BB/art

Londýn, podzim roku 1888. Dějiště pěti brutálních vražd prostitutek.
Pachatel? Mytická bytost jménem Jack Rozparovač.
V románu není důležité, kdo je vrah (to ostatně víme od první stránky), ale jak a proč se to všechno stalo.
Román Z pekla lze číst jako netradiční detektivku o královském spiknutí, jako beletrizovanou literaturu faktu či jako strhující sociologickou črtu viktoriánské společnosti.
Není to četba pro každého. Vstupte pouze na vlastní nebezpečí…
7
Fotogalerie

Jack Rozparovač Alana Moorea se vydává vraždit v barvě

Z pekla, jedno ze zásadních světových komiksových děl, vyšlo v Česku poprvé před osmnácti lety, roku 2003 u BB/artu (a pak znovu roku 2015). Jeho autoři, Alan Moore a Eddie Campbell, od té doby urazili dlouhou cestu, ale kreslíř nikdy nedokázal svoje největší dílo úplně opustit. Kdykoli dostal od čtenářů nějakou relevantní připomínku, zapracoval ji do komiksu. A pak ještě původně černobílý opus dodatečně obarvil, takže právě vydaná verze se od té původní dost liší.

Určitě musíme podotknout, že dodatečný coloring starších komiksů má svoje fanoušky i odpůrce. Výsledkem si evidentně nebyl jistý ani sám autor scénáře Alan Moore, který sice údajně s Eddiem Campbellem živě spolupracoval na dodatečných úpravách, ale na obálce nové verze už prostě být uveden nechtěl. Moore je podobnými distančními eskapádami proslulý, odmítá být uveden v titulcích filmů podle jeho komiksů, vzdává se svého autorství, i když by bez něj šlo o díla stěží poloviční. Ale vzhledem k tomu, co filmaři provedli kupříkladu s jeho Ligou výjimečných, se mu věru nelze divit.

Skutečný román v bublinách

Barevné album Z pekla ale neskončilo žádnou tragédií. Došlo jen ke značnému posunu od prvního vydání, kdy černá a bílá dokonale zachycovaly atmosféru viktoriánského Londýna. V černé se ledasco skrylo, byla to součást kouzla knihy, která, ač je komiksem, obsahuje 300 normostran textu. Co bylo skryto, je nyní zjevené a Mooreovo mystérium je podstatně srozumitelnější (zajisté na úkor tajemnosti). Coloring určitě nelze brát bez výhrad, zejména plochy pozadí hyzdí jakýsi lacině vypadající photoshopový efekt, ale výsledek jako celek je pro znalce verze původní překvapivý. Věděli jste třeba, že na jednom z obrázků najdete i plakát Marilyn Monroe? Kdo by si ho v té záplavě inkoustu předtím všiml, že?

Campbell komiks do barvy překresloval celé dva roky, opravovaly se desítky detailů a omylů, protože internet je dnes mocný a dají se na něm najít přesné informace, jak to tehdy v Londýně bylo – nebo nebylo; třeba jedna z tras doktora Gulla byla upravena, neb ta původně použitá v roce 1888 ještě neexistovala. Také doktorův kočár je méně zdobný, protože ten původní byl moc nóbl a budil by v chudinské čtvrti pozdvižení. Celkovou revizí prošel i český překlad Viktora Janiše a sazba je také kompletně nová.

Nevídaný čtenářský zážitek

Pokud jste Z pekla ještě nečetli, jste v záviděníhodné situaci. Tak komplexní grafický román možná nikdy nevznikl a nejspíš jen tak nevznikne. Jedná se o zásadní čtenářský zážitek, který se ale nesmí uspěchat. Ke každé stránce najdete na konci knihy poznámku, která osvětluje, co konkrétně jste na panelech viděli. Zajisté se bez skákání dozadu obejdete, ale tím se ochudíte o desítky nejrůznějších kulturních a dobových odkazů, které sice můžeme označit za zbytné pro děj, ale pro vytvoření atmosféry tohoto díla jsou nepostradatelné.

Mooreovu exhibici můžeme místy označit za lehce onanistickou, ale jeho ponoření do dění kolem Jacka Rozparovače je démonicky maniakální. V důsledku všech sesbíraných detailů pak autor ani nevadí, že v komiksu Z pekla k odhalení skutečného vraha nedochází. Moore si vybral jednu z teorií, tu o královském spiknutí a zapojení Victoriina lékaře do likvidace nepohodlných prostitutek, protože je literárně nosná. Kulisy jsou pak opravdové – Londýn kolem roku 1888 je zachycen se vším všudy, místy jako by se dokonce nad stránkami zvedal dobový puch a zvuky obalené v podzimním dešti a mlze.

Co Jack, ale Londýn!

Pokud jste komiks Z pekla četli v původní verzi, bude pro vás dozajista zajímavé zjištění, co jste si z něj odnesli tenkrát a co na vás zapůsobí nyní. Barva proniká stíny, akcentuje jiné motivy. Lépe vynikne i nemožnost použití moderních policejních metod, které jsou sice už už vymyšleny, ale Jack Rozparovač jim přece jen o pár let – ke svému štěstí – unikl.

Aby vás kniha uhranula, nemusíte se vůbec zajímat o 125 staré vražedné řádění – stačí zájem o tehdejší dobu. Z pekla je skvělou sondou do viktoriánské Anglie, jakých naleznete jen poskrovnu. A Alan Moore patří k nejuhrančivějším vypravěčům, na jaké můžete narazit. Z pekla je možná to nejlepší, co autor V jako Vendeta, Watchmenů nebo Bažináče kdy napsal.