Čím menší lidé, tím vyšší mrakodrapy
Na první pohled to vypadá skoro jako Miami. Panoráma trochu připomíná Vancouver. Mohl by to být i Hongkong nebo nějaké jiné velkoměsto v Asii. Ale není. Je to Panama City. Všechna ta moderní města začínají vypadat – zcela nemoderně – stejně.
Celý svět dnes staví mrakodrapy. Čím větší, tím lepší. Před sto lety byly možná mrakodrapy architektonickými zázraky, ale proč mají takový sex-appeal i dnes, je záhadou, kterou by asi rozšifroval jedině Freud. Speciálně rozvojové země jako by si léčily své ekonomické mindráky erekcí vysokých budov. Říkejme tomu pracovně syndrom malého muže s velkým autem.
Mrakodrapy mají teoreticky v přelidněném světě svůj smysl. Na malém pozemku se do nich vejde hodně lidí, což zní jako dobrý nápad do té doby, než město začne mít problémy s dopravou, ovzduším nebo kriminalitou. Hodně lidí na malém prostoru pak může představovat malé skleněné peklo. Nehledě na to, že snad žádné přelidněné světové město zatím nestaví nové mrakodrapy proto, aby v nich ubytovávalo své masy chudých. Mrakodrapy jsou přece symboly úspěchu.
Ale vraťme se zpět do Panama City. Podle Skyscraper Page, webové stránky o světových mrakodrapech, má Panama v tuto chvíli 127 mrakodrapů (nejvyšší z nich má 346 metrů) a dalších 127 se momentálně staví. Když ale stojíte uprostřed centra města, uvědomíte si, že většina těch bytů a kanceláří je prázdných. Očekává se, že plánované rozšíření panamského kanálu přinese zemi další investiční injekci a o byty a kanceláře v budoucnu bude zájem, samozřejmě ze strany zahraničních investorů, ne místních.
Panama je již dnes obrovským centrem bankovního sektoru s reputací velkočistírny špinavých peněz. V takovém prostředí se ostatně falickým symbolům vždycky dařilo.
Co znamená výstavba mrakodrapů pro místní, z nichž většina jsou prostí, chudí lidé, kteří se pravděpodobně nikdy nedostanou dovnitř, jedině snad jako uklízeči?
Jsou na ně pyšní, stejně jako jsou na své mrakodrapy pyšní Číňané, Indové i Filipínci. Radost malého člověka z velkého, lesklého auta nelze podceňovat.
Autorka je spolupracovnice redakce, cestovatelka a publicistka. Pro Reflex online připravuje pohledy ZVENKU.