Berlínský filmový festival /10. – 20. 2./ má za sebou víkend ve znamení 3D, návštěvu Madonny a prezentaci Havlova režijního debutu Odcházení.
Jako gesto vstřícnosti k novým technologiím zařadili organizítoři Berlinale do hlavního programu hned tři snímky natočené ve 3D. Jména tvůrců by měla být posvěcením skutečností, že 3D snímky už nejsou pouťovou atrakcí, ale regulérní cestou otevírající další možnosti kinematografie. Trošku to vypadá, jako by v Berlíně chtěli objevit Ameriku, ale tak to na festivalech chodí, na jednu stranu se tu prezentují ty nejprogresivnější snímky, které během posledního roku vznikly, ale zároveň tu funguje zjevná zdrženlivost zejména vůči novým technologickým postupům. Řadu let trvalo, než začaly velké festivaly brát vážně počítačovou animaci. Bariéru před pár lety prolomil Shrek v Cannes a od té doby tam mají otevřené dveře zejména filmy od Pixaru.
Na titul festivalového deníku Variety pronikl Václav Havel a zpráva o jeho debutu Odcházení. Původně se Havel chystal do Berlína osobně, ale zdravotní stav mu v cestě nakonec zabránil. Takže se žádná velká sláva nekonala, promítl se dvouminutový trailer, vypila se sklenka a šlo se dál. Nicméně producent Jaroslav Bouček si slibuje, že by tu na filmovém trhu mohl najít pro Odcházení zahraničního distributora, zájem o film prý je, Havlovo jméno má stále zvuk. Každopádně bude usilovat o to, aby se Odcházení dostalo na festival do Cannes.