Západní automobily ve službách sovětské milice.

Západní automobily ve službách sovětské milice. Zdroj: Flashbak

Západní automobily ve službách sovětské milice.
Západní automobily ve službách sovětské milice.
Západní automobily ve službách sovětské milice.
Západní automobily ve službách sovětské milice.
Západní automobily ve službách sovětské milice.
15
Fotogalerie

Milice v SSSR hlídala socialismus v západních autech, ta sovětská byla příliš pomalá a nespolehlivá

Za komunistického režimu byste v Sovětském svazu na silnicích jen těžko viděli vozy jiné než ze zemí východního bloku. Výjimku tvořily bezpečnostní složky, které naopak nakupovaly auta ze Západu běžně a ve velkém. Ta „socialistická“ totiž byla pro jejich potřeby pomalá a málo spolehlivá.

První západní vůz vstoupil do služeb sovětských milicí na konci šedesátých let minulého století. Jednalo se o Ford Galaxie, který byl dodán dokonce s americkým policejním vybavením, včetně majáků a sirén. Dalším přírůstkem byl na počátku let sedmdesátých luxusní západoněmecký Mercedes W108.

O dodávky sovětským bezpečnostním složkám projevila později zájem i další západoněmecká automobilka – BMW. V roce 1973 uspořádala v SSSR výstavu, kde veřejnosti a hlavně budoucím odběratelům své vozy představila. Sovětská milice později desítky „bavoráků“ do svých služeb zařadila.

Vozy Mercedes a BMW Ve své době patřily na sovětských silnicích k nejrychlejším. Domácí Volha 24 dosahovala nejvyšších rychlostí kolem 170 kilometrů v hodině, německé vozy byly bez problémů schopny vyvinout rychlost až přes 200 kilometrů za hodinu. Další jejich nespornou výhodou bylo pohodlí, ve kterém auta vyrobená v SSSR značně převyšovaly.

Vedle Mercedesu a BMW se během sedmdesátých a osmdesátých let dostaly do služeb milice i vozy Nissan, Opel, Audi, Renault a Volvo. V dobách SSSR působily na silnicích velmi exoticky, pro běžné obyvatele Sovětského svazu začaly být západní vozy dostupné až po pádu komunistického režimu.