Slavnostní zakončení 59. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary

Slavnostní zakončení 59. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary Zdroj: Zbyněk Pecák

Slavnostní zakončení 59. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary
Slavnostní zakončení 59. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary
Slavnostní zakončení 59. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary
Slavnostní zakončení 59. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary
Slavnostní zakončení 59. ročníku Mezinárodního filmového festivalu Karlovy Vary
17 Fotogalerie

Karlovarský festival má nečekaného vítěze. Hlavní cenu odnáší česko-slovenský film o divoších ze Šumavy

Vojtěch Rynda
Diskuze (3)

Nejlepším filmem Hlavní soutěže letošního MFF Karlovy Vary se stal poetický česko-slovenský dokument Raději zešílet v divočině režiséra Mira Rema. Zvláštního uznání se dočkala debutující Kateřina Falbrová za výkon v rovněž česko-slovenském dramatu Sbormistr. Velká cena soutěže Proxima putuje do Bangladéše za film Písečné město. Křišťálový glóbus za mimořádný umělecký přínos světové kinematografii převzal švédský herec Stellan Skarsgård, Cenu prezidenta za přínos české kinematografii střihač Jiří Brožek.

„Je nefér stát tu sám, film není o režisérovi, ale o tom, být spolu,“ poznamenal na pódiu Velkého sálu hotelu Thermal Vytautas Katkus, když převzal Cenu za režii snímku Návštěvník. „Filmy ukazují, jak jsme všichni křehcí – a že to je dobře,“ řekla za celou porotu Hlavní soutěže švédská herečka Tuva Novotny. „Změnila jsi mi život,“ vzlykla Pia Tjelta, oceněná za ženský herecký výkon v norském filmu Neříkej mi mami, směrem k jeho scenáristce, režisérce a své kamarádce Nině Knag. Na pódiu i v sestřizích tvorby oceňovaných osobností dále padala vznosná slova o sounáležitosti, o síle kinematografie a víře v ni.

Stejně jako zahájení letošního ročníku se i closing zároveň obloukem vyhnul patosu hrozícímu z okázalého truchlení za nedávno zesnulým dlouholetým prezidentem akce Jiřím Bartoškou. „No jo. Pan Bartoška, po tom se mi bude stýskat. Ten nás dokázal tak krásně poslat do prdele,“ ocitoval tradiční moderátor Marek Eben výrok jakéhosi údržbáře z Thermalu. Eben se tentokrát nepokoušel atakovat politickou korektnost a byl chvályhodně civilní, jeho majstrštykem – který si pochválil sám – bylo bezchybné skloňování dlouhých hispánských jmen některých laureátů.

Sympaticky při zemi – jakkoliv se pochopitelně dočkali ovací vestoje – ceremoniál drželi dva nesoutěžní ocenění, zmínění střihač Jiří Brožek a herec Stellan Skarsgård. „A za závěr bych chtěl poděkovat Jirkovi Bartoškovi, který pro mě tuhle cenu vymohl,“ zněla Brožkova druhá a poslední věta. „Ještě jsem neumřel!“ usadil pak tleskající obecenstvo Velkého sálu Skarsgård, jehož impozantní medailón z rukou Jana Mattlacha a Petra Kozáka přetékal láskou, válkou, smrtí, vinou, trestem a požitkářstvím.

Potlesku vestoje se v jednom z nejsilnějších momentů večera dočkaly i íránské ženy utlačované tamním režimem. Vyzval k tomu Soheil Beiraghi, režisér snímku Bezpráví, který získal Zvláštní cenu poroty. „Děkuju íránským ženám, že se nebojí. Naučily mě nemít strach. Není třeba je litovat – tak prosím povstaňme a zatleskejme jim,“ řekl.

„Kdo by to byl řekl, že ta mimoňka z castingu, na který přišla ve dvanácti letech, bude jednou stát tady,“ řekla pak Kateřina Falbrová, jež za ztvárnění hlavní role ve filmu Ondřeje Provazníka Sbormistr obdržela Zvláštní uznání. „Mladá Kateřina podává citlivě subtilní herecký výkon, který je zároveň ryzí písní zlomeného srdce a soucitu s mnoha mladými dívkami, které se staly obětí zneužívání a jejichž příběhy její postava prožívá,“ znělo zdůvodnění poroty. Cenu za mužský herecký výkon má Àlex Brendemühl za roli ve španělském titulu Až se z řeky stane moře; poslal videozdravici. Druhou trofej za režii – ex-aequo – si odváží Nathan Ambrosioni se snímkem Z lásky.

Křišťálový glóbus za nejlepší film pak letos vybojoval slovenský filmař Miro Remo s dokumentem Raději zešílet v divočině, inspirovaným stejnojmennou knihou Aleše Palána a Jana Šibíka o svérázných lidských samorostech ze Šumavy. „Děkuju Aleši Palánovi, že mě dovedl do toho šíleného světa a my v něm mohli svobodně tvořit,“ řekl Remo. A svobodu ve svém zdůvodnění vyzdvihla i porota: „Vtipná filmová pohlednice vzdávající hold mizejícímu umění zůstat sám sebou. Tento úchvatně vynalézavý dokument představuje portrét dvou neustále se hašteřících bratrů-dvojčat žijících podivínským způsobem na zchátralém statku mimo civilizaci. (…) Je to zkrátka pocit svobody.“

Diváckou cenu deníku Právo na letošním ročníku získal s průměrnou známkou 1,06 záznam monologů Jiřího Bartošky Musíme to zarámovat!, který festival i zahajoval. Počin, pod kterým jsou jako režiséři podepsaní Milan Kuchynka a Jakub Jurásek, se přitom ani jednou neocitl v první desítce snímků nejlépe hodnocených diváků. Na druhé místo sesadil ukrajinský dokument 2000 metrů do Andrijivky, který do té doby dlouhodobě vedl.

Jubilejní 60. ročník MFF Karlovy Vary proběhne ve dnech 3.–11. července 2026; zároveň půjde o oslavu 80. výročí založení přehlídky.

Vstoupit do diskuze (3)