Motoristé a Přísaha: Pod vidinou poslaneckých křesel se i rozhádání exmanželé můžou usmířit
Motoristé se rozhodli svolat na 19. 7. „Krizový sněm“, kde budou rozebírat stávající trend padajících volebních preferencí a obecně hledat odpovědi na to, co dál. Dokonce dle informací webu Novinky.cz probíhá snaha o usmíření s Robertem Šlachtou a vrátit do hry úspěšné duo Přísaha & Motoristé.
Když 16. 2. oznámili Motoristé, že opustí koalici se Šlachtou, bylo zřejmé, že je to – pohledem mimoparlamentní opozice – chybné rozhodnutí a že pouze nahrává Petru Fialovi, kterému výrazně zvyšuje (stále velice mizivé) šance na obhájení ve volbách. To dosvědčuje, že méně než 100 dní do voleb sledujeme svolávání Krizového sněmu a hlavně vidíme, že to je více než několik týdnů, kdy Motoristé nejsou schopni získat v průzkumech alespoň 5 % hlasů.
Je téměř jisté, že vize samostatné úspěšné kandidatury Motoristů v nadcházejících říjnových volbách pochází z čistě egoistického pohledu na úspěch v Evropských volbách, kdy lídři Motoristů pravděpodobně nabyli dojmu, že „vlastní“ dominantní část těchto voličů. Proto se nejspíš Macinka nebál Šlachtu prakticky veřejně odkopnout a bez jakéhokoliv náznaku či informace mu mediálně vzkázal, že s ním nepočítá.
Buď se však Motoristé přepočítali, či špatně interpretovali dostupné výzkumy. Fakticky jejich podíl na úspěchu v evropských volbách nebyl tak velký nebo stávající kontroverzní události okolo Filipa Turka způsobily odpor u voličů. Tak či onak, teď stojí před zásadním krokem a prakticky poslední možností, jak reálně resuscitovat kampaň, tedy vizi na zisk poslaneckých křesel. Jedno je jisté: dosavadní přístup komunikace (ať už v reakci na řešené kauzy či obecně) nebyl dobrý a stranu nedostane do tzv. velké politiky.
Krok velkého usmíření s Robertem Šlachtou je rozumným řešením stávajícího úpadku. Přece jen Šlachtova Přísaha stále – alespoň dle průzkumů – má nějak početný elektorát a zároveň neskrývá ambice na kandidaturu do Poslanecké sněmovny. Šlachta se snažil navázat spolupráci s kdekým a vždy neúspěšně. Nezbylo tudíž, než aby Přísaha kandidovala sama – s téměř jasným neúspěchem.
Hledání společné řeči však nebude jednoduché, stačí totiž připomenout Šlachtovy reakce, kdy po „zradě“ o Motoristech 30. 1. mluvil takto: „Pokud s nimi chce někdo navázat spolupráci a lízat Macinkovi koule, ať to klidně udělá, ale já to v žádném případě nebudu. A pokud by naše republiková rada odhlasovala, že s nimi chceme jednat, bude to bez Šlachty. Jejich postup byl za mě urážkou Přísahy.“ Jak z toho udělat do voleb sehraný tandem – to přenechám oběma pánům a budu natěšeně čekat. Třeba však pragmatismus dá zapomenout na staré rány. V evropských volbách totiž získali přes 300 tisíc hlasů – kdyby všechny hlasy udrželi, tak se bezpečně dostanou do sněmovny: za každé myslitelné volební účasti ve volbách 2025 to bude stačit na více než 5 % hlasů.
Fakticky je krize Motoristů i problémem pro Andreje Babiše, který si je dobře vědom toho, že má vládní tábor šanci obhájit jedině za podmínky, kdy propadne několik set tisíc protivládních hlasů – a v tomto případě opravdu počítáme procento k procentu. Zároveň je pro něj případná koalice Motoristů a Přísahy ideálním koaličním partnerem: Šlachtu už získal na svou stranu v Senátu; Motoristé již měsíce sní o tom, jak díky jejich účasti utvoří s Babišem středopravou koalici. Ono by to překvapivě bylo i jedno z nejlepších řešení pro všechny vládní voliče – Šlachta s Macinkou a Turkem totiž neuvažují o nějaké opravdu radikální změně orientace české zahraniční politiky a změně režimu.
Patrně tedy uvidíme, zda umí subjekty mimo parlament překousnout opravdu nepříjemné, veřejně propírané škraloupy za cenu pragmatické vidiny úspěchu.





















