Video placeholder
Svěrákův silný vzkaz prvovoličům: Tohle budou moje poslední volby v životě | Zdroj: Youtube - Jan Svěrák

Do kampaně vstoupily známé osobnosti. Ovlivní voliče více než mnohaměsíční smršť na sítích?

Jiří Štefek
Diskuze (12)

Na Facebooku a dalších sociálních sítích se v těchto dnech lavinovitě nešíří jen videa lídrů hlavních politických subjektů a jejich programové grafiky, ale též videa s „promluvami“ některých známých osobností. Největší pozornost na sebe upoutala videa Zdeňka Svěráka a Petra Čtvrtníčka. Přestože každé z nich se nese v jiném duchu a předává hlavní myšlenku v jiné formě, poutají obrovskou pozornost. Každou hodinou jejich sledovanost narůstá o mnoho tisíc zhlédnutí. A zcela pochopitelně budí emoce, jak pozitivní, tak i negativní. Na rozdíl od smrště stranického programového balastu si však tato videa a především jejich obsah voliči zapamatují mnohem více. Může to ještě nějak ovlivnit rozhodování některých voličů?

Přestože do otevření volebních místností už zbývají opravdu jen hodiny, stále je o co hrát. Na jedné straně tu sice jsou vyhranění voliči a pevná voličská jádra jednotlivých stran, kteří mají jasno a kteří svoje odhodlání demonstrují četnými příspěvky na sociálních sítích. Pak tu ale je nemalá skupina nerozhodnutých voličů. Řádově se může jednat o vyšší stovky tisíc až jeden milion osob. A tito lidé stále váhají. Nevědí, zda se přikloní na tu či onu stranu, zda to třeba nehodí nějaké obskurní straně jako výraz svého protestu a znechucení nebo to zkrátka nehodí nikomu a zůstanou doma. U posledních voleb takových lidí, již zůstali doma, bylo přibližně 2,9 milionu.

Volební kampaň v různých stupních intenzity probíhá již od druhé poloviny května. Za tu dobu byly na sociálních sítích publikovány desítky tisíc postů různého vyznění či podoby. Aktivní byli i samotní politici. Stačí se podívat na jejich účty na síti X, Facebooku či Instagramu, a když sečteme všechny jejich příspěvky, dopočítáme se obrovských hausnumer. Ale ruku na srdce, kdo z vás si pamatuje obsah či znění alespoň pěti postů či tweetů nějakého politika? Myslím si, že moc nás nebude. Ale samozřejmě čest výjimkám!

A nyní – pár dní před volbami – přišel se svým videem Zdeněk Svěrák nebo Petr Čtvrtníček. Netlačí v nich lidem do hlavy slogany, hesla, grafy, programové proklamace nebo vyhrocené hejty. Nabízejí přesný opak, osobní lidský názor na současnou situaci a hrozbu, která ve volbách číhá a jíž se obávají. Každý to dělá po svém. Ale v žádném případě se netlačí do nějaké pózy či role, která by jim byla proti srsti a ve které by je diváci neznali. Naopak, oba to dělají tak, jak je většina národa zná. V jejich videích je však ukryt jasný názor a silné poselství. Záleží na každém divákovi, zda a co si z něj odnese. Třeba to byla právě tato videa, která některé lidi přimějí k tomu, aby šli volit. Zdeněk Svěrák apeluje na mladé a prvovoliče, Petr Čtvrtníček nepřímo varuje před komunisty z hnutí Stačilo!

Oba počiny se staly rázem hitem sociálních sítí. Možná zastíní i většinu informačního obsahu, které v posledních týdnech PR týmy jednotlivých stran vytvořily. Na druhou stranu laskavost těchto sdělení jakoby dávalo na vědomí, že v České republice lze prezentovat svůj politický názor kultivovaně a originálně, a ne formou agresivních výlevů pod vlivem alkoholu na mítincích na náměstích. Třeba právě Svěrákovo či Čtvrtníčkovo video bylo hlavním impulsem k tomu, aby lidé při hlasování přemýšleli nebo šli volit. A to byla skvělá zpráva. Protože stále platí, že kdo nevolí, nechává za sebe rozhodovat jiné a že volby jsou svátkem demokracie.

Vstoupit do diskuze (12)