Motoristé sobě zahajovali kampaň na Žofíně: Filip Turek (15.5.2025)

Motoristé sobě zahajovali kampaň na Žofíně: Filip Turek (15.5.2025) Zdroj: Blesk:MARTIN PRIBYL

Motoristé sobě zahajovali kampaň na Žofíně: Petr Macinka a Filip Turek (15.5.2025)
Motoristé sobě zahajovali kampaň na Žofíně (15.5.2025)
Motoristé sobě zahajovali kampaň na Žofíně: Petr Macinka a Filip Turek (15.5.2025)
Motoristé sobě zahajovali kampaň na Žofíně: Petr Macinka a Filip Turek (15.5.2025)
Filip Turek na kongresu Motoristů sobě s Václavem Klausem
11 Fotogalerie

Turek se zesměšnil a najel do příkopu. Jeho karamboly potápějí Motoristy a může si za to sám

Jiří Sezemský
Diskuze (48)

Šéf Motoristů Petr Macinka myslí, že se jejich jediná hvězda Filip Turek stává obětí brutální kampaně. Trable si přitom přivolává sám svou chvástavostí a nadutostí. Pro hnutí už není volebním bonusem, ale rizikovým faktorem.

Poslední průzkum agentury STEM připsal Motoristům 2,8 procenta volebních preferencí, což je hluboko pod čarou zisku potřebného ke vstupu do Poslanecké sněmovny. Nejde ani tak o jedno naměřené číslo, ta mohou kolísat, ale o trendy, které pro další klausovský projekt vypadají neúprosně. Pokles signalizuje většina dalších agentur, u STEM jde už o několikátý v řadě. Ještě začátkem dubna u ní dosahovali podpory 6,2 procenta.

Průzkumy klamou?

„Zdá se, že jde o kombinovanou vlnu kritiky, která se soustředí na Filipa Turka. Po Velikonocích se rozšířila diskuse o jeho rychlé jízdě, nově se přidává i zpochybnění jeho úspěchů v závodnické kariéře. Strana prozatím nepřišla s účinnou odpovědí či vysvětlením,“ vysvětluje STEM příčiny jejího propadu.

Macinka okamžitě přispěchal s obranou a zjištěné výsledky zpochybnil. „Agenturu STEM nepovažujeme za příliš důvěryhodnou. Dlouhodobě ukazuje, že nálady spojené s Motoristy měřit neumí,“ uvedl. Připomněl její průzkum před evropskými volbami, který Motoristy podhodnotil.

Jistě má pravdu v tom, že průzkumy aktuálních nálad se často nemusí shodovat s volebními zisky. To platí i pro agenturu STEM, což by se dalo doložit řadou příkladů z minulosti. Zhruba pětina váhajících voličů se rozhoduje v posledních týdnech před volbami, proto záleží na dynamice závěru kampaně.

Jen stěží lze však srovnávat volby do Evropského parlamentu s jedním celostátním obvodem. Tady mohou i vzhledem k mnohem nižší volební účasti častěji uspět viditelní solitéři, které předtím téměř nikdo neznal kromě jejich sociální bubliny. Filip Turek se navíc dosud nerozhodl, zda bude do sněmovny kandidovat, a podle kuloárových zdrojů o tom neuvažuje.

Kampaň bez lídra

Tím se zároveň vytvořila unikátní situace, kterou historie polistopadového volebního klání nepamatuje. Motoristé v polovině května zahájili oficiální kampaň, kdy chtějí „opravit stát“, aniž by představili volebního lídra. Turek se přitom startu zúčastnil a podle Macinky bude jeho tvář na billboardech doprovázet hesla Motoristů.

Zatím to spíš vypadá, že by měli Motoristé opravit porouchaný motor jejich vehiklu. Až příliš zapadá mezi další nestandardní politická seskupení, jimiž kdysi Macinkův guru Václav Klaus pohrdal a dnes je podporuje.

 

Motoristický projekt je totiž postavený tak, že stojí a padá s výstředním sólistou Turkem. To jsou velmi chatrné základy pro delší působení v politice. Další postavy tohoto hnutí včetně zhrzených přeběhlíků z jiných stran prosazujících koalici s ANO nedokážou oslovit víc než ona dvě až tři procenta voličů.

Sběratel aut, nacistických symbolů, kontaktů na postkomunistickou šedou zónu a prapodivných kauz je skutečně pod mediální palbou. Turkovi prošly i nevyjasněné kontakty s íránským velvyslancem v České republice v době, kdy se islámská totalita sbližuje s Ruskem, monitorované zpravodajskými službami.

Ambiciózní Motoristé, kteří se už vidí v Babišově vládě, se zatím zviditelňují hlavně Turkovými výstřelky na úrovni nejspodnějších pater domácí politiky. Co se kolem něj v poslední době odehrálo?

Pád formulového kultu

Europoslanec veškerou kritiku týkající se jeho minulosti dosud agresivně odrážel a zlehčoval, ale nabíhá si sám. Neprojevuje žádnou špetku pokory, natož přiznání chyby. Na sociálních sítích naopak vulgárně útočí na své oponenty. Jeho nenávistné výzvy k násilí vůči nepohodlným novinářům jsou už za hranou.

Na povrch vyplouvají další bizarní zákoutí minulosti a přítomnosti čestného prezidenta Motoristů. Turek se na sociálních sítích pochlubil více než dvousetkilometrovou jízdou na dálnici, a místo aby se omluvil a přijal odpovědnost, nejprve lhal, vysmíval se kritikům, a dokonce sdílel videa jeho napodobovatelů. Dnes i Macinka přiznává, že Turkova rychlá jízda poškodila Motoristy víc, než si mysleli.

Za nedůstojných okolností byl demontován i kult formulového závodníka, jímž se Turek dosud chlubil, uvedením jeho kariéry na pravou míru. Podle zjištění datových novinářů webu Seznam Zprávy stojí jeho image úspěšného jezdce na vodě.

Z 27 absolvovaných závodů v letech 2015 až 2017 sice dosáhl celkem 12 vítězství. Čtyřikrát ale zvítězil v závodě, jehož se ve své kategorii účastnil jen on sám, šestkrát vyhrál nad jediným jezdcem a dvakrát porazil dva soupeře. Za svůj „nejhezčí závod“ Turek označil jízdu v Rakousku, kdy coby jednatřicetiletý závodník porazil patnáctiletého juniora z Dominikánské republiky a německého obvodního lékaře. Formule 4, jíž se pyšní, je nejnižší formulová kategorie, kde se nevyžadují výkonnostní limity. Stačí jen zaplatit startovné.

Obdiv k luftwaffe

V neposlední řadě se vrátila Turkova záliba v nacistických symbolech. Na sociálních sítích sdílel svoji jezdeckou helmu s nápisem luftwaffe, včetně nacistického symbolu říšské orlice. Tito letci bojovali s českými hrdiny v britském letectvu za druhé světové války. Kromě toho nosil symbol nacistické stíhací letky Jagdgeswader 27.

Umí si někdo představit, že by sérii takových excesů přežil jakýkoli politik vládní koalice a kdo by nejvíc křičel, aby odešel z politiky?

Macinkovo naříkání o brutální kampani až příliš připomíná někdejší stesky Andreje Babiše. Současně hájí každý Turkův karambol, který z něj dělá nedůvěryhodnou a směšnou figurku potápějící celé hnutí. Nedochází mu, že si jeho chráněnec jde naproti těmto kauzám svým nestandardním chováním, a není to boj rebela proti establishmentu.

Otázka, zda bude europoslanec kandidovat jako lídr Motoristů do sněmovny, se zdá být propadem jeho důvěry vyřešena. Pokud se přesto rozhodne ke kandidatuře, stane se spíš jejich koulí u nohy než vydatnou posilou.

Vstoupit do diskuze (48)