Studenti ze Zlína ukázali na mediální bídu: Klikání světí prostředky!
Následující text bude tak trochu palba do vlastních řad. Bolestná dvojnásob, je to totiž i sestrovražda.
Jedu v tramvaji a zvoní mi telefon. Volá mi Klára, moje nejmladší sestra, studentka filmové školy ze Zlína. Slyším v tom hluku jen slova: „Video … Tonča se svlíkla … reklama … Blesk.“ „Hele, zavolám ti později“, useknu ji. Spěchám.
Večer se sejdeme u večeře a Klára se směje. „Dali jste to i na Reflex.cz! Je to všude!“ Banda ze zlínské univerzity, která si říká KRUTART, napálila Novinky.cz, iDnes, Lidovky, Reflex.cz, Blesk … Natočila video, jež se tváří jako autentický záznam z přednášky: Moderní umění v 90 vteřinách, Antonie Urbancová (mimochodem skvělá ilustrátorka) v něm postupně odhazuje svršky, které znázorňují umělecká díla.
Tohle video si objednala sama univerzita, chtěla ušetřit, a tak za reklamu zaplatila studentům – kteří si zároveň vyzkoušeli, jestli jsou schopni natočit virál. Tedy něco, co obletí internet jako kometa, po níž zbude jen podvědomý dojem: studovat ve Zlíně je cool.
To se jim povedlo. Nicméně povedla se jim ještě jedna věc – upozornili na mediální bídu. Na zákon, který dnes platí v on-linových médiích: „To nevadí, že to není pravda, hlavně že to máme první, pak máme nejvíc kliků, lajků, šérů.“ Redakce z toho, co vím, minimálně ta Reflexu.cz, se hned, jak se video objevilo, pokoušela na univerzitu dovolat, jenže sluchátko tou dobou nikdo nebral a čas na netu běží rychle.
„První, kdo si to přišel do školy osobně ověřit, byl Blesk,“ řekl pobaveně Martin Jůza, režisér spotu.
Kolega mě ráno v práci uklidňoval, že to není tak překvapivé, protože „zajímat se o striptýz má bulvár jaksi v popisu práce, zatímco pro ostatní je to jen takový bizár na okraj“.
Nicméně tentýž den mi z iDnes přišla zpravodajská SMS: Kaddáfí zemřel. Okamžitě jsem začala sjíždět stránky CNN, BBC, al-Džazíry a dalších světových médií a hele, psalo se tam: Kaddáfí zajat, Kaddáfí ve vazbě, Povstalci mají velkou rybu, zda je to Kaddáfí nepotvrzeno. Hmm.
Jak se během dalších minut ukázalo, ano, „šílený pes Arábie“ opravdu zemřel. Při vší úctě k iDnes, kde, jak vím, se opravdu tvrdě maká (nad prací lidí, co zručně drtí jeden text za druhým, smekám), mám ale trochu pochyby, že by se jim podařilo informaci potvrdit dřív než americkým, britským a arabským zpravodajským štábům. Klikání totiž světí prostředky.