iHudba po česku. Jak Češi přijali otevření internetového obchodu iTunes od Applu? | Reflex.cz
reklama
nahoru

iHudba po česku. Jak Češi přijali otevření internetového obchodu iTunes od Applu?

Petr Vnouček14. listopadu 2011 • 06:00
iHudba po česku. Jak Češi přijali otevření internetového obchodu iTunes od Applu?
iHudba
• foto: 
Profimedia.cz

Kdepak po pádu socialismu. Ani po vstupu do NATO nebo Evropské unie ... Českým fanouškům značky Apple se Západ plně otevřel teprve letos v září. Po dlouhých letech čekání mohli začít nakupovat hudbu v celosvětovém internetovém obchodu iTunes Store. A své zemi neudělali ostudu – na konci prvního měsíce vévodila žebříčku nejstahovanějších singlů nejnovější píseň Václava Neckáře Půlnoční.

reklama

 

Cesta iTunes Store do českých končin trvala plných deset let. Pro tuzemské majitele iPhonů a dalších iZařízení, kteří nechtěli hudbu krást, bylo doposud stahování hudby malým očistcem. Buď nakupovali jinde a hudbu nahrávali do zařízení „ručně“, nebo se vydávali za uživatele ze zemí (například Německa), kde už on-line obchod Applu fungoval. Není divu, že se předháněli v odhadech, kdy se světový obchod otevře i pro ně. Ten den přišel 28. září, a jak má Apple ostatně ve zvyku, obešel se bez nabubřelé reklamní masáže. O tu se postarali dodatečně sami zákazníci.

 

Přestože alba i jednotlivé skladby vyjdou Čecha v přepočtu dráž než obyvatele USA (Apple se drží poučky amerických internetových prodejců jeden dolar rovná se jedno euro) a provozovateli připadne zhruba třetina ceny z každé prodané položky, na nezájem si hudební vydavatelé rozhodně nemohou stěžovat.

 

Nejprodávanější píseň – Půlnoční ze soundtracku k filmu Alois Nebel –, kterou nazpíval miláček národa Václav Neckář, si podle Michala Kocha z vydavatelství Supraphon během října stáhlo okolo tisíce uživatelů. Zaplatili za ni 0,99 eura, což je také nejčastější cena dostupných singlů. Pro Supraphon to nebylo žádné překvapení; s distribucí přes iTunes Store má dlouhodobé zkušenosti. Svou digitální produkci, která dnes čítá už přes dva tisíce alb, přes něj nabízel v minulých letech na zahraničních trzích.

 

„Protože přes iTunes prodáváme už šestým rokem, měli jsme realistická očekávání. S dosavadními prodeji jsme proto spokojeni,“ zhodnotil Koch první měsíc fungování služby na českém trhu. Tuzemští zákazníci přesto vedení Supraphonu připravili malé překvapení – výrazný zájem o mluvené slovo. Podle Kocha si do vlastních iPhonů, iPodů a iPadů s oblibou stahovali záznamy z vystoupení komického dua Šimek a Grossmann a digitální prach nepadal ani na legendární audionáhravky her Divadla Járy Cimrmana.

 

 

Rozjezd lokalizované verze iTunes Store považuje za „velmi slušný“ také Vladimír Kočandrle, ředitel hudebního vydavatelství EMI Music, jež do on-line obchodu umístilo momentálně nejprodávanější album Mylo Xyloto od britské skupiny Coldplay. „Pokud by se tempo udrželo, dá se hovořit o realistickém obratu někde v řádu třiceti miliónů korun ročně v celkových prodejních cenách firem, snad i víc,“ odhaduje. Česká a slovenská zastoupení EMI Music podle něj momentálně prodávají přes iTunes Store stejný objem hudby jako v sousedním čtyřicetimiliónovém Polsku. Vysoký zájem podle něj ovlivnily i úvodní slevové akce.

 

Hudbou přitom působení iTunes na českém trhu jen začalo. V druhé polovině října k audionahrávkám v tichosti přibyla možnost koupit či půjčit si filmy, i když jen v původním – většinou anglickém – znění bez českých titulků. V očích manažerů Applu jsme už zjevně dostatečně světoví.



Klíčová slova: rx



Diskuse ke článku

 

reklama
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
E15
Nejčtenější
Komentáře
reklama