Video placeholde

Filmový producent Strnad: Jsme obětí vlastního úspěchu, zahraniční producenti čekat nebudou

Ve Varech se o tom diskutovalo zdaleka nejen v kuloárech: Státnímu fondu kinematografie chybějí finance v systému filmových pobídek, systém kolabuje a hrozí, že stát přijde o zhruba 9 miliard ročně, jež u nás zahraniční štáby utrácejí. Návštěvnost českých kin navíc negativně ovlivňuje stále silnější přítomnost streamingových platforem v zemi (od Netflixu až po Disney+), pro které chybí řádná legislativa, za což státu hrozí pokuta z prodlení. „Největší prioritou je ale systém pobídek,“ říká ve Varech producent Pavel Strnad.

„Systém pobídek je jednoduchý,“ vysvětluje producent ze společnosti Negativ Film Productions a člen představenstva Asociace producentů v audiovizi (APA). „Všichni zahraniční producenti, kteří přicházejí do České republiky točit, dostávají od státu zpátky 20 procent z toho, co v ČR utratí. Tato vratka je motivací, aby sem přišli natáčet a filmový průmysl díky tomu roste zhruba 15 procent ročně. Loni byl objem zahraničních zakázek rekordní, dosáhl skoro 9 miliard,“ uvádí Strnad.

Zdůrazňuje však, že dosavadní systém filmových pobídek je od 3. ledna roku 2022 uzavřen, zmrazen, neb do něj vláda nevložila dostatek peněz. Hrozí tedy, že zahraniční produkce přestanou v ČR pracovat - Česko totiž v tomto aspektu soupeří s ostatními evropskými zeměmi, z nichž mnoho má systém filmových pobídek stabilní a hlavně funkční.  

Česká republika je tak vlastně obětí svého vlastního úspěchu: „Díky filmovým pobídkám tady audiovizuální průmysl kontinuálně roste od roku 2010, kdyby by pobídky zřízeny, a teď už ty prostředky vyhrazené ve státním rozpočtu nestačí,“ říká Strnad o systému, jež přispívá do státního rozpočtu díky daním a sekundárním efektům; práci navíc přináší na 20 000 lidí ročně.

„Záleží na každém dnu, protože zahraniční producenti, kteří hledají místo pro natáčení svých projektů, čekat nebudou,“ apeluje Strnad s tím, že například v Polsku jsou filmové pobídky 30procentní a i některé další země nabízejí 25-35 procent. „Každý den, kdy je systém pobídek zavřený, nahrává ostatním konkurentům,“ apeluje čtyřnásobný držitel Českého lva (za filmy Rok ďábla, Štěstí, Protektor a Bába z ledu) i dvojnásobný držitel ceny Evropské filmové akademie (za snímky René a Alois Nebel) a dodává: „Systém potřebuje zreformovat, je příliš složitý. Do té doby, než ta reforma přijde, je dobré najít nějaké dočasné řešení.“

Novela o platformách?

Dobrá situace není v Česku ani v oblasti streamingových platforem. V Evropě se vede aktuálně dialog o audiovizuálních službách, respektive o směrnici přijaté v roce 2019, která mimo jiné umožňuje členským státům uložit globálním streamingovým platformám povinnost odvádět peníze do národních fondů kinematografie. České republice ale implementace této evropské směrnice chybí: měla být přijata do září roku 2020, což Česko nestihlo a hrozí mu za to pokuta. „Jak jsem pochopil z vyjádření pana ministra, snad se ta pokuta podaří odvrátit, ale je tam bohužel dvouleté prodlení,“ říká Strnad. Současné streamingové platformy (už od roku 2016 Netflix, později HBO Max, Apple TV+, Amazon Prime či nejnověji Disney+) tudíž v ČR stále zůstávají bez závazků vůči domácí audiovizuální tvorbě. Očekává se navíc, že streaming bude mít velký dopad na návštěvnost kin. „My tady máme v ČR systém, kdy komerční televize přispívají dvěma procenty do Státního fondu kinematografie. Přispívají i kina či distributoři, takže si myslíme, že i streamingy by měly do toho systému přispívat 2 procenty svých příjmů,“ uzavírá Strnad.