nahoru

Lada 2112 I

Vojtěch Štajf 7. února 2002 • 08:09

Sdělano v Rossii Automobily ruské značky lada, lidově též žigulíky, byly u nás před rokem 1989 považovány za snad nejluxusnější auta pro obyčejného občana. Až do pádu komunistického režimu tak bylo nutné se na ladu buď zapsat do pořadníku, zkusit pomoc známého, či nabídnout za její přednostní získání úplatek. Dnes by byla podobná praxe k smíchu, automobilky se o každého zákazníka perou. V pravidelném testu se prostřednictvím nového modelu ruské automobilky podíváme, jak se na českém trhu daří ruské značce po dvanácti letech otevřeného konkurenčního boje.

První usednutí do Lady 2112 u mě vyvolalo nostalgickou vzpomínku, jakým svátkem pro mě bylo, když otec po devítiletém užívání kombíka 2102 poprvé přivezl domů novou Ladu 2107. Psal se rok 1987 a v Mladé Boleslavi představili favorita. Vůz italského designu, avšak stále "východních" kvalit. O čtrnáct let později představuje domácí automobilka luxusní superb a vyrábí téměř půl miliónu vozů různých modelů a karosářských variant. Naopak renomé ruské automobilky se proměnilo mnohdy v pohrdání těmi, kdo si nového "žigulíka" koupí.

VÝBAVA PO RUSKU

Vývozní provedení Lady 2112 je skutečně nabito všemožnými doplňky. Všechna okna mají elektrické ovládání, rovněž tak zrcátka či vyklápěcí střešní okno. Součástí výbavy je dále naklápěcí druhá stropní lampička, sportovní volant s možností výškového seřízení, rádio značky Sencor či imobilizér a centrální zamykání. Největším problémem je však u ruského vozu kvalita zpracování a zastaralý design. Použité plasty jsou nekvalitní, při jízdě se vše chvěje a třese. V Rusku se ale jezdí po tak nekvalitních silnicích, že u většiny vozů západní produkce se stejným způsobem vše začne třást po ujetí několika desítek tisíc kilometrů také. Navíc u lady se údajně podle ruských zkušeností vše třese pořád stejně, kdežto západní vozy začnou za nějakou dobu trpět poruchami. A však ke zlepšování úrovně kvality automobilku z Togliatti nic nenutí. Její roční výrobní kapacita je 750 000 vozů značky Lada, jen na ruském trhu by se ročně prodal jeden milión. A jak známo, Rusové nehledají na vozech vady, neboť jsou rádi, že si vůbec nějaký automobil mohou koupit. I u nás je ale třeba nahlížet na nový model 2112 s vědomím nízké pořizovací ceny. Zároveň je i přes foukání okolo dveří a zmíněnou horší kvalitu zpracování vidět pokrok oproti předchozím modelům.

EURO 3

I když se v Rusku stále vyrábějí modely staré dvacet let s karburátorovými motory bez katalyzátorů, pro export na evropské trhy je nezbytné vyrábět i verzi se vstřikováním a řízeným katalyzátorem. V nabídce modelu 2112 jsou dva motory o objemu 1,5 litru. Silnější se šestnáctiventilovou technikou má výkon jedenadevadesát koní, slabší, osmiventilový o patnáct koníků méně. Oba mají vícebodové vstřikování Bosch a splňují exhalační limity stanovené normou Euro 3. Testovaný vůz měl pod kapotou silnější šestnáctiventil, díky kterému dokáže nabídnout slušné výkony. Maximální rychlost se vyšplhá téměř ke 190 kilometrům v hodině, což je u vozů značky Lada dříve nemyslitelné. Podvozek modelu 2112 je při jízdě do 130 km/h pocitově komfortní a nepřipravuje řidiči žádná nepříjemná překvapení, při jízdě rychlostí nad povolenou hranici se však auto v zatáčkách mírně kroutí a je obtížnější jej udržet ve zvolené stopě. Menší účinnost vykazovaly při intenzívním brzdění i brzdy, které jsou vpředu kotoučové a vzadu bubnové. Pro jízdní komfort je minusem absence posilovače řízení a pro bezpečné brzdění jsem postrádal systém ABS.

NESTYĎTE SE

Lada 2112 je laciným automobilem, což dovozce ani nijak nezpochybňuje. Naopak díky husté servisní síti značky, laciným náhradním dílům v porovnání s domácí i zahraniční konkurencí či opravdu velkým zavazadlovým prostorem nabízí asi nejlevnější vůz této třídy na českém trhu a jeden z nejlacinějších automobilů vůbec. Zároveň provozní náklady jsou velmi nízké, částečně i díky spotřebě okolo 7,5 litru na 100 ujetých km. Lada 2112 tak může být zajímavou alternativou pro motoristy, kteří si za relativně málo peněz chtějí pořídit nový automobil a zároveň se umějí smířit s některými nedostatky spíše estetického rázu.

SROVNÁNÍ
Lada 2112 i Daewoo Dacia SuperNova
Lanos S rapsodie

Motor: zážehový zážehový zážehový
čtyřválec čtyřválec čtyřválec
1,5 16V 1,5 16V 1,4
Výkon (k/kW): 91/67 86/63 75/55
Max. točivý moment (Nm/ot.min -1): 127,5/3700 130/3400 114/2800
Zrychlení 0-100km/h (s): 12,9 12,5 12,5
Max. rychlost (km/h): 185 172 162
Komb. spotřeba (l/100 km): 7,4 8,9 6,7
Délka (mm): 4170 4074 4030
Zavazadlový prostor (l): 400 274 neudává se
Základní cena (Kč): 242 900 292 900 225 000

Vojtěch Štajf


Kurzy měn
25,270
20,500
28,590
Nejčtenější komentáře
INFO.CZ
Nejčtenější
Komentáře