nahoru

Hanbaté a ošklivé. Baletky 19. století čelily v intimních situacích skutečného života neúprosné kritice

venu 22. prosince 2021 • 06:30

Co dělají tanečnice, když se na ně nikdo nedívá? Jak vypadají po vystoupení? Tak přesně těmito otázkami byl fascinovaný jeden ze slavných malířů impresionismu - Edgar Degas. Veřejnost svými obrazy baletek ale spíš pobuřoval. Podle jejího názoru byly totiž ženy, zachycené v intimních chvilkách, ošklivé.

Edgar Degas rád na svých plátnech zachycoval baletky po jejich celodenním tančení. A na obrazech zachycoval realitu. Tanečnice nebyly upravené, nalíčené a načančané, jako při svých vystoupeních. Naopak. Byly zpocené, ztrhané a unavené. Za to také autor schytal pořádnou dávku kritiky. Kdo by se chtěl, podle názoru veřejnosti, dívat na ošklivé baletky?

Malíř chtěl ale pouze zachytit to, jak se člověk chová a pohybuje, když ho nikdo nevidí. Opakujícím se motivem v jeho tvorbě jsou ženy, které se koupou. Jeden z nejznámějších koupacích obrazů je dílo zvané Umyvadlo -  dívka bez tváře se sklání, aby po sobě utřela místo koupele, a její póza není nikterak elegantní a kráse a vznešenosti baletek při tanci se absolutně nepodobá.

venu




Diskuse ke článku
Diskuze se zobrazují pouze uživatelům, kteří jsou přihlášeni na Facebooku a odsouhlasili cookies. Pokud pod články nevidíte diskuze, zkontrolujte prosím toto nastavení.