Na filtry zapomeňte, jídlo by mělo na fotkách vypadat co nejpřirozeněji. Hlavně lákavě.

Na filtry zapomeňte, jídlo by mělo na fotkách vypadat co nejpřirozeněji. Hlavně lákavě. Zdroj: čtk, profimedia

Jídlo může změnit život

Fotografování jídla je už pár let obrovský fenomén. Nejvděčnější platformou pro jeho vizuální prezentaci je stále Instagram. Tahle mobilní aplikace se poprvé objevila v nabídce App Store na podzim 2010. A přestože nic nestárne rychleji než technologie, stále se drží na špici.

Zatímco na Facebooku se hlavně diskutuje a fotografie či videa zde umísťovaná mají především informační „hodnotu“, na Instagramu vládne estetika a krásno. Z Facebooku je často cítit zatuchlý odér negativních emocí, na Instagramu se demonstruje idylický život. A tady má jídlo jednu z hlavních rolí. Své kulinářské umění tu předvádějí matky na mateřské i špičkoví šéfkuchaři, v tomto ohledu tu panuje demokracie. Pro food bloggery jde o jeden z hlavních komunikačních kanálů, pěkná fotka zaujme a pak už následuje obligátní „recept najdete na blogu“. Samozřejmě čím víc lajků, tím líp. A přestože se marketingoví experti snaží tvářit, že éru lajků už máme za sebou, klikání stále funguje. Podstatný je samozřejmě počet uživatelů, kteří vás sledují. Je to jednoduchá matematika, čím víc followers, tím víc lajků. A lajky i sledující zajistí jen atraktivní obsah.

Pěkně symetrická snídaně

Jak atraktivity docílit, to je, oč tu běží. Instagramové účty s dostatečně atraktivním obsahem a velkým počtem aktivních sledujících se pak stávají zajímavým marketingovým nástrojem. V českých podmínkách můžete dostat nabídku ke spolupráci s obchodním řetězcem, značkou sýrů nebo e-shopem s potravinami. Je to vnímáno hlavně jako další příležitost ke zviditelnění, ale i tady už začínají fungovat standardní tržní vztahy, byť se spíš platí naturáliemi než penězi. V mezinárodním kontextu už je to ale zajímavější: v poště vám může přistát pozvání na dovolenou v nově otevřeném hotelovém resortu, lyžování v Alpách spojené s degustací vína nebo výlet do Karibiku. Zaplatíte několika fotkami umístěnými na váš instagramový účet. Čím méně budou vypadat propagačně a čím více v nich bude vašeho rukopisu, tím lépe. A i na peníze se tu myslí. V tuhle chvíli už se ze zábavy stává regulérní „job“.

Logicky z toho plyne, že je dobré na síti komunikovat v angličtině. Je totiž docela jedno, kde jste vy, podstatné je, kde jsou ti, kteří vás sledují. A pak už stačí jen ten „atraktivní obsah“. Může k němu pomoci náhoda – jako v případě účtu SymmetryBreakfast, jejž asi před rokem a půl založil jeden homosexuální pár z Londýna. Kluci si prostě naservírovali společnou snídani, vyfotili ji a na fotce bylo všechno hezky symetrické – hrnečky, talířky, housky, pomeranče… Vznikl koncept, který už sleduje 555 tisíc lidí po celém světě, jednotlivé fotografie posbírají průměrně asi 14 tisíc lajků. Tohle už vám změní život. Není to zadarmo, musíte na sobě makat, každá snídaně musí být vymazlená do detailu, nesmíte se opakovat, začít nudit nebo se flákat.

Jednoznačný koncept nemá ale na Instagramu zdaleka každý, spíš se spoléhá na to, že se fotky budou jednoduše líbit a časem si jejich autor vybuduje něco jako styl. Když se ale zeptáte majitelů úspěšných instagramových účtů, jaké snímky nejvíc zabírají, většinou vám odpovědí: Ty, na nichž je vejce. Ne míchané, ale ztracené, nahniličko nebo jako volské oko. Vejce je magicky přitažlivé, vzbuzuje pozitivní emoce, probouzí chuť, je životodárné. Vejce je zkrátka pro atraktivní obsah dobrý základ.

Recept: Zaručeně úspěšná fotografie

Berte můj návod s rezervou, nezakládá se na žádném vědeckém výzkumu, pouze na vytrvalém dennodenním pozorování.

Budete potřebovat: šedou podkladovou desku, ­ideálně žulový kámen (ale stejně dobře poslouží i ta­peta s tímto vzorem nalepená na kusu dřevotřísky), dřevěné kuchyňské prkénko s patinou (materiál i barvy by měly dobře kontrastovat), tři jednoporcové litinové pánvičky, alespoň dva lněné ubrousky (tmavě šedé, tyrkysové nebo tmavě modré – na barvě velmi záleží), pár vidliček z antiku, nějaký ten nůž či lžíci, menší sklenky…

Pak se pusťte do vaření: V každé pánvi nechte na kousku másla zavadnout hrst špenátu, vytvořte „hnízdo“ a rozklepněte do něj vejce tak, abyste neporušili žloutek. Tepelně upravte tak, aby byl bílek ­pevný, ale žloutek stále lesklý a uvnitř tekutý. Zasypte čerstvě mletým barevným pepřem a máte hotovo. Teď se pusťte do aranžování scény: všechny komponenty poskládejte podle pravidla zlatého řezu, naplňte sklenky, tu a tam pohoďte lístek špenátu. Foťte kolmo shora a pouze za pomoci denního světla. Pak už jen sbírejte lajky.