Přeměna aut na elektromobily je zatím nákladná. Na snímku z austrálie je přeměněná Toyota Prius.

Přeměna aut na elektromobily je zatím nákladná. Na snímku z austrálie je přeměněná Toyota Prius. Zdroj: Reuters

Vladimír Pikora: Evropa trpí zelenou nemocí. Jedním z příznaků je nenávist ke svobodě

Už léta se chystám na nějaký velký autosalon. Uvažoval jsem o Ženevě nebo Frankfurtu. Jenže vždy mi do toho něco přijde a nakonec nejedu. Dnes chápu, že jsem udělal velkou chybu. Zdá se, že s tím, jak Evropa chytla zelenou nemoc, autosalony končí. Možná už časem ani nebudou. „Slušní“ lidé se na ně budou bát chodit ve strachu, že je ti „politicky korektnější“ pomluví.

Dokonce ani tvrzení, že elektromobily jsou ekologické, nezabírá dostatečně. Auta to mají v jistých kruzích sečtené: Jsou pro mnohé symbolem zkázy planety. Došlo to tak daleko, že se německá policie připravuje na nepokoje spojené s konáním frankfurtského veletrhu. Na scéně se totiž objevila skupina radikálů říkající si „Kamení v převodovce“. Ti už z údajných „ekologických důvodů“ poničili desítky luxusních aut.

Němci, vzdejte se aut!

A současně se v Německu šíří kniha sociologa Klause Gietingera, který nabádá Němce, aby se aut vzdali. Soukromé vlastnictví auta je prý drogou, která má negativní důsledky pro společnost. Podobně to vidí část britských poslanců z výboru pro vědu a technologie v čele s šéfem tohoto výboru Normanem Lambem (Liberální demokraté). Tito Britové jdou ale ještě dál a říkají na plnou pusu to, co Němci zatím jen naznačují. Chtějí z ekologických důvodů nikoli omezit, ale rovnou zakázat soukromé vlastnictví aut. Pokud k tomu nedojde, nemůže prý podle nich být Británie počínaje rokem 2050 uhlíkově neutrální.

Tedy pardon, ale to je horší než za komunistů. Komunisté – minimálně ti evropští – sice soukromé vlastnictví aut nevelebili, protože ukazovalo na rozdíly ve společnosti, ale také ho nezakazovali. Moderní soudruzi jdou mnohem dál.

Proto když dnes slyším jásot, že podle průzkumu voličských preferencí by se komunisté nedostali do sněmovny, ani moc nejásám. Nic to neznamená. Voliči komunistů nevymřeli, nezměnili názor. Jen pochopili, že jejich názory už lépe odrážejí nové strany než tradiční komunisté. Tradiční komunisté jsou dnes dost konzervativní. Radikální liberálové je zastínili. Ti jsou podle mě pro svobodu víc nebezpeční než staří komunisté. Navíc „klasické“ komunisty už máme prohlédnuté. Víme, co od nich můžeme čekat. Co se dá čekat od zelených, Liberálních demokratů a dalších podobných, se budeme teprve učit. Těchto stran se dnes bojím víc než komunistů.

Kamenování kapitalismu

To, co předvádějí radikálové v Německu, nejsou kameny do převodovky, ale do kapitalismu. Auto jim vadí nejen jako zdroj emisí, ale také jako zdroj svobody. Jsou pro její okleštění tvrdou rukou státu, která údajně nejlíp ví, co je pro společnost dobré. Budou vymýšlet vše pro to, aby lidé opustili auta sami. Začnou snížením rychlosti na nesmyslně nízké hodnoty. Všude budou kamery. Omezí počet parkovacích míst. Pak řeknou, že kvůli nízkému počtu parkovacích míst je nutné parkování drasticky zdražit. Sníží počet jízdních pruhů pro auta, aby byly pruhy pro koloběžky. Zakáží vjezdy do měst. A tak dál a dál.

Klaus Gietinger ve své knize píše: „Auto jako prostředek pro osobní masovou přepravu je vývojová chyba a selhání modernity.“ Hm. Zatímco dřív by člověka s takovými názory poslali do Bohnic k doktoru Chocholouškovi, dnes ho média obdivují jak sv. Grétu. Čím radikálnější radikálové jsou, tím víc jim tleskají. Města přece nejsou pro auta, ale pro lidi. Fakt, že auta jsou pro lidi, popírají.

Půjdou dál. Ve jménu pokroku zničí služby a zboží, které fungují a většině lidí vyhovují. Podobně jako komunisté ničili soukromé statky, aby ve jménu lepších zítřků zakládali širé lány a jednotná zemědělská družstva. Půda už ale dnes není takovým symbolem jako tehdy, tak se zloba zaměřila na služby a dopravu.

Tento trend nebude jen v Německu. Jako nákaza se šíří i na východ. Není to tak dlouho, co jsme se dozvěděli, že vedení Prahy zvažovalo, že by dopravu už za pět let omezovalo prostřednictvím mýtného. Po vlně nevole se ukázalo, že za nápadem nestojí zelení, ale zastupitel STAN.

Poděkujte zelené nemoci

To by snad ani komunisté bez obchvatu Prahy nevymysleli. Všem je totiž jasné, že bez obchvatu města aut v Praze moc neubude, jen se situace řidičů zkomplikuje, jako by jim život už dost nekomplikoval katastrofální stav silnic. Začínáme se dostávat do situace, kdy by stát měl platit řidičům za to, že mu vůbec tolerují neschopnost řešit dopravu, a ne si ještě drze říct o dálniční známku, aniž by tu snad nějaké dálnice byly. Spíš než o dálnicích totiž můžeme mluvit o zúžených pruzích.

Ale tady to neskončí. Nezapomínejme na slova zakladatele Liberálně ekologické strany (LES) Martina Bursíka, že běžná auta budou muset z Prahy zmizet. Soudruzi nás časem donutí do sdílení aut. Začnou tím, že nám zakážou diesely, protože prý jsou horší než benzínová auta. Pak řeknou, že do města nesmějí velká auta. V Německu taková diskuse už běží. Už to není o tom, že zavedou mýto – prostě auta zakážou. Šílené ekonomické dopady budou přehlížet.

Stávající pokles německé ekonomiky je přitom z velké části daný problémy automobilek. Za své problémy však nemohou automobilky, ale aktivisté tlačící je do zničujících regulací. Fyziku nelze popřít nesmyslnými nařízeními zelených radikálů.

Takže pracovali jste v automobilovém průmyslu? Dostali jste výpověď? Děkujte zelené nemoci. Máte kvůli nezaměstnanosti míň peněz? Nemůžete si kvůli tomu dovolit chovat se tak ekologicky jako dřív? Poděkujte zelené nemoci. Zelená nemoc není o ekologii. Ekologii ničí, protože chudoba nemá na to být ekologická. Je o nenávisti ke svobodě.