nahoru

Hřib a Čižinský sobě! Pražská radnice opisuje od Béma a Dobeše. Ti ovšem kromě marketingu i něco dělali

Oldřich Tichý 5. srpna 2020 • 18:30
Novým pražským primátorem má být podle dohody Pirát Zdeněk Hřib. Na snímku s lídrem Praha Sobě Janem Čižinským, který v radě města nebude - chce být dál jen starostou Prahy 7
Novým pražským primátorem má být podle dohody Pirát Zdeněk Hřib. Na snímku s lídrem Praha Sobě Janem Čižinským, který v radě města nebude - chce být dál jen starostou Prahy 7
• foto: 
ČTK

Nemusíte dělat nic kromě toho, že si budete vymýšlet zcela zbytečná a absurdní témata, která ovšem média nemohou ignorovat. Přestože váš reálný přínos pro životy lidí, kteří vás volili, bude nulový, veřejný prostor vás bude plný. Prostší či ideově spříznění voliči vás budou mít za aktivní a pracovité. Hřib, Čižinský a spol. nejsou první, kdo takto postupují, ale dovedli tuto metodu k dokonalosti.

Přebarvené vozy MHD. Kavárna uprostřed jízdního pruhu na frekventovaném nábřeží. Jednou na balkóně magistrátu visí vlajka Tibetu, podruhé homosexuálů. Jindy se provokativně přejmenuje náměstí, na kterém sídlí ruská ambasáda, pak se pro změnu udělá naschvál Číně. Primátor se vyfotí na koloběžce.

Kdybychom se na aktivity z předchozího odstavce zeptali lidí v Praze na ulici, vsadím se, že 8 z 10 by si je vybavilo a správně spojilo s primátorem Zdeňkem Hřibem a jeho koaličním partnerem Janem Čižinským. Jeden je zvolený za Piráty (18), druhý je lídrem hnutí Praha sobě (20 mínus 2).

Stejně tak se ale klidně vsadím, že když zastavíte 10 lidí a zeptáte se jich, co konkrétního udělali tihle pánové pro skutečné zlepšení života Pražanů, uslyšíte nejčastěji zaražené koktání či ticho. K tomu pár ideologických blábolů o „městě pro lidi“, výjimečně možná cosi o zklidnění dopravy v části města (především v Praze 7, kde je Čižinský starostou a kde se vozovky místy změnily v les zelených sloupků a betonových zátarasů). A pak vesměs už jen nadávky kvůli dalšímu a dalšímu záměrnému komplikování dopravy (nejen v Praze 7, kde je Čižinský starostou a kde se vozovky…).

Není na tom nic divného. Kromě líbivých ale zbytečných gest a průběžných hádek mezi sebou totiž současné vedení Prahy nedělá prakticky nic. Hřib a Čižinský sobě! Pro nikoho jiného jejich aktivity přínos nemají. Nebo víte třeba o nějaké významné dopravní stavbě, která by Praze ulehčila jako třeba tunel Blanka a kterou by si mohli dnešní pražští konšelé připsat na účet? Nemuseli by ji nutně dokončit, stačilo by ji zahájit, významně posunout (nikoliv odsunout). Doprava je v Praze nejpalčivějším problémem, ale nejde jen o ni – školství, zdravotnictví, bydlení, bezpečnost. Vzpomenete si na jeden zásadní a většinově přijímaný projekt, který by v kterékoliv z těchto oblastí dali Hřib nebo Čižinský na stůl a který by směřoval k úspěšné realizaci?

Odborník na politický marketing a PR Karel Křivan to v souvislosti s plánovaným přelakováním tramvají a autobusů pojmenoval zcela přesně: „Je to virtuální marketing, kde nemusíte mít výsledky, ale stačí nové a nové podněty. Z Prahy se stává Potěmkinova vesnice 4.0.“

Člověku, který už trochu pamatuje, se v té souvislosti vybaví pražská předvolební kampaň v roce 2006. Primátor a lídr ODS Pavel Bém v ní přicházel s tématy, jako byla sjezdovka na Petříně, závodní okruh pro Formuli 1 ve Strašnicích… Bylo více méně jasné, že jde o vzdušné zámky, ale novináři je nemohli dost dobře ignorovat. Bém byl díky nim voličům neustále na očích a volby drtivě vyhrál. Z podobného soudku pak byly některé nápady někdejšího ministra školství Josefa Dobeše za Věci veřejné – občas to vypadalo, že považuje za klíčové reformní kroky zkrácení školních přestávek na pět minut, na oběd pro školáky jen půl hodiny, pozdější ranní začátek výuky nebo polévky jako povinnou součást školních obědů. Nic neřešící nesmysly, které ovšem spolehlivě plnily média.

Zásadní rozdíl mezi Bémem a Dobešem na straně jedné a dnešním vedením Prahy na straně druhé je ovšem v tom, že první dva jmenovaní kromě virtuálních témat tak něco skutečně dělali. Za osm let, kdy byl Bém v čele města, se Praha, kterou přebíral zničenou povodněmi, posunula naprosto zásadním způsobem směrem k moderní a prosperující metropoli. Je jedním z nejbohatších regionů v EU. Dobeš zase dovedl do konce projekt státních maturit, aniž by skončily zásadním průšvihem, na který měly podle řady kritiků našlápnuto. Počet úředníků na ministerstvu snížil o několik stovek. Jeho záměr zavést na základních školách srovnávací testy také nebyl od věci.

Zůstane za Hřibem, Čižinským a spol. poté, až odejdou z radnice, aspoň nějaký výsledek, díky němuž se bude žít v Praze lépe? Zatím to vypadá jen na vyhozené peníze za přelakované tramvaje. Jen výběrové řízení na tento vskutku „nezbytný“ projekt vyšlo na 2 miliony!





Diskuse ke článku