Rapid byl prvním modelem, který nesl designový jazyk Jozefa Kabaně

Rapid byl prvním modelem, který nesl designový jazyk Jozefa Kabaně Zdroj: Archív

Jednoduché linie s typickými hranami rapidu sluší.  Jen možná až moc připomíná větší octavii.
Palubní deska působí až moc jednoduše. Příplatkový dekor nebo lepší rádio by tento dojem rozhodně napravily.
Srdcem vozu je motor 1.6 TDI o výkonu 66 kW. I přes absenci plastového krytu není v interiéru tolik slyšet.
Přední sedadla jsou příjemně  tvrdá. Ani po delší cestě vás  z nich nebudou bolet záda.
Zavazadlový prostor o objemu 550 litrů je jedním z hlavních trumfů rapidu. Přístup do kufru příkladný.
5
Fotogalerie

Škoda Rapid Greenline urazí tisíc kilometrů na jednu nádrž

Různé úsporné verze má ve své nabídce prakticky každá automobilka. Domácí Škoda pojmenovala své střídmé modely GreenLine a podle oficiálních údajů umějí tyto vozy jezdit doslova za pár litrů.

Úsporná řada modelů Green­Line zahrnuje kromě octavie nebo superbu také rapid, jejž pohání vznětový čtyřválec 1.6 TDI o výkonu 66 kW. Oproti standardní verzi se stejným motorem dostal úsporný rapid například standardní systém stop-start, snížený podvozek nebo pneumatiky s nízkým valivým odporem. Výsledkem je normovaná spotřeba 3,8 litru na 100 km, což je o citelných 0,6 litru méně než v případě běžné verze. Na papíře vypadají čísla dobře. Až moc dobře. Jaká bude realita?

Můžeme říci, že rapid v provedení GreenLine patří spíše mezi ty vozy, které svým slibům dostojí. S trochou snahy jsme se dostali i pod udávanou spotřebu, což považujeme za skvělý výsledek. Při běžném stylu jízdy ukazoval palubní počítač hodnoty okolo 4,2 litru. Ujet tisíc kilometrů na jednu nádrž tak rozhodně není zcela nemožné.

Motor je sice spjat pouze s pětistupňovou manuální převodovkou s delšími rychlostmi, při jízdě je tedy třeba motor více vytáčet, po velmi krátké době si na to ale zvyknete. Ačkoliv se rádce řazení snaží již tak nízkou spotřebu ještě zkrotit, doporučujeme se jím neřídit. Mnohdy se totiž stalo, že při zařazení vyššího stupně na jeho pokyn klesly otáčky pod 1400/min. a motor se začal dusit.
Těžký motor se nicméně podepsal pod horším komfortem jízdy. Zejména na horším povrchu bylo znát, že přední náprava se ne vždy vypořádala s výtluky, kterých u nás najdeme nespočet. Občas se přidá i hluk od zadní nápravy. Ta je totiž dimenzována tak, aby si byla schopna poradit i s naloženým kufrem o objemu 550 litrů. I přesto ale můžeme hodnotit jízdní vlastnosti rapidu jako nadprůměrné, ostatně jako u dalších škodovek.

Po usednutí do interiéru poznáme, že druhý nejprodávanější model domácí automobilky na českém trhu vznikl především jako kompromis mezi cenou a užitnými vlastnostmi. Jednoduchá palubní deska s černými a šedými plasty svým vzhledem neuchvátí, trochu nápaditosti by neuškodilo. Chybí také funkce automatického dojezdu u spolujezdcova okénka. Pokud se však oprostíme od estetické stránky a zaměříme se čistě na funkčnost, musíme rapid pochválit. Ergonomie ovládacích prvků se drží konzervativní linie, vše tedy najdeme tam, kde jsme zvyklí. Sedadla poskytují dostatek pohodlí, což je vzhledem k určení vozu především jako polykače kilometrů zásadní.

Verze Fresh GreenLine vychází z výbavového stupně Fresh Ambition, oproti němuž je jen o dva tisíce korun dražší. O více než půl litru nižší spotřeba se tak rychle zaplatí. Na druhou stranu se budete muset u úsporné škodovky rozloučit s několika komfortními prvky, příplatková výbava totiž není zrovna rozsáhlá. Je vidět, že uplatnění najde toto provedení zejména ve firemních vozových parcích, kde nízkou spotřebu zajisté ocení. Soukromí zákazníci tak raději sáhnou po levnějším přeplňovaném zážehovém čtyřválci 1.2 TSI.