Svátková po boku Hynka Čermáka jako manželka Krejčíře.

Svátková po boku Hynka Čermáka jako manželka Krejčíře. Zdroj: Foto archiv Vlastiny Svátkové, David Kundrát, archiv Blesku

Gangster Ka: Vlastní gól České televize do branky veřejnoprávnosti

Paradoxně dnes snad člověk nemůže být kritikem České televize, aniž by byl ihned pokládán za Zemanovce, Okamurovce či agenta Moskvy. Vím, že tím riskuji svou dobrou pověst (teď někdo z ironičtější části čtenářské obce určitě zahromuje, není to u právníka, navíc z Brna, oxymóron?), nicméně pustím se do kritiky naší vaší veřejnoprávní televize. Jak již říkal Jan Werich – poklona není můj obor.

Pro pět ran do veřejnoprávní obrazovky, může mi někdo vysvětlit, proč ČT v neděli (18. 3. 2018) na svém prvním programu (sic!) v 8 hodin večer, tedy v „primetimu všech primetimů“, vysílala naprosto pokleslé dílko Gangster Ka? Film pracující s prvoplánovými schématy, že všichni politici, soudci a podnikatelé v Česku kradli a kradou (resp. všeci kradnú?). Chápu, pokud by takový bulvárně laděný film vysílala některá z komerčních TV, tam přesně patří. Ale z jakého racionálního důvodu ho, proboha, vysílala Česká televize? Navíc jak jsem již psal, v hlavním vysílacím čase?

Kdo viděl film Gangster Ka (2015), mi musí dát za pravdu, že to je přesně ten typ uměleckého výtvoru, který rozsévá ve společnosti tzv. blbou náladu – všichni zde kradou, většina policie, justice a politiků je samozřejmě zkorumpovaná a navíc totálně hloupá. Díky kontaktům na politické scéně se dá vydělat majlant a nikdo nikdy na vás nepřijde. Ve vězení (resp. ve vazbě) se za pár kartonů cigaret máte jako král a nakonec vás díky prohnaným právníkům stejně brzy pustí. Samozřejmě se občas najde hodný nezkažený policajt, ale tomu házejí ostatní klacky pod nohy anebo ho odpraví mafie.

Na filmu ve stylu Gangster Ka je nejvíce smutné a současně nebezpečné, že se tváří jako popis pravdy, a mnozí lidé tomu pak podprahově (sekundárně) věří. Pochopil bych, pakliže by film vysílala např. tolik intelektuály vysmívaná TV Barrandov, ale táži se po několikáté – proč máme povinně odvádět koncesionářské poplatky na veřejnoprávní TV, která pak vysílá takový nebezpečný škvár?

Kritik se možná zastane tvůrců, že se vrhli na aktuální témata, že se již netočí jen bezpečná prvorepubliková tematika či sentimentální vzpomínky na gulášový socialismus, nicméně provedení filmu Gangster Ka pokládám za krajně nezodpovědné.

Tím, že jej ČT vysílala, si dle mého názoru vstřelila pěkný vlastní gól. Promítání zmíněného typu filmů pokládám za ukázkový vlastní gól do branky tolik vzývané veřejnoprávnosti a podpory právního demokratického státu.

Jako právník si pokládám zásadní otázku, zda uvedení zmíněného filmu nemožno též do značné míry pokládat za rozporné s ustanovením § 2 zákona o České televizi, který mezi hlavní úkoly veřejné služby v oblasti televizního vysílání řadí přispívání k právnímu vědomí obyvatel České republiky!

Pakliže si někdo na Kavčích horách myslí, že zmíněným filmem Gangster Ka (tedy jakýmisi politicko-kriminálními Babovřeskami) ČT přispěla k právnímu vědomí českých, romských, moravských a slezských obyvatel, tak sním půlku Pošty pro Tebe a klidně i bez hořčice, dodávám v nadsázce.

Nechci zbytečně rýpat, nicméně na závěr se musím pragmaticky otázat – proč se má ocitnout koncesionářův majetek v exekuci, když bude trvale odepírat zaplacení televizního poplatku? Poplatku, ze kterého se platí např. zmíněný bulvárně pojatý film Gangster Ka? To mi hlava opravdu nebere.

Pakliže připomeneme např. nedávnou aféru s tajením výše platů předních moderátorů veřejnoprávní TV, placených z veřejných peněz, tak se opravdu nemožno divit, že část veřejnosti nemůže přijít ČT na jméno a stále více občanů-(ne)diváků pléduje pro její privatizaci či alespoň výrazné okleštění.

Autor je právník a publicista