
Na první pohled to pro laiky (voliče) může vypadat sexy, budeme mít ještě více nezávislé státní zástupce a ti to zejména těm zkorumpovaným politikům natřou! Nejen autor této glosy ovšem vnímá citovaný návrh z odborného hlediska jako velice problematický a ukvapený.
Pokud vyřadíme státní zastupitelství z pilíře moci výkonné (a do moci soudní a zákonodárné se logicky přesunout nemůže), tak se v Česku de facto vytvoří jakási nová čtvrtá moc ve státě. Vedle moci zákonodárné, výkonné a soudní – moc „státně-zastupitelská“ (nebo dokonce „prokurátorská“?).
Zbrklý nápad
Z teoreticko-právního a ústavně-právního hlediska jde o nebezpečné rozmělňování systému, který je již od časů Charlese Montesquieuho a Johna Lockea postaven na třech nezávislých pilířích, ne na čtyřech či ještě více.
Podle aktivitou překypující levicové poslankyně K. Valachové je třeba debatu o jmenování a odvolávání vedoucích státních zástupců začít od základní úvahy, jaké je místo státního zastupitelství v našem ústavním systému.
Nic ve zlém, ale myslím, že tato debata proběhla (nejen) v odborných kruzích již dávno a je prostě vyřešena. Státní zastupitelství bylo, je (a doufám, že i nadále dlouho bude) prvkem moci výkonné. Ostatně v drtivé většině demokratických právních států je tomu tak také. Proč zde vymýšlet nějakého ultra nezávislého českého kočkopsa? K čemu by to v praxi bylo vlastně dobré? Tedy mimo obecného apelu na absolutní „nezávislost“ státních zástupců?
Nezávislost matka pokroku
Právní satirik by dodal – jaká může být absolutní nezávislost státních (!) zástupců na státu, když jsou jím mj. placeni? À propos, kdyby se prosadil zbrusu nový model zcela naprosto nezávislého státního zastupitelství, jak ho žádá Valachová a Unie státních zástupců, neměl by pak zákonitě nastat krok, že by měli být vybráni noví státní zástupci? Nemožno přece dopustit, aby se jen přemalovala cedule a pokračovala tam „závislá“ parta dnešních státních zástupců. Když nezávislost, tak se vším všudy, dodávám ve zdvořilé nadsázce.
Mimochodem budou následovat na státu nezávislí celníci, lékaři, vězeňští dozorci, učitelé a daňoví úředníci? Chystají se novely Ústavy i tímto směrem?
Závěr
Nutno na konec zopakovat, co profesoři a docenti ústavního práva říkají odjakživa, Ústava není trhací kalendář, nesmí se do ní zbytečně zasahovat. Změnu z dílny poslankyně K. Valachové vnímám jako zcela zbytečnou a nesystémovou. Ke změnám naší normy norem by se mělo přistupovat velice, ale opravdu velice rozvážně. I zde platí odvěké: Less is more (méně je více).
Ústava opravdu není nařízení obce Dolní Lhota, do kterého konšelé vrtají, jak je napadne.
Autor je právník a publicista