Obálka komiksu Bludiště

Obálka komiksu Bludiště Zdroj: Archiv nakladatelství Trystero

Co se Brianovi vlastně odehrává v hlavě? Není ten kluk chodící průšvih? A co mají znamenat ty mimozemské medúzy?
Brian rád kreslí. Kreslí ale nejrůznější podivnosti, které snad ani nejsou z tohoto světa. Občas se taky dost divně chová...
Když k Brianovi na večírku přistoupí krásná Laurie, nemůže z jeho kreseb spustit oči. Brian ji zároveň děsí i přitahuje.
3
Fotogalerie

Nahé zrzky v kokonech a létající medúzy: nový Burnsův komiks je tu

Charles Burns je magorický komiksový génius, jehož knihy vás nenechají chladnými. Někomu mohou být odporné, jiný se v nich bude blaženě pitvat a snažit se o interpretaci autorových výpotků. Je pravda, že podivnost se v jeho komiksech stupňuje. Teď máme jako druzí na světě – dříve než Američané a Britové – možnost pohroužit se do prvního dílu jeho nové trilogie.

Charles Burns je divnej. Nebo alespoň jeho komiksy. Jeho narativ stojí na podivnu a lehké nepříčetnosti, kterou nikterak nezakrývá, ba naopak ji čeká také u svých čtenářů. U Černé díry, kterou před mnoha lety vydal BB/art, se ještě držel zkrátka a podivnost jeho komiksovými stránkami prorůstala pozvolna.

Když vydalo Trystero jeho předposlední komiks Naposled, už nic nezastíral a vrhl čtenáře do prapodivného miazmatu podvědomí hlavního hrdiny, aniž by na to kohokoli připravoval. A teď máme díky crowdfoundingové kampani (bez které vydavatelství Trystero komiksy nevydává) možnost nahlédnout do jeho nejnovějšího opusu.

Mocné kníry a béčkové horory

Bludiště (překlad: Martin Svoboda, 64 stran, 399 Kč) je první díl trilogie, což znamená, že se vzhledem k autorovým zastřeným myšlenkovým pochodům dá jen těžko odhadovat, kam bude příběh směřovat. Není dokonce ani jisté, jestli v něm opravdu mají nějakou roli mimozemšťani, nebo zda jsou jen nakreslení.

S jistotou můžeme říci, že podle stylu oblékání a masivních knírů kinokavárníků se příběh odehrává v minulosti. Hrdinové opět stojí před vykročením do prázdna dospělosti, což je podle Burnse ideální čas podrobit je něčemu obzvláště nepříjemnému a neuchopitelnému.

Na rozdíl od díla H. P. Lovecrafta ale Burnsovi hrdinové přijímají ony zvláštnosti nepoměrně snadněji a v zásadě nikdy v jeho dílech nejde o absolutní zlo ohrožující celé člověčenství. Burns si s komiksovou bohorovností vystačí s budhistickým „je to, jaké to je“.

Zírání do topinkovače

Hlavní hrdina Brian zkrátka musí kreslit mimozemské medúzy, když se podívá do vybouleného nerezového topinkovače. Musí vůbec kreslit spoustu podivných věcí, o kterých se mu zdá, a také musí chodit do kina na béčkové horory. Vůbec nemusí chodit se zrzkou Laurie (ale nahou ji kreslit musí – a rovnou v podivném kokonu), ale proč to nezkusit, když ta holka evidentně plánovitě vyhledává divňouše, aby s nimi upadala do neperspektivních vztahů.

A to je všechno. Víc o příběhu nevíme. Pokračování příště. Aspoň prozatím to vypadá jako další skvělá burnsovina a že jsme zvědaví, kam to celé povede. Je to skvěle nakreslené autorovým nezaměnitelným stylem čistých linek s výrazným kontrastem stínů. Což je v tuto chvíli to nejpodstatnější, co se dá o komiksu Bludiště s jistotou říci. Tak snad budou zbylé dva díly následovat v dohledné době.