nahoru

Pirátská kampaň je v defenzivě. Nejlepší obrana je ale útok, přejdou do něj dost rychle?

Oliver Adámek 11. srpna 2021 • 18:00
Pirátská kampaň je v defenzivě. Nejlepší obrana je ale útok, přejdou do něj dost rychle?
foto: Facebook/Ivan Bartoš

Zkraje jara se zdála volební výhra Pirátů a STANu jako sázka na jistotu. Teď jsou v některých průzkumech až na třetím místě a jejich kampaň působí defenzivně, zahlcená vyvracením hoaxů o přidělování migrantů do bytu. Piráti i STAN ale už potvrdili, že před volbami umí zabrat a průzkumy předčít. Letos by k tomu potřebovali hlavně jedno – přejít do útoku.

Ještě docela nedávno jste si mohli s nejnižším kurzem vsadit na to, že první premiér s důvěrou sněmovny bude po volbách Ivan Bartoš. Teď je na lídra PirSTANu pořád lepší kurz než na šéfa druhé koalice Petra Fialu, favoritem je ale u Fortuny i Tipsportu opět premiér Babiš.

Poté co pirátské preference vystřelily v součtu se Starosty na 34 % v jednom z průzkumů od Kantaru, začal pokles. V posledním modelu od Medianu jsou už třetí za koalicí Spolu, a to jen se 20 procenty. Byť je nutné dodat, že u dalších dvou agentur Kantar a STEM je výsledek PirSTANu lepší – u obou jde o 24 %, což u Kantaru znamená těsné vedení před hnutím ANO. Jsou ještě pořád favoritem voleb? A proč tento propad nastal?

Pirátstvo není v programu

Pirátsko-starostovská kampaň začala rozpačitou úvodní tiskovkou, po které se nejvíce rozebírala absolutní převaha mužů mezi lídry koalice. Následovalo několik mikrokauz a přestřelek odehrávajících se převážně na twitteru – jednou když středočeský kandidát Pirátů Patrick Zandl rozepsal návrh na progresivní daň z nemovitosti, podruhé šlo třeba o přejmenování juniorní organizace na důsledně nebinární název „Mladé pirátstvo.“

Většinou šlo o věci, kterými Piráti sami oponentům nahráli a dodali tak sílu i skutečným nesmyslům a dezinformacím, co o nich kolovaly. Zatímco před půl rokem zněla každému fráze „nadměrné metry“ a přidělování nájemníků do bytu jen jako okamurovský hoax (a taky že to hoax samozřejmě je), neobratné tweety členů Pirátů napomohly, aby se podobné fámy uchytily. Vytvořil se totiž dojem, že „na nich něco je.“ A reakce Pirátů doteď spíš pomáhala těm tématům držet se při životě. 

Nedávno vyšla v MF DNES anketa lídrů stran, kde odpovídali na otázku, jak po volbách plánují zlepšit dostupnost bydlení. Odpovědi ostatních předsedů stran začínaly konkrétními návrhy. Text lídra PirSTANu Bartoše začínal větou „Různé zájmové skupiny o nás šíří lži, že chceme lidem danit bydlení“ a až po ní následovaly návrhy z programu koalice.  Byla to v rámci ankety jediná odpověď začínající ryze negativně.

Politici i PR oddělení PirSTANu se místo nastolování svých témat upřeli na obranu sebe sama, což potvrzuje i předseda Starostů Vít Rakušan. „Udělali jsme chybu, že jsme celý náš tým zahltili tím, že jsme se začali věnovat defenzivě. Tiskli jsme letáky proti hoaxům. Sledovali jsme všude, co se o nás řekne, a proto se vytratila pozitivní emoce a prezentace našich témat,“ popsal problém koalice pro Novinky.cz její „druhý“ lídr Vít Rakušan. Je to podobné, jako by se kampaň ANO zaměřila na „vysvětlování“ Čapího hnízda a sama tematizovala členství v StB a další premiérovy kauzy.

Symbolický vrchol toho všeho byl generátor kampaňové grafiky PirSTANu, ve kterém si můžete vytvořit vlastní verzi jejich bannerů. Ty byly kritizované zvenku i zevnitř pro nepochopitelnost a nezajímavost. Paradoxní na tom bylo, že strana, která vyrostla na internetu a dlouho stavěla na kvalitním PR na sociálních sítích a kvalitní kampani obecně, se najednou právě v tomhle prostoru zdála bezradná a místo vlastního opanování bitevního pole odrážela útoky neprůbojnou frází „to nemáme v programu.“

Od začátku navíc bylo pro koalici náročné si najít vlastní ideologickou pozici. Piráti sami o sobě by mohli výrazněji tematizovat generační témata jako krizi dostupnosti bydlení. Jejich voličské jádro by je asi neopustilo, kdyby chtěli danit investiční byty. V Česku jsou tak obrovské rozdíly preferencí podle generací, že to z Pirátů dělalo pro mladé lidi stejnou generační stranu, jako je ANO pro důchodce. Spojení se STANem ale znamenalo úkrok do středu, který sociolog Daniel Prokop v Brocastu nazval „tři centimetry nalevo od Spolu.“ Pořád se zdá, že koalice PirSTAN má smysl, zvlášť když byla po spojení opozice evidentně velká poptávka. Pro Piráty to ale znamená taky ztrátu velké části toho, čím se doteď odlišovali a co byla jejich značka.

Rychlost přechodu

Na poslední dva měsíce kampaně prý PirSTAN chystá větší změny. Bartoš a Rakušan až teď vyjíždějí na hlavní kampaňovou cestu po republice. Podle různých výzkumů se většina lidí rozhoduje až v posledních dvou týdnech před volbami, takže pro PirSTAN nemusí být zdaleka pozdě. Nakonec v minulých volbách Pirátům skoro žádný průzkum nevěštil ani deset procent, přes která se dostali. ¨

Zároveň se u Pirátů často zmiňuje, že jejich voliči nejsou tak politicky aktivní, jako třeba voliči Spolu. Proto v krajských volbách získali Piráti o něco méně, než kolik jim tehdy připisovaly celostátní průzkumy. Ostatně to samé se týká i ANO nebo SPD – voliči některých stran dorazí až k volbám do sněmovny.

Ve fotbale se často říká, že nejlepší obrana je útok. Je vlastně trochu nepochopitelné, že v době covidové krize, ze které Česko vyšlo nejhůř asi ve všech existujících parametrech, je skoro víc slyšet kritika potenciální vládní strany (Pirátů), než té, která aktuálně vládne. PirSTAN (a možná i Spolu) prostě bude muset přejít do útoku.  Teď bude důležitý ještě jeden parametr z fotbalu – rychlost přechodové fáze.





Diskuse ke článku

 

Nejčtenější