nahoru

Most! do ČT propašoval politickou nekorektnost. Seriál štěká, ale nekouše, syrovost je jen zdánlivá

Vojtěch Rynda 8. ledna 2019 • 07:00
Trailer na seriál Most! České televize
• video: 
Česká televize

Komediální seriál Most! se do dějin zapíše tím, že do vysílání veřejnoprávní České televize ve velkém propašoval vulgarismy a politickou nekorektnost, a to podle vysílacího schématu už před desátou večerní. (První díl běžel na ČT1 7. ledna od 21:05.) Co dalšího v něm ale scenárista Petr Kolečko a režisér Jan Prušinovský nabízejí?

Prušinovský s Kolečkem jsou spolu podepsaní například pod seriály Trpaslík, Čtvrtá hvězda nebo Okresní přebor. Pro jejich díla je typická přítomnost většího množství postav, které vytvářejí jakousi komunitu, zakotvenost v nižším sociálním prostředí a ochota nebrat si kvůli drsnějším výrazům servítky.

Takový je i Most!. Vykřičník z názvu trčí nejspíš proto, aby se seriál odlišil od skandinávské krimisérie Most; jiné jméno nepřipadalo v úvahu, protože s prostředím severočeského města dílo stojí a padá. V Mostě na dohled od sociálního dna přežívá skupina outsiderů, které spojuje postava Luďka Říhy. „Luďan“ přišel o práci, dům mu padá na hlavu, má dluhy, exmanželka ho nesnáší a syn se k němu moc nezná. Dny tráví v sídlištní putyce Severka, kde popíjí s hospodským Edou, romským popelářem Frantou, neúspěšným podnikavcem Čočkinem a exkomunikovaným farářem. Kolem tohoto centra dění se pohybují také majitelé autoservisu a myčky Julišovi, místní boss Roman Vepřek, Luďkova bývalka Ilona, syn Tonda a další postavy.

Ospalé přežívání ze dne na den naruší návrat Luďanova bratra Pavla, který se nechal přeoperovat na Dášu. Atraktivní a energická žena v rodném městě narazí na řadu předsudků.

Nevyrovnaná kvalita

Předsudky jsou něco, čemu chce Most! prostřednictvím ožehavého humoru takzvaně „nastavovat zrcadlo“. Slogan seriálu zní: „Tam, kde se bojí bílí černých, hloupí chytrých, Češi Němců, muži žen, heterosexuálové transsexuálů, Mostečáci Litvíňáků. A všichni samoty.“ Most! bohužel působí, jako by vznikl právě podle tohoto schématu, a ne naopak. Už nastavení figurek na hrací ploše je poněkud umělé: Ilonin nový partner je Němec, aby se odškrtlo národnostní téma, Eda je rasista, ale Frantu k sobě do podniku pustí, aby měl Kolečko větší prostor pro rádoby nekorektní vtipy o cikánech atd.

Tvorba nesmírně plodného Kolečka (vedle televizních seriálů píše i divadelní hry a nyní se pustil do režie celovečerního filmu Přes prsty) je sice ve snaze o nekorektnost konzistentní, ale co do kvality nevyrovnaná. Linii scenárista drží v tom, že velká většina jeho postav je prostě nesympatická. Řečeno slovníkem Mostu – za většinu svých průserů si Luďan může sám, protože je prostě kretén a chová se k ostatním jako hovado. Fajn, ale proč se na to koukat? Sympatie z mužského osazenstva vzbuzuje leda Franta, který se snaží vést normální život. Opačným extrémem než Luděk je pak Dáša, andělské stvoření s neutuchajícím elánem, jehož schopnost ustát hrubé zacházení a přetáhnout všechny na svoji stranu je poněkud nadpřirozená.

Herci ze seriálu Most!: Co si myslí o svých postavách >>>

Erika Stárková jako tank rozjetý z kopce

Uvěřitelnost Dáše dodává Erika Stárková, obrovský herecký objev; kdyby kvůli ničemu jinému, tak kvůli jejímu výkonu Most! bohatě stojí za vidění. Stárková je jako žhnoucí kulový blesk, tank rozjetý z kopce a rock'n'rollová kapela na stadionovém pódiu v jednom. Ale jestli stojí Dáša v opozici s Luďkem v rámci příběhu, totéž platí i o hercích: Martin Hofmann v roli Luďana zbytečně tlačí na pilu, má jen jeden znechucený výraz a působí spíš jako nechtěná karikatura, podobně jako Hofmannova postava „čističe“ v nedávném seriálu Rédl.

Ostatní postavy jsou obsazené citlivě s větší či menší dávkou překvapení. Výborní jsou hlavně Jitka Čvančarová v roli oráchlé a vulgární Ilony, Leoš Noha jako Roman nebo Zdeněk Godla (Franta). Natáčelo se přímo v Mostě, ale autentická prostředí se tlučou se scénářem, který zápletky tahá až zpoza rohu (zmizelý pes za desítky tisíc korun) a snaží se o hlášky za každou cenu.

Máte na to?

Kolečkově a Prušinovského sociální crazykomedii by prospělo, kdyby byla míň „crazy“ a víc se držela sociálních témat, ke kterým zvoleným prostředím i rozvržením postav z okraje společnosti ukazuje. Tomu mohl napomoct Prušinovský, jehož režie je (zejména v práci s herci) bezchybná a který naznačovaného poměru docílil v téměř dokonalém filmu Kobry a užovky. Mostu přinejmenším v prvních několika dílech chybí aspoň náznak mrazivosti, tragiky, tíhy skutečnosti, tedy toho, co v Kobrách a užovkách poskytovalo humoru tolik potřebnou protiváhu.

„Řekněte prdel!“ dělal si kdysi v písni Máte na to? legraci herec a muzikant Jiří Schmitzer, který v seriálu ztvárnil starého Juliše. Most! jako by všemi těmi čuráky, kokoty, prdelemi a debily v dialozích chtěl ukázat, že na „to“ taky má, ale vyznívá to poněkud gymnaziálně. Most! je pes, který štěká, ale nekouše. Nenese v sobě žádné varování ani nebezpečí. Vykřikuje „prdel, prdel, prdel!“, protože ví, že se mu nic nestane. Jeho postavy jsou nesympatické chtěným způsobem, aby byly paradoxně roztomilé: jako fotky „nejhnusnějšího psa“ na internetu, jako záměrně oškliví plyšoví mazlíčci. Škoda, Most! mohl aspoň ukázat zuby.

Vojtěch Rynda




Diskuse ke článku
Diskuze se zobrazují pouze uživatelům, kteří jsou přihlášeni na Facebooku a odsouhlasili cookies. Pokud pod články nevidíte diskuze, zkontrolujte prosím toto nastavení.