Odveta mezi Garri Kasparovem a počítačem Deep Blue v roce 1997.

Odveta mezi Garri Kasparovem a počítačem Deep Blue v roce 1997. Zdroj: ČTK

Odveta mezi Garri Kasparovem a počítačem Deep Blue v roce 1997.
Odveta mezi Garri Kasparovem a počítačem Deep Blue v roce 1997.
Odveta mezi Garri Kasparovem a počítačem Deep Blue v roce 1997.
3
Fotogalerie

Den, kdy počítač poprvé vyhrál nad člověkem. Prohru z 10. února 1996 ale Kasparov stroji Deep Blue vrátil

Do té doby neměl Garri Kasparov konkurenci. Šachový velmistr a úřadující mistr světa se s  počítačem utkal již několikrát, ale osudným se mu stal teprve 10. únor roku 1996. Tehdy ho po třech hodinách šachové hry v prvním ze šesti zápasů porazil superpočítač Deep Blue vyvinutý společností IBM. Ještě před zápasem si velká část přihlížejících byla jistá, že Kasparov ten podivně naprogramovaný stroj úplně rozmetá. Těch přihlížejících bylo tehdy něco kolem 6 milionů. Jenže ve 37. tahu mu Deep Blue nemilosrdně napadl královnu a po třiceti minutách marného přemýšlení nad dalším tahem se Kasparov rozhodl hru vzdát.

Byl z toho skandál. Ačkoliv měl Kasparov neoddiskutovatelně navrch ve všech aspektech, které logická i strategická hra vyžaduje, ukázalo se, že počítač má zřejmý benefit v emoční rovině. Nic jej nerozhází, nepřekvapí, nevystraší. Necítí napětí, stres ani únavu. Jeho jediným úkolem je nechat se řídit svým pečlivě propracovaným programem, jenž je během jediné vteřiny schopen vyhodnotit 200 milionů tahů.

Kasparov se však i přesto se svým novým a neohroženým soupeřem dokázal popasovat. Už v druhém zápase vyrovnal svou ztrátu a stroj dostal bílými figurkami v 73. tahu na lopatky. Třetí i čtvrtý zápas skončil remízou.

Zatímco před posledními dvěma hrami šachový mistr světa odpočíval a šetřil síly i mysl, Deep Blue nelenil a trénoval. Nebylo mu to ale pro tentokrát nic platné. Oba poslední zápasy vyhrál Kasparov, a stal se tak celkovým vítězem v tomto neobvyklém klání.

Šachový velmistr si odnášel 400 tisíc dolarů a uspokojivé vítězství tvořené třemi výhrami, dvěma remízami a pouze jedinou prohrou.

Programátoři, kteří si ze zápasu v roce 1996 odnesli pouze čtvrtinovou odměnu, získali další inspiraci pro vylepšení hlavy Deep Blue. To předvedli už o rok později, kdy stroj ruského velmistra v odvetě porazil. Roku 2003 bojoval Kasparov s počítačovým programem Deep Junior a zápas skončil nerozhodně. Náhlá změna strategie hry, ve které Kasparov tolik vynikal, se tak stala jedinou možnou zbraní proti logicky naprogramovanému, emočně nezranitelnému stroji.

Kasparov, který se narodil v roce 1963 v Ázerbájdžánu v Baku, se stal juniorským šachovým šampionem Sovětského svazu už ve 13 letech a v roce 1985, kdy mu bylo 22 let, byl nejmladším mistrem světa, který kdy porazil legendárního sovětského hráče Anatola Karpova.