Krize sice zasahuje mnoho sektorů, ale na svátky, před nimiž se kupuje moře dárků, si Češi pošetřili

Krize sice zasahuje mnoho sektorů, ale na svátky, před nimiž se kupuje moře dárků, si Češi pošetřili Zdroj: Archív firem

Prodejci dražšího alkoholu se ani před letošními Vánoci nemusí příliš obávat o tržby
Hodně slušně se zatím prodávají i luxusní zájezdy do míst, kde je v době české zimy příjemné počasí
Tradiční vánoční dárky, jako jsou například šperky, si kupují movitější zákazníci také
3
Fotogalerie

Luxus se chudších Vánoc nebojí. Krize sice zasahuje mnoho sektorů, ale na svátky si Češi pošetřili

Vše nasvědčuje tomu, že letošní Vánoce budou skromnější než v minulých letech. Lidé kvůli všeobecnému zdražení úplně všeho a v důsledku poklesu reálných příjmů omezují útraty a plánují, že dárků koupí méně a budou levnější. Tedy až na jednu výjimku. Majetní lidé zřejmě příliš šetřit nebudou a ani prodejci zájezdů, šperků, alkoholu a dalšího luxusního zboží zatím žádný pokles zájmu neevidují. A pokud ano, označují ho jen za malý, nebo spíš pocitový.

Elegantní prsten ze žlutého čtrnáctikarátového zlata zdobený typicky zeleným smaragdem za 26 900 korun. Parfém Straight to Heaven značky Kilian za 7000 korun. Třicetiletá Kujira Ryukyu 30YO Whisky za více než 31 tisíc korun. Anebo poukaz na devítidenní leteckou dovolenou v luxusním resortu Constance Halaveli Resort and Spa na Maledivách za 142 440 korun pro jednu osobu.

I takhle štědře může vypadat letošní vánoční nadílka; svědčí o tom i vyjádření prodejců luxusního zboží či služeb, kteří si zatím na nedostatek zákazníků nestěžují. „Aktuální poptávka po zájezdech, převážně na jarní prázdniny, je stále vysoká,“ říká Pavlína Zbořilová, obchodní ředitelka cestovní kanceláře Deluxea, která pro své klienty sestavuje i na klíč zájezdy do exotických tropických destinací, ale nově už má v nabídce i cesty do polárních krajin. „Máme velké množství věrných klientů, kteří vědí, že musejí rezervovat dovolenou s dostatečným předstihem, aby si zajistili místa tam, kde chtějí být, a ne ta, co zbudou. Nicméně neubývá ani nových klientů.“

Nijak zle se nepovede ani prodejcům luxusních šperků. „S blížícími Vánoci už teď vnímáme, že objednávek přibývá,“ říká marketingová manažerka společnosti Klenota Nikol Dorňáková: „Přestože nepředpokládáme, že by poptávka po špercích byla v následujících dvou měsících výrazně nižší než v předchozích letech, počítáme s prognózou, že průměrná hodnota objednávek bude o něco nižší.“

Tento článek je součástí balíčku PREMIUM.

Odemkněte si exkluzivní obsah a videa!