Letecký zázrak kapitána Rasmussena. S letadlem bez pohonu zachránil všechny pasažéry | Reflex.cz
nahoru

Letecký zázrak kapitána Rasmussena. S letadlem bez pohonu zachránil všechny pasažéry

Robert Pavelka9. června 2018 • 11:00
Den po havárii letadla pilotovaném Stefanem Rasmussenem
Den po havárii letadla pilotovaném Stefanem Rasmussenem
• foto: 
Ola Carlsson / Airliners.net

Letecké zázraky mají často co do činění s vodou. Dnes si ale připomeneme čin kapitána Rasmussena, jehož nouzové přistání bylo podstatně těžší. Jednou z nočních můr pilotů na celém světě je námraza. Ačkoliv existují přísná opatření, je nevyzpytatelná a může vést ke katastrofám, které zpočátku vypadají naprosto nevysvětlitelně.

Led hrál zásadní roli i v případě letu 751 společnosti SAS ze švédského Stockholmu (ve Švédsku se vyráběji gripeny) do Varšavy přes Kodaň. Postiženým byl v tomto případě zbrusu nový letoun McDonnel Douglas MD-81, který SAS dostala k užívání 10. dubna 1991, tedy osm měsíců před osudovým okamžikem.

Letoun se sériovým číslem 53003 a imatrikulací OY-KHO přiletěl na stockholmské letiště Arlanda 26. prosince 1991 z Curychu krátce po desáté hodině večerní. Zůstal na stojánce při teplotách na bodu mrazu a v jeho nádržích zůstalo kolem 2 550 kilogramů paliva. Kvůli tomu byla křídla pokryta ledem, ale pořád nešlo o nic zvláštního – ráno došlo k obvyklé rozmrazovací proceduře, při níž bylo použito na 850 litrů speciální tekutiny. Rutinní práci ale nikdo nezkontroloval, což se ukázalo jako zásadní prohřešek.

Nindžové, zabijáci ze stínů, bojovníci, kteří nechtěli bojovat. Kdo skutečně byli?

Boj s technologií

Letoun se vznesl z Arlandy v 8:47 a už po 25 vteřinách zaregistrovali piloti neobvyklý hluk a vibrace pocházející od pravého motoru. V tu chvíli kapitán Stefan Rasmussen a první důstojník Ulf Cedermark netušili, že nedostatečně rozpuštěný led poškodil lopatky turbín a špatné proudění vzduchu do kompresorů způsobilo jejich odstavení.

Rasmussen zkusil snížit výkon, ale nepočítal s novinkou na palubě – automatický systém ATR (Automatic Thrust Restoration, automatické zvýšení tahu) opět zvýšil otáčky. Po další půlminutě byl postižen i levý motor a minutu a čtvrt po vzletu s dvouvteřinovým odstupem oba motory vysadily.

Lež o Lidicích: Poněmčení dětí bylo eufemismem, 82 jich nacisté udusili plynem

Pomoc cestujícího kapitána

Letoun se 123 cestujícími a 6 členy posádky se nacházel v tu chvíli ve výšce 980 metrů. Což bylo málo na to, aby se Rasmussen pokusil stroj otočit. Situaci rovněž komplikovala nízká oblačnost.

Dvojici v pilotní kabině se dostalo nečekané pomoci, dostavil se do ní cestující kapitán Per Holmberg a podařilo se mu nahodit systém APU, čímž do části přístrojů opět proudila energie, ale vyhráno zdaleka nebylo. Levý motor vzplanul, podařilo se ho uhasit. Z oblačnosti se letadlo vynořilo pouhých 270 metrů nad zemí a pokračovalo v klouzavém letu – v tu chvíli bylo jasné, že jedinou nadějí na přežití je nouzové přistání.

Jak přistání dopadlo a kolik pasažérů přežilo? A proč kapitán Rasmussen oslavovaný jako hrdina s létáním skoncoval? Dočtěte si článek a podívejte se na video na abicko.cz >>>

Proč Habsburkové popravili 27 „českých pánů“? A kdo se popravě vyhnul?
Samurajové: fakta a mýty. Kde se vzali japonští elitní bojovníci a kdo byla samurajka…

Robert Pavelka




Diskuse ke článku

 

Kurzy měn
25,690
22,210
28,660
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější