„Největší skok je v tom, jak to auto funguje. Dneska už nemusíte zoufale hledat nabíječky a složitě plánovat trasu,“ říká šéf prodeje a marketingu dodávkových vozů Mercedes-Benz v ČR František Mühlfeit

„Největší skok je v tom, jak to auto funguje. Dneska už nemusíte zoufale hledat nabíječky a složitě plánovat trasu,“ říká šéf prodeje a marketingu dodávkových vozů Mercedes-Benz v ČR František Mühlfeit Zdroj: Nguyen Phuong Thao

Auto si dnes nabíjení naplánuje samo, říká František Mühlfeit z Mercedes-Benz

Adéla Nosková
Diskuze (0)

František Mühlfeit, šéf prodeje a marketingu dodávkových vozů Mercedes-Benz v České republice, působí u značky už třicet let. Elektromobilitu vnímá nejen jako technologický pokrok, ale i jako šanci na lepší podnikání. Ve spolupráci s E.ON rozvíjí nabíjecí infrastrukturu pro firmy a s úsměvem říká, že budoucnost elektrických dodávek už dávno není sci-fi. Je to realita, na kterou se vyplatí být připraven.

Vzpomněl byste si ­ještě, co vás před těmi třiceti lety přivedlo ke značce Mercedes-Benz?

Byl jsem vždycky fascinován německými automobilkami, především Mercedesem a BMW. Studoval jsem konstrukci automobilů a po návratu z vojny jsem si tehdy sepsal seznam značek, kde bych chtěl pracovat, a postupně je obcházel s vlastním životopisem – žádné inzeráty ani portály nabízející pracovní příležitosti. U Mercedesu-Benz zrovna sháněli technika pro náhradní díly a to mi přišlo blízké vzhledem k mému vzdělání. Nastoupil jsem v době, kdy firma v Česku právě přecházela pod přímé zastoupení továrny a všechno se budovalo od nuly. Bylo to podobné dnešním startupům: rychlý růst, improvizace, nastavení nových procesů.

Jak vypadaly vaše začátky na pozici technika pro náhradní díly?

Byla to doslova práce od píky. Neexistovala předchozí struktura, všechno jsme si museli sami nadefinovat. Se dvěma kolegy jsme si sepsali si, co všechno by ta role měla obnášet – technickou podporu pro dealerskou síť ve všech ohledech. V průběhu roku jsme postupně vytvořili plno­hodnotnou metodiku a systém. Bylo to neuvěřitelně tvůrčí období. Během prvního roku se podařilo zavést elektronický katalog náhradních dílů, což tehdy byla naprostá novinka, do té doby se pracovalo s mikrofiši (foto­mechanicky zmenšená kopie původního dokumentu;  pozn. redakce). Byli jsme jeden z prvních trhů v Evropě, kde se to podařilo.

Letos slavíte u Mercedes-Benzu třicet let. Co vnímáte za tu dobu jako největší přelom v automobilovém byznysu?

Za tu dobu bych zmínil dva zásadní momenty. Prvním bylo zavádění elektronických řídicích systémů do aut, což začalo zhruba před pětadvaceti lety. Na první pohled to nebylo vidět, ale auta se tím úplně změnila. Dřív třeba tlačítko na stažení okýnka přímo spínalo motor, dnes jen pošle pokyn přes datovou sběrnici. To otevřelo cestu k funkcím, jako jsou dotykové displeje, které dnes bereme jako samozřejmost. Druhým velkým milníkem je nástup elektromobility a globalizace trhu. Automobilky dnes musí vyrábět paralelně spalovací i elektrická auta a zároveň reagovat na velmi odlišné požadavky jednotlivých trhů: Evropa, Amerika, Asie. K tomu se výrazně zpřísnily homologace a zkrátily životní cykly modelů. Celková komplexita automobilového průmyslu je dnes úplně jinde než před třiceti lety.

Když srovnáte první elektrickou dodávku Vito E-Cell s dnešním eSprinterem, v čem je největší rozdíl?

Největší skok je v tom, jak to auto funguje. Dneska už nemusíte zoufale hledat nabíječky a složitě plánovat trasu. Auto ji dle vašich požadavků v řádu vteřin velmi přesně naplánuje, a to samozřejmě včetně nabíjení, a ukáže vám, kolik procent baterie budete mít v cíli. Dokonce vám může nabíječku i na dálku rezervovat. To je obrovský pokrok v komfortu a bezstarostnosti. Navíc dojezd a rychlost nabíjení jsou dnes na úplně jiné úrovni než před deseti lety.

Vaším cílem je, aby v roce 2030 tvořily elektrické dodávky více než polovinu prodaných vozidel. Jak těžké je zákazníky přesvědčit o elektromobilitě?

Je pochopitelné, že určitá averze, pramenící především z polopravd šířených po sociálních sítích, existuje. Nejlepší cestou, jak zákazníky přesvědčit, je dát jim auto na týdenní testování. Během toho zjistí, že obavy jsou zbytečné. Řidiči rychle přijdou na to, že jízda s elektromobilem je komfortnější. Pro majitele firem je klíčová ekonomika. Když jim uděláme kalkulaci nákladů, která ukáže úsporu nákladů za čtyři až šest let, vidí jasný finanční přínos. Spokojenost řidičů a nižší provozní náklady jsou kombinace, jež často rozhodne.

Váš projekt s E.ON patří k velmi úspěšným. Co vás k této spolupráci vedlo?

Jednou z největších překážek v přijetí elektromobility bylo nabíjení. Firmy i dealeři řešili, jak nabíjet efektivně a za rozumné peníze. Při jednáních jsme si uvědomili, že potřebujeme partnera, který nabídne zákazníkům komplexní řešení: od instalace wallboxů až po tarify pro veřejné nabíjení. E.ON měl připravený celý balíček a zkušenosti. Prodejce tak nemusí nic řešit, jen předá kontakt a E.ON se postará o nejlepší řešení nabíjecí infrastruktury. Tento model byl tak úspěšný, že se rozšířil z České republiky do celé střední a východní Evropy, a dnes je E.ON naším partnerem pro užitková vozidla napříč Evropou.

Nedávno jste začali více propagovat model eCitan. Pro koho je tento elektrický vůz ideální?

eCitan je skvělý hlavně pro firmy, které operují především ve městě a denně najíždějí zhruba do 250 km. Abychom odbourali obavy zákazníků z budoucího prodeje vozu, nabízíme eCitan v rámci atraktivního operativního leasingu. Zákazník tak přesně ví, kolik bude auto měsíčně stát, a po dvou, třech, čtyřech nebo pěti letech vozidlo jednoduše vrátí. Nemusí řešit náklady na servis nebo jeho zůstatkovou hodnotu ani starosti s dalším prodejem. Díky této nabídce jsme ukázali, že elektromobilitě opravdu věříme. 

Od roku 2026 plánujete stavět nové dodávky na zcela nové platformě VAN.EA. Co tato změna v praxi znamená pro zákazníky, kteří zatím s přechodem na elektromobilitu váhají?

Bude se to týkat všech typů dodávek. Dneska, když se na naše dodávky podíváte, na první pohled nepoznáte, jestli jde o spalovací, nebo elektrické auto. Elektrické verze za posledních deset let udělaly obrovský pokrok, ale stále je ještě prostor pro zlepšení. Ukázalo se, že lepší než současné konstrukce upravovat je vyvinout auto úplně od začátku jako čistý elektromobil, stejně jako je to už dnes běžné u našich osobních vozů. U komerčních dodávek jsou s ohledem na specifický provoz nároky zákazníků naprosto odlišné, proto vývoj trvá déle. Každé drobné zlepšení, které přinese zvýšení efektivity, je v elektromobilitě klíčové. A když takových zlepšení zkombinujete víc, výsledné auto je o desítky procent lepší. Pro provozní vlastnosti i náklady je to zásadní posun.

Na co jste za svých třicet let v Mercedes-Benzu nejvíc hrdý?

Je těžké vybrat jednu věc, ale obecně jsem pyšný na projekty, u nichž jsem byl od úplného začátku – třeba na zavedení řešení, která se pak rozšířila do celé Evropy. Významným krokem pro mě byl i přechod z nákladních vozů na dodávky. Na první pohled se to nezdá, ale všechno je u dodávek jinak: technika, obchodní styl, zákazníci, dealerská síť. Musel jsem se vše naučit od nuly, řídit velký tým a samozřejmě na začátku uspět ve výběrovém řízení. Dnes to vnímám jako jeden z největších kariérních úspěchů. A jsem také hrdý na to, že jsem postupoval přirozeně, ne cílenou ambicí. Vždy mě na další pozici nominovali nadřízení na základě mých dosavadních výsledků, ne proto, že bych si o postup říkal. Stejně tak mě těší dlouhodobé vztahy s našimi dealery a zákazníky, to má pro mě osobně větší hodnotu než pozice v hierarchii koncernu. Tím se určitě liším od většiny korporátních manažerů. Ale nechci to měnit.

Začít diskuzi