Stalinova transpolární magistrála: Co zbylo ze sovětské železnice smrti? | Reflex.cz
nahoru

Stalinova transpolární magistrála: Co zbylo ze sovětské železnice smrti?

Johana Kudrnová18. července 2018 • 15:50
Stalinova transpolární magistrála: Co zbylo ze sovětské železnice smrti?
foto: Flickr

Stovky kilometrů železnice, položené vězni ze sibiřských gulagů ve 40. a 50. letech, jsou dnes zapomenutým reliktem Sovětského svazu. Tisíce tun železa byly z velké části ponechány na pospas krutým polárním podmínkám. Jejich zkáza připomíná útrapy 120 tisíc lidí, kteří na stavbě Stalinova monstr projektu položili život nebo si z ní odnesli doživotní následky. Proč se sovětský vůdce pro stavbu 1300 kilometrů dlouhé trati, vedoucí přes řeky Ob a Jenisej, rozhodl?

Za plánem pokořit sibiřskou přírodu a zjednodušit dopravu v oblasti protknuté nechvalně proslulými gulagy stála především Stalinova touha předvést, že dokáže cokoliv. Dobýt neznámé, cizí a zatím nepokořené chtěl prostřednictvím výstavby transpolární magistrály Salechard-Igarka, známé také jako Stalinbahn nebo železnice smrti.

Výstava, která vzbudila údiv: Lidé v Sovětském svazu poprvé uviděli západní zboží

Existence rostoucí železnice byla před veřejností dlouhá léta utajena. Procovali na ní pouze vězni gulagů, kteří neměli tajný plán komu vyzradit. Fotografie z polární oblasti dnes ukazují, v jakých podmínkách vězni při stavbě železnice přežívali. Na dřevěných pryčnách vedle sebe usínali podvodníčci, těžcí zločinci i političtí vězni.

Stavba započala čtyři roky po konci druhé světové války. Hlavním dohlížitelem byl jmenován Vasilij Barabanov. Stavělo se v obou směrech – na úseku směřujícím na východ pracovala skupina z 501. pracovního tábora, směrem na západ z města Igarka postupoval 503. tábor. V plánu bylo vybudovat 28 stanic a 106 odstavných kolejí.

I toto je Rusko: Fantastická galerie národů Sibiře, bohužel některé z nich vymírají

Největšími překážkami železnice byly mohutné sibiřské řeky Ob a Jenisej, přes které měly být vlaky v létě převáženy trajektem a v zimě měly být na zamrzlou plochu pokládány dočasné koleje. Bez problémů se však neobešla ani výstavba v močálovitých oblastech.

Vězni zde podklad pro železnici tvořili z tzv. hatí, další zpevnění představovaly fašiny, písek a podkladový štěrk. Extrémně nestabilnímu podloží se ale i tak muselo prakticky neustále vyhýbat, železnice se proto vyznačuje častými zatáčkami.

Tohle uvidíte jen v Rusku. Snímky, které ukazují jeho nejupřímnější tvář

Na stavbě se podílelo 120 tisíc vězňů, kteří zde v zimě pracovali ve více než 30° mrazech. V létě pak byly mokřady zahalené hejny komárů a mušek přenášejícími nemoci. Příděly potravy byly nedostačující a práci jim v drtivé většině neusnadňovala žádná těžká technika. Na práci zde byla na konci 40. let nasazena také například většina válečných zajatců po návratu z Německa.

Stavba transpolární magistrály byla zastavena po Stalinově smrti v roce 1953. Z 1300 kilometrů bylo v té době dokončeno 698. V přepočtu na dnešní ceny stála sto miliard dolarů. Na pospas krutým sibiřským podmínkám bylo v 50. letech ponecháno až 50 tisíc tun železa. Na to, co z „železnice smrti“ zbylo, se však lidé jezdí dívat dodnes.

Na fotografie transpolární magistrály se můžete podívat v galerii:

2. světová válka očima židovských fotografů. Historik objevil dosud nepublikované snímky
Ruská svatba: Nevkus a pochybná snaha o umění aneb Snímky, které vás zaručeně pobaví




Vybíráme z placeného obsahu
PREMIUM X Zelený Raoul: Putin vymývá mozky. Seriál Černobyl lže o sovětské propagandě
PREMIUM X Jen si tak mňouknout: Od kočičin po Babiše aneb Stručné dějiny českých demonstrací
PREMIUM X Děkuji, že jste mi pomohl, soudruhu. Jak legenda českého big beatu Kosťa Ruchadze utekl fízlům přímo na Západ
PREMIUM X Kdo to všechno zaplatí? Možné scénáře kolem auditů na dotace Evropské unie
PREMIUM X Obrácení hříšného Polykače: Z pašeráka, který v žaludku převážel hašiš, se stal pracující vzorný otec

Mezinárodní filmový festival Karlovy Vary 2019

Program Jak koupit vstupenky a passy Hosté a hvězdy Historie Ubytování během festivalu Brigáda Hlavní soutěž Soutěž dokumentů Filmy 2018

54. ročník Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary začne v pátek 28. června. Mimo soutěže se představí řada nejen českých premiér. Časopis Reflex přiveze unikátní film Moje Svoboda. Hlavní hvězdou festivalu bude americká herečka Julianne Moore. Do Varů se po dvou letech vrací i Casey Affleck a mezi hvězdami bude i Patricia Clarkson.


Diskuse ke článku

 

Nejčtenější komentáře
Články odjinud
Nejčtenější