Video placeholder
Trailer k filmu Ucho | Zdroj: CS Film
Slabost pro němou tvář.
Karel Kachyňa měl rád lidi i zvířata. Byl však náročný a přísný. Psům ovšem dovolil nejvíc...
1970: Režíruje Radka Brzobohatého.
Původním oborem mu byla kamera.
1973: Předehrává, jak bude vypadat následující obraz. Filmová romance Láska. Škoda, že se příliš nereprízuje.
8 Fotogalerie

Krutost dějin, kouzlo dětství a velké ženské role. Režisér Karel Kachyňa by oslavil sté narozeniny

Vojtěch Rynda
Diskuze (1)

Své nejsilnější snímky natočil po boku filmařů československé nové vlny, na rozdíl od většiny z nich ale dokázal na své umělecké úspěchy navázat i po listopadovém převratu. Spojoval lyrické vidění světa se zobrazováním lidské krutosti v náročných historických obdobích. Dal životní role řadě českých hereček, ale měl velký cit i pro režii dětí. A jeho bohužel jen několikaleté tvůrčí partnerství se scenáristou Janem Procházkou patří k nejsilnějším tandemům v tuzemské kinematografii. Před sto lety se narodil režisér Karel Kachyňa.

V Kachyňově filmografii stojí bok po boku například filmy Ucho a Už zase skáču přes kaluže – oba uvedené v roce 1970 a natočené ve spolupráci se scenáristou Janem Procházkou a kameramanem Josefem Illíkem. První je dusivá, klaustrofobická psychologická studie dvou lidí hroutících se pod tlakem represivního státního aparátu i vlastní paranoie. Druhé hořkosladce lyrický příběh z otevřené moravské krajiny, v němž chlapec odhodlaně bojuje s tělesným postižením. Obžaloba totalitního režimu i oslava odhodlání, rozklad mysli dvou dospělých lidí i citlivý pohled do dětské duše – Kachyňa exceloval v obojím.

Asi nejznámější a divácky nejoblíbenější jsou jeho adaptace textů Oty Pavla Zlatí úhoři (1979) a Smrt krásných srnců (1986), to už byl však Kachyňa ve třetí čtvrtině své kariéry. Spolu s jiným bytostným moravským lyrikem, Vojtěchem Jasným, začínal poněkud paradoxně u angažovaného dokumentu v armádním filmu. Coby (původně) přesvědčený komunista natočil několik prorežimních filmů v čele se známým Králem Šumavy (1959), spolu s politicky angažovaným Procházkou však postupně začal režim a jeho ikonografii zpochybňovat.

Zásadní byl v tomto smyslu jejich snímek Ať žije republika (1965), který nahlížel konec druhé světové války očima malého venkovského chlapce a razantně se postavil proti vnucovanému příběhu o sovětských osvoboditelných nadšeně vítaných československými občany. Absurditu ideologií  a válečného běsnění ukazuje i Kočár do Vídně (1966) s ranými životními výkony Ivy Janžurové a Jaromíra Hanzlíka. Syrová Noc nevěsty (1967) s vynikající Janou Brejchovou pak vyvracela iluze o kolektivizaci. Ve zmíněném Uchu (1970) Kachyňa vytěžil maximum z Jiřiny Bohdalové, jejíž souhra s Radoslavem Brzobohatým tu připomíná herecký ohňostroj Elizabeth Taylor a Richarda Burtona z podobně sevřeného psychologického dramatu Kdo se bojí Virginie Woolfové? (1966).

Filmy dvojice Kachyňa – Procházka patří k tomu nejlepšímu, co v československé kinematografii vzniklo, tvůrčí partnerství však ukončila scenáristova předčasná smrt; uštvaly ho normalizační praktiky. Režisér, jako řada jeho kolegů upadlý v nemilost režimu, našel prostor k realizaci mimo jiné v tvorbě pro děti; například jeho adaptace Marie Majerové (Robinsonka, 1974) nebo H. Ch. Andersena (Malá mořská víla, 1976), natočené se scenáristou Otou Hofmanem, si dokázaly i v omezených podmínkách udržet vysokou úroveň. K citlivé tvorbě pro děti dostával prostor i v televizi, kde natočil filmy jako Počítání oveček (1981) a Duhová kulička (1985). V 80. letech měl také divácký úspěch se snímky z lékařského prostředí Pozor, vizita! (1981) nebo Sestřičky (1983).

V Sestřičkách objevil herečku Alenu Mihulovou, s níž se později i oženil. Po řadě jiných titulů ji Kachyňa obsadil do svého pozdního vrcholu – minimalistického venkovského dramatu Kráva (1993), v němž se vrátil k předloze Jana Procházky. Povedená je také jeho adaptace milostné novely Ivana Olbrachta Hanele (1999). Z Kachyňovy porevoluční tvorby je dále zásadní seriál Vlak dětství a naděje, v němž režisér nechal zazářit zejména Helenu Růžičkovou.

Na sklonku kariéry Kachyňa usiloval o natočení filmu podle knihy Bohumila Hrabala Obsluhoval jsem anglického krále. Tu nakonec zfilmoval expert na Hrabalovy adaptace Jiří Menzel. Lze se jen domnívat, jak by jeden z klíčových tuzemských románů 20. století vypadal v Kachyňových rukou; rozhodně však platí, že filmař tak citlivě, ale zároveň nekompromisně zachycující mnohdy problematické chování „malých velkých“ českých lidí na pozadí historických událostí, byl pro „Anglického krále“ lákavou volbou.

Vstoupit do diskuze (1)